3366
Sök

Service efter utgången garanti

27 Inlägg
31 oktober 2011
Trådstartare
#1
Hej!

Min Mitsubishi Colt är nu ca 3,5 år gammal och har gått 7500 mil ungefär. Garantin gick ut i sommras.
Nu undrar jag om jag har något att vinna på att fortsätta serva bilen på Mitsubishis Märkesverkstäder, har tidigare gjort de enbart för garantin och att de inte skall bli problem om något händer. Och sen en sak till, den skall servas var 2000 mil eller varje år och nu i dagarna så var det ett år sedan jag servade den.
Bör jag serva den en gång om året eller var 2000 mil, kan ju inte spela nån roll när garantin ändå gått ut?

Mkt tacksam för svar

926 Inlägg
31 oktober 2011
#2
Det är en bra årstid att göra service. DÅ har du koll på att den startar och går bra i vinter. Vissa bilar har problem med vevhusventilation när det blir kallt, byter man oljan på hösten så minskar risken för IS-propp.
2000 mil är långt om man kör korta sträckor. Efter som att du inte kommer upp i 2000 mil på ett år så är det absolut att rekomendera att byta en gång om året. Kör man långa strckor så kan man lungt köra 2000 mil mellan bytena.
Så det har ju egentligen inte med garantin att göra... Det är ju för att du ska ha ett tryggt bilägande du ska serva regelbundet. Gör det hellre på en Icke Mitsubishi verkstad och regelbundet än sällan på märkesverkstad.

Mats

27 Inlägg
31 oktober 2011
Trådstartare
#3
okaj, mja skall jag göra hos mitsubishi så är det en gång om året eller var 2000:e.
Vad jag funderar på är om det finns några fördelar med att fortsätta på märkesverkstad, finns det något jag missar om jag väljer en icke MB-verkstad? Hur funkar det met rostskyddsgarantin? gäller den bara om jag servar på Mb-verkstad? jag kör väll rätt korta sträckor ja, 2 mil till jobbet var vardag och lite längre på helgerna. Men då kasnke jag skall boka in en service då men frågan är vart. får väll kolla hur mkt det skiljer i pris...

Kokar ris
923 Inlägg
31 oktober 2011
#4
först av allt, garantin gäller oavsett vart du servar bilen.

för det andra, service ska göras antingen efter en viss tid eller efter ett visst miltal, detta har ingenting med garantin att göra, detta har med att din bil mår bra av det, och till viss del överlever tack vare det.

alltså, ja serva när det är dags, men du behöver inte gå till mitsubishi.

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

341 Inlägg
31 oktober 2011
#5
men om du vill behålla rostskyddsgarantin så behöver en märkesverkstad göra kontrollen..

27 Inlägg
31 oktober 2011
Trådstartare
#6
robbinT skrev:
men om du vill behålla rostskyddsgarantin så behöver en märkesverkstad göra kontrollen..

Ok ,utför de alltid rostkoll eller är det något man måste be de om extra?

27 Inlägg
1 november 2011
Trådstartare
#7
får bli mitsubishis märkesverkstad de skulle ha 4200, mekonomen ille ha 4250

749 Inlägg
1 november 2011
#8
Finns inga fördelar med att serva på märkesverkstad, de är samma folk som jobbar där som på andra ställen.
Garantin gäller även om du servar hos Mekonomen, om du så servar bilen där sen den är ny, de gör ingen skillnad.
Dock bör rostskyddet kontrolleras av återförsäljaren eller nån plåtverkstad.

Man ska serva på en verkstad som man trivs med och som man har förtoende för.
Mekonomen håller högre krav än märkesverkstäder, de ska ju alltid vara billigare med.
Men vad är medräknat i de olika servicarna har du koll på det?
Jag tror du får mer för pengarna hos Mekonomen.
Senast redigerat av Bjornn (1 november 2011)


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
1 november 2011
#9
Bjornn skrev:
Finns inga fördelar med att serva på märkesverkstad, de är samma folk som jobbar där som på andra ställen.
Garantin gäller även om du servar hos Mekonomen, om du så servar bilen där sen den är ny, de gör ingen skillnad.
Dock bör rostskyddet kontrolleras av återförsäljaren eller nån plåtverkstad.

