Jag har jobbat som Citroenförsäljare och har stort förtroende för C5 och då i synnerhet de senare modellerna Fas II och framåt. Fas III som du tittar på har jag ens inte kört... Jag körde "min" C5 Fas II med plattan i mattan och bredställ i nära 2000 mil och den gick som en klocka när en intet ont anade kund köpte den "fina demobilen"
1.6-liters maskinen gör även tjänst i Volvobilar som deras miljömotor. Ska du köpa en lagerbil så tänk på att den inte får vara äldre än 6 månader från tillverkningsdatum (googla den exakta tiden där, kan ändrats). Det kan vara en 2010 du köper som då blir uttagen 2011. Detta brukar man förlora på om inte en rejäl rabatt ges!
Numera finns det nån snikversion utan hydralfjädring. Undvik den. Den är inte vatten värd som beg sen.
Undvik demobilar. Tro mig.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!