3481
Sök

ABS Lampa Passat VR6 95 Lyser

37 Inlägg
29 oktober 2011
Trådstartare
Skulle Vara tacksam om någon kunde hjälpa mig med detta!
Ska mäta abs Givarna från kontakten som sitter på abs pumpen på huvudcylindern men det är många och med många roliga färger:D Någon som vet färgkoderna till dom olika givarna?
Hur vanligt är det att abs pumpen pajar på dessa bilar och brukar det bli fel på styrenheten?
Lampan lyser från start till stop.

...has left the building...
4 474 Inlägg
29 oktober 2011
Skaffa dig en felkodsavläsningskabel som anslut till OBD-kontakten till höger om ratten bakom plastbiten som har en "motorsymbol". Installera därefter VAG-Com o läs av felkoder. På min -95:a så tänds lampan IBLAND, men slocknar alltid efter att jag startar om bilen. Jag kan INTE läsa av felkoder då VAG-Com säger att det är för många "kommunikationsfel" med ABS-enheten. På min -96a så funkar VAG-Com som det skall alla styrenheter svarar som de skall, så i mitt fall ligger felet i bilen (-95).
Vad jag förstått så kan lödningarna bli kassa vid ABS-pumpen, det kan hjälpa att löda om de men det är inget man gör bara för att, man måste vara rimligt säker på att det är där felet ligger.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

37 Inlägg
29 oktober 2011
Trådstartare
Typiskt att råka ut för detta! Köpte bilen för att renovera lite och sälja men testgubben tyckte det va skumt att lampan lyste svagt!! Visade sig när ja kom hem att idioten ja köpte av tryckt in svart tyg mellan lampa och plast...Hade själv ingen susning om va abs lampan satt så mej lurade han ordentligt!
Kostar nog på den en felsökning hos den lokala bilsmeden, Tar ett par hundra för att koppla upp sig.

4 474 Inlägg
29 oktober 2011
Schysst säljare...Du vet om att VR6 är en "problem-motor", tex kamkedjor som tänjs o ställer till det vid besiktningen...Bästa köp när det gäller Passat 35i B4 (som faceliften heter) är 2.0 med 115hk, skottsäker maskin! Har du tur så är det bara en givare som gett sig, kostar inte många hundringar, men bytet kan bli spännande, de brukar sitta rätt bra....

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

37 Inlägg
30 oktober 2011
Trådstartare
Jo... Jag vet, Hade en VR5 99 automat för ett par år sedan. enda problemet med den var att tidigare ägaren fyllt på spolarvätska så det runnit över rakt ner på Abs styr enheten som satt rakt under. Bytte och hade en suverän bil! Kvalitetsskilnaden på 95an och 99an verkar vara som dag och natt! Inte minst plåtmässigt! Har nog bara tillfällig vårdnad om denna bilen känns det som smile

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
30 oktober 2011
om det är ABS-styrenheten som gått hem så kan du skicka den på reparation, jag gjorde det när den rök i min A4, tror det gick på strax under 2000 inkl frakt. Skickade den till http://www.innosund.com

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

7 275 Inlägg
30 oktober 2011
TS_quattro skrev:
om det är ABS-styrenheten som gått hem så kan du skicka den på reparation, jag gjorde det när den rök i min A4, tror det gick på strax under 2000 inkl frakt. Skickade den till http://www.innosund.com

Gjorde samma sak jag med. Fungerat perfekt nu i flera månader.

37 Inlägg
30 oktober 2011
Trådstartare
Tack för tipsen! Ska bli spännande och se vad avläsningen ger i morgon! Finns fler lampor som lyser! Airbag på passagerarsidan är urkopplad och lampan lyser, Är detta normalt?

2 656 Inlägg
30 oktober 2011
over-kill skrev:
Tack för tipsen! Ska bli spännande och se vad avläsningen ger i morgon! Finns fler lampor som lyser! Airbag på passagerarsidan är urkopplad och lampan lyser, Är detta normalt?

ja de ska de vara indikerer ju att inte airbagen funkar = korrekt om du kopplat ur den

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
30 oktober 2011
Brains skrev:
TS_quattro skrev:

Gjorde samma sak jag med. Fungerat perfekt nu i flera månader.

vill ha för mig de lämnar tre års garanti på utfört arbete, men jag kan iofs ha fel  smile

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

37 Inlägg
31 oktober 2011
Trådstartare
Blev ingen felsökning idag! Tyckte 600spänn va för dyrt och funderar på en felkodsläsare. Någon som har erfarenhet av Autel MaxiScan? Bra eller dålig? Antar att det finns bättre men duger den eller finns det något prisvärt alternativ?

4 474 Inlägg
31 oktober 2011
over-kill: Var finns du? Jag har en o kan läsa av dina felkoder för kaffepengar:)!

37 Inlägg
31 oktober 2011
Trådstartare
Finns i Kalmar! smile  Tack för erbjudandet! Men soppapengarna borde räcka till en hyfsad kodläsare.

4 474 Inlägg
31 oktober 2011
Ja helt klart, tänkte om du bodde nästgårds smile. Jag köpte min felkodsläsare för ca 450 inkl frakt, funkar klockrent, det är dock lite strul att få till kommunikationen med VAG-com, men det går!

37 Inlägg
31 oktober 2011
Trådstartare
Låter inte fel! Ar det kabel med OBD2 kontakt i ena och usb i andra som du kopplar till dator eller är det vanlig felkodsläsare med OBD2 kontakt i andra?
Började som bilmek och slutade när man fortfarande använde stroboskoplampa och bladmått! smile Känner mig tvungen att försöka hänga med i utvecklingen snart!!

4 474 Inlägg
31 oktober 2011
OBD2 kabel med USB kontakt! Men som sagt lite strul att få VAG-com o lira med OBD2-kabeln, men det GÅR. Strulet beror på de "virtuella" com-portarna som man måste ha när man kör via USB, men det går att få rätt på det!

37 Inlägg
31 oktober 2011
Trådstartare
Glasklart smile Ska skaffa nån typ av avläsare och göra ett försök! Om det blir att behålla vr6an så har man nog tjänat in kulorna i inköp rätt snabbt!

37 Inlägg
9 november 2011
Trådstartare
Och så har man läst felkoder......ABS outlet valve left rear. Wheel speed sensor höger fram + vänster bak !
Ska man börja byta givarna eller kan det vara fel på styrenhet eller pump???

Antar att det sitter en styrbox nånstans inne i bilen, Pumpenheten som sitter i anslutning till huvudbromscylindern Verkar va värre att byta på denna än vr5 98an ja hade, den va åtminstonde inte i direkt förbindelse med oljan sad

37 Inlägg
26 november 2011
Trådstartare
Nu är givarna bytta och till en början så lyste fortfarande abs lampan, kopplade upp mig igen och skulle radera felkoderna men det dök bara upp error i displayen sad
Körde en runda, stängde av och på bilen och den slocknade!! Bara för att tändas nästa gång jag körde iväg!
Va f-n e det med bilen?? Glapp eller styrboxen som fått spelet?? Knappast kul att ombes, eländet och hoppas att den e släckt då......

230 Inlägg
26 november 2011
Tände sig lampan igen när du börja köra igen?, Hur ser abs kransarna ut?

Sök