Man ska serva på en verkstad som man trivs med och som man har förtoende för.
Mekonomen håller högre krav än märkesverkstäder, de ska ju alltid vara billigare med.
Men vad är medräknat i de olika servicarna har du koll på det?
Jag tror du får mer för pengarna hos Mekonomen.

Det där var två påståenden jag aldrig hört om mekonomen mer än i skämtsyfte...

Dom har alltid varit dyrare än saab när jag skullat serva bilen med.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

749 Inlägg
1 november 2011
#10
TBOC_Razor skrev:
Bjornn skrev:
Finns inga fördelar med att serva på märkesverkstad, de är samma folk som jobbar där som på andra ställen.
Garantin gäller även om du servar hos Mekonomen, om du så servar bilen där sen den är ny, de gör ingen skillnad.
Dock bör rostskyddet kontrolleras av återförsäljaren eller nån plåtverkstad.

Man ska serva på en verkstad som man trivs med och som man har förtoende för.
Mekonomen håller högre krav än märkesverkstäder, de ska ju alltid vara billigare med.
Men vad är medräknat i de olika servicarna har du koll på det?
Jag tror du får mer för pengarna hos Mekonomen.

Det där var två påståenden jag aldrig hört om mekonomen mer än i skämtsyfte...

Dom har alltid varit dyrare än saab när jag skullat serva bilen med.

Du får förmodligen mer för pengarna hos Mekonomen.

I en service ingår mer arbete än att bara byta oljan och de filter du betalar för.

Gick de inte nån dokumentär på TV om olika verkstäder för några år sen? Iallafall så framgick det att märkesverkstan slarvade mest.
Vissa verkstäder gjorde inte ljusinställning, bytte inte trasiga lampor, slängde de nya kúpefiltret i soptunnan och fyllde inte spolarvätska.
Senast redigerat av Bjornn (1 november 2011)


7 120 Inlägg
1 november 2011
#11
Mekonomen är så överskattat, kollar man efter så är dem många gånger dyrare i slutänden.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
1 november 2011
#12
Bjornn skrev:
TBOC_Razor skrev:
Bjornn skrev:
Finns inga fördelar med att serva på märkesverkstad, de är samma folk som jobbar där som på andra ställen.
Garantin gäller även om du servar hos Mekonomen, om du så servar bilen där sen den är ny, de gör ingen skillnad.
Dock bör rostskyddet kontrolleras av återförsäljaren eller nån plåtverkstad.

Man ska serva på en verkstad som man trivs med och som man har förtoende för.
Mekonomen håller högre krav än märkesverkstäder, de ska ju alltid vara billigare med.
Men vad är medräknat i de olika servicarna har du koll på det?
Jag tror du får mer för pengarna hos Mekonomen.

Det där var två påståenden jag aldrig hört om mekonomen mer än i skämtsyfte...

Dom har alltid varit dyrare än saab när jag skullat serva bilen med.

Du får förmodligen mer för pengarna hos Mekonomen.

I en service ingår mer arbete än att bara byta oljan och de filter du betalar för.

Har du varit med på en service på märkesverkstad och på mekonomen och sett att man "får mer för pengarna" ??

Det är ju just det som är grejen att en märkesverkstad kollar och byter mer än bara olja, oljefilter, luftfilter, kupéfilter, glykol och bromsdelar.

Jag vet iaf vilka grejor saab gör vid en service och mekonomen kommer inte ens i närheten av allt det. Mitsu kanske är slappare men av egen erfarenhet vet jag iaf att mekonomen häromkring gör inte hälften av vad saab i hässleholm gör. Det är därför *jag* betalar för en originalservice istället för något annat...

