2672
Sök

Vad styr reservtanks lampan?

424 Inlägg
29 oktober 2011
Trådstartare
Hej!

Bytte instrumentbelysning till dioder på min MR2'a, enbart bakgrundsbelysningen som är 4st W5W lampor.

Satte även en 12v diod ist. för den vanliga reservtanks lampan, originalet är en W5W oxå.
Dioden lös konstant fast jag hade tanken full, så jag bytte tillbaka till org. lampan där reservtanks lampan ska sitta men nu när jag kommer ner till reservtanken så tänds den inte..

Mätte på sockeln, den visar 0,04v med original lampan i och 14,0V när jag skruvar ut den

Övrig dioder i bakgrundsbelysningen funkar som dom ska, men vad styr reservtankslampan är frågan.. Nåt relä el brytare?

Ngn som kan ha en aning vart jag ska börja felsöka vore tacksamt

Mvh
Senast redigerat av LiNx (29 oktober 2011)

Supraman
2 300 Inlägg
29 oktober 2011
Normalt sett så sitter det en känslekropp i tankarmaturen som ger signal till lampan.
Ta reda på vad du ska ha för motstånd i kretsen.
Kan ju vara så att du råkat bränna känselkroppen kanske.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

424 Inlägg
29 oktober 2011
Trådstartare
Ok, tack för ledtråden smile
Så om känselkroppen nu skulle va bränd, så måste jag in i tanken me andra ord?

Dioden är ju mycke svagare än en org.lampan, kan de ändå finnas en risk att jag bränt ngt?

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
29 oktober 2011
LiNx skrev:
Dioden är ju mycke svagare än en org.lampan, kan de ändå finnas en risk att jag bränt ngt?

Det är ju just därför som du ka ha kasserat givaren, det är mindre motstånd i en LED alltså ökar spänningen som givaren får om den är seriekopplad med lampan...

Ska du ha LED där så måste du ha ett passande motstånd också så att lampan funkar som den ska.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Sök