Fast iofs kan det ju bero mycket på vilka verkstäder man jämför.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

749 Inlägg
1 november 2011
#13
TBOC_Razor skrev:
Bjornn skrev:
TBOC_Razor skrev:

Det där var två påståenden jag aldrig hört om mekonomen mer än i skämtsyfte...

Dom har alltid varit dyrare än saab när jag skullat serva bilen med.

Du får förmodligen mer för pengarna hos Mekonomen.

I en service ingår mer arbete än att bara byta oljan och de filter du betalar för.

Har du varit med på en service på märkesverkstad och på mekonomen och sett att man "får mer för pengarna" ??

Det är ju just det som är grejen att en märkesverkstad kollar och byter mer än bara olja, oljefilter, luftfilter, kupéfilter, glykol och bromsdelar.

Jag vet iaf vilka grejor saab gör vid en service och mekonomen kommer inte ens i närheten av allt det. Mitsu kanske är slappare men av egen erfarenhet vet jag iaf att mekonomen häromkring gör inte hälften av vad saab i hässleholm gör. Det är därför *jag* betalar för en originalservice istället för något annat...

Fast iofs kan det ju bero mycket på vilka verkstäder man jämför.

Gick de inte nån dokumentär på TV om olika verkstäder för några år sen? Iallafall så framgick det klart att märkesverkstan slarvade mest.

Vissa verkstäder gjorde inte ljusinställning, bytte inte trasiga lampor, slängde de nya kúpefiltret i soptunnan och fyllde inte spolarvätska, och kollade inte lufttrycket.


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
1 november 2011
#14
Bjornn skrev:
TBOC_Razor skrev:
Bjornn skrev:

Du får förmodligen mer för pengarna hos Mekonomen.

I en service ingår mer arbete än att bara byta oljan och de filter du betalar för.

Har du varit med på en service på märkesverkstad och på mekonomen och sett att man "får mer för pengarna" ??

Det är ju just det som är grejen att en märkesverkstad kollar och byter mer än bara olja, oljefilter, luftfilter, kupéfilter, glykol och bromsdelar.

Jag vet iaf vilka grejor saab gör vid en service och mekonomen kommer inte ens i närheten av allt det. Mitsu kanske är slappare men av egen erfarenhet vet jag iaf att mekonomen häromkring gör inte hälften av vad saab i hässleholm gör. Det är därför *jag* betalar för en originalservice istället för något annat...

Fast iofs kan det ju bero mycket på vilka verkstäder man jämför.

Gick de inte nån dokumentär på TV om olika verkstäder för några år sen? Iallafall så framgick det klart att märkesverkstan slarvade mest.

Vissa verkstäder gjorde inte ljusinställning, bytte inte trasiga lampor, slängde de nya kúpefiltret i soptunnan och fyllde inte spolarvätska, och kollade inte lufttrycket.

Men det är ju som att säga att alla bilister kör som idioter bara för att det går ett program på tv om dåliga bilister roll

Som sagt, det var mina erfarenheter av newmanbil (saab) i hässleholm och dom lokala mekonomen verkstäderna. Andra verkstäder gör kanske inte likadant..

Och är man rädd att få dålig service så är det väl bara att vara med i verkstan under servicen ??

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

749 Inlägg
1 november 2011
#15
TBOC_Razor skrev:
Bjornn skrev:
TBOC_Razor skrev:

Har du varit med på en service på märkesverkstad och på mekonomen och sett att man "får mer för pengarna" ??

Det är ju just det som är grejen att en märkesverkstad kollar och byter mer än bara olja, oljefilter, luftfilter, kupéfilter, glykol och bromsdelar.

Jag vet iaf vilka grejor saab gör vid en service och mekonomen kommer inte ens i närheten av allt det. Mitsu kanske är slappare men av egen erfarenhet vet jag iaf att mekonomen häromkring gör inte hälften av vad saab i hässleholm gör. Det är därför *jag* betalar för en originalservice istället för något annat...

Fast iofs kan det ju bero mycket på vilka verkstäder man jämför.

Gick de inte nån dokumentär på TV om olika verkstäder för några år sen? Iallafall så framgick det klart att märkesverkstan slarvade mest.

Vissa verkstäder gjorde inte ljusinställning, bytte inte trasiga lampor, slängde de nya kúpefiltret i soptunnan och fyllde inte spolarvätska, och kollade inte lufttrycket.

Men det är ju som att säga att alla bilister kör som idioter bara för att det går ett program på tv om dåliga bilister roll

Som sagt, det var mina erfarenheter av newmanbil (saab) i hässleholm och dom lokala mekonomen verkstäderna. Andra verkstäder gör kanske inte likadant..

Och är man rädd att få dålig service så är det väl bara att vara med i verkstan under servicen ??

Jepp verkstäder är olika.
Egentligen får inga kunder vara i verkstäder.
Både för persolanens arbetsmiljö och för deras egen säkerhet.
Men de finns ju verkstäder som inte bryr sig om sånt.


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
1 november 2011
#16
Bjornn skrev:
Jepp verkstäder är olika.
Egentligen får inga kunder vara i verkstäder.
Både för persolanens arbetsmiljö och för deras egen säkerhet.
Men de finns ju verkstäder som inte bryr sig om sånt.

Haha nu får du ju ge dig, ska du nu vända det till att det skulle vara någon sorts vårdslöshet att låta en kund vara med under service ??

Det är inte så att du eller någon i din närhet jobbar på mekonomen ??

Och ska du påstå att du bara inte gillar märkesverkstäder så varför tipsar du inte om Meca, ad eller någon av alla dom andra fristående kedjorna utan enbart mekonomen ?

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

749 Inlägg
1 november 2011
#17
TBOC_Razor skrev:
Bjornn skrev:
Jepp verkstäder är olika.
Egentligen får inga kunder vara i verkstäder.
Både för persolanens arbetsmiljö och för deras egen säkerhet.
Men de finns ju verkstäder som inte bryr sig om sånt.

Haha nu får du ju ge dig, ska du nu vända det till att det skulle vara någon sorts vårdslöshet att låta en kund vara med under service ??

Det är inte så att du eller någon i din närhet jobbar på mekonomen ??

Och ska du påstå att du bara inte gillar märkesverkstäder så varför tipsar du inte om Meca, ad eller någon av alla dom andra fristående kedjorna utan enbart mekonomen ?

Jag menar att märkesverkstäder inte alls är bättre utan vilken verkstad som helst kan vara minst lika bra.
Det är mycket olika, man får bilda sig en egen uppfattning.


27 Inlägg
3 november 2011
Trådstartare
#18
vet inte hur jag skall göra nu, MB vill ha 4200 och då behåller man rostskyddsgarantin.
En lokal auktoriserad bilverkstad här vill ha 1300-1500 spänn! Men vad kostar det att
göra enbart rostskyddskoll och kan jag göra det på ett plåtslageri som inte hör till MB
och ändå behålla rostskyddsgarantin?

Smålänning
7 887 Inlägg
3 november 2011
#19
mb_colt skrev:
vet inte hur jag skall göra nu, MB vill ha 4200 och då behåller man rostskyddsgarantin.
En lokal auktoriserad bilverkstad här vill ha 1300-1500 spänn! Men vad kostar det att
göra enbart rostskyddskoll och kan jag göra det på ett plåtslageri som inte hör till MB
och ändå behålla rostskyddsgarantin?

Tror MB måste göra rostskyddskontrollen, trots att vilken idiot som helst kan göra den...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

27 Inlägg
3 november 2011
Trådstartare
#20
ok går det att göra den separat hos MB och isåfall va kan det tänkas kosta, eller börj jag skita i det totalt? Täcker ju ändå bara genomrost


Sök