2862
Sök

Köpråd: Billig bil, max 8-9000 kr.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
3 november 2011
1EVOXIN1 skrev:
De åren MK3 tillverkades var de värsta åren för ALLA tyska bilmärken. Mercedes, extremt fula. BMW, dålig kvalite. Audi, helt okej men långt från bra. VW, rostar mycket lätt, dåliga lacker, dåliga motorer, fula former.

De värsta åren? Att du tycker Mercedes var fula (En smakfråga) tar inte bort det faktum att den tidens Mercedes hör till världens mest välbyggda bilar och är kända för det. Detsamma gäller BMW, under den tiden byggdes vad som de flesta anser är märkets bäst hopskruvade bilar. Sedan är det konstigt att Audi kallas okej när dem redan då till en stor del byggde på VW som du skriver en del negativt om. Du får gärna förtydliga varför du menar. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

22 Inlägg
3 november 2011
evilaudio skrev:
Kize skrev:
DSFoto skrev:

Jag är ju lite svag för Audi och VW. Särskilt efter VR6:an.

Jag har ju en privat meck som hjälper mig;)

Vet inte varför men känner mig lite träffad här =P

men klart det är ju kul att skruva också smile

de va lääääänge sen de va kul å skruva..  hatar å mecka bara för att bilar ska funka,  så mycke roligare att bygga om dom.

Skruva / bygga om =P ja du same shit different name tkr jag tongue

1 482 Inlägg
4 november 2011
Rquired skrev:
1EVOXIN1 skrev:
De åren MK3 tillverkades var de värsta åren för ALLA tyska bilmärken. Mercedes, extremt fula. BMW, dålig kvalite. Audi, helt okej men långt från bra. VW, rostar mycket lätt, dåliga lacker, dåliga motorer, fula former.

De värsta åren? Att du tycker Mercedes var fula (En smakfråga) tar inte bort det faktum att den tidens Mercedes hör till världens mest välbyggda bilar och är kända för det. Detsamma gäller BMW, under den tiden byggdes vad som de flesta anser är märkets bäst hopskruvade bilar. Sedan är det konstigt att Audi kallas okej när dem redan då till en stor del byggde på VW som du skriver en del negativt om. Du får gärna förtydliga varför du menar. smile

På den tiden va väll tillomed BMW's bilar till stor del handbyggda? Vill minnas att E34an och E32an va det iaf?

BLT Service
Theracords Music Label

Japanese Engineering
690 Inlägg
4 november 2011
Rquired skrev:
1EVOXIN1 skrev:

Jag kanske uttryckte mig lite för generellt.

Mercedes E-klass var inte så snygg på den tiden och jag har hört att de hade problem med rost.

Audis A6 var riktigt fin jämfört med E-klassen men det var även BMWs 5-Serie men ändå så kändes det som att BMW hade lite sämre kvalite än innan. BMWs motorer var riktigt bra dock och deras M-Modeller var riktigt fina även om jag inte gillar M3 E36, M5 var grym. Audis special versioner var också väldigt fina men VWs och Mercedes var inte så bra kolla på tex CLK AMG.

VW var inte så snyggt designade den gamla designen var bättre och bilarna hade en rad olika problem tex Jetta som hade dåliga bromsvärden. Även VW rostade mer än föregående modeller.

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

5 111 Inlägg
5 november 2011
Vad gäller krocksäkerhet i Audi 80 så skall man se till att skaffa en som har procon-ten (ett system som drar undan rattstången och spänner åt bältena vid krock) om man vill ha en så säker bil som möjligt. Krocktester från den tiden visade rätt stor skillnad, med Procon-ten mycket bra för sin tid, utan Procon-ten inte bra, rattstången sköts för mycket uppåt-inåt och gav föraren en rejäl smäll i ansiktet.

22 Inlägg
5 november 2011
Volvo544special65 skrev:
Vad gäller krocksäkerhet i Audi 80 så skall man se till att skaffa en som har procon-ten (ett system som drar undan rattstången och spänner åt bältena vid krock) om man vill ha en så säker bil som möjligt. Krocktester från den tiden visade rätt stor skillnad, med Procon-ten mycket bra för sin tid, utan Procon-ten inte bra, rattstången sköts för mycket uppåt-inåt och gav föraren en rejäl smäll i ansiktet.

svarar på detta åt min styvfar, vart ville han ha tips om krocksäkerhet?? =P

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
5 november 2011
Golf Mk3 känns som ett klokt och passande val. Modellen är enkelt uppbyggd, okomplicerad och har visat sig hålla ihop bra genom åren.

De mindre motorerna är väl beprövade, seglivade och sparsamma med bränslet, och även ur övriga perspektiv (skatt och försäkring) bör kostnaderna hamna på en låg nivå. Kort och gott, en bra A till B bil, förutsatt att du hittar ett friskt exemplar med din budget.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Fri fart för ett fritt folk!
14 373 Inlägg
5 november 2011
IceEyes skrev:
Golf Mk3 känns som ett klokt och passande val. Modellen är enkelt uppbyggd, okomplicerad och har visat sig hålla ihop bra genom åren.

De mindre motorerna är väl beprövade, seglivade och sparsamma med bränslet, och även ur övriga perspektiv (skatt och försäkring) bör kostnaderna hamna på en låg nivå. Kort och gott, en bra A till B bil, förutsatt att du hittar ett friskt exemplar med din budget.

golfens motor är väll bland det bästa
det är i klass med volvos rödblockare utan tvekan

men skulle inte köpa någon som har mindre än 1.8l motorn helst 2.0 som sitter i gti

den första har 90hk den andra 115hk och det är ganska stor skillnad mellan motorerna

min gamla vento gick på 0.9-0.98l/mil på e85 och det är samma motor som gti 8v   2.0 8v som heter 2E
'
försäkringen på venton kostar mig under 150kr/mån i trafik så den kostar typ inget att äga

Kör fort så hinner inget hända...

5 111 Inlägg
5 november 2011
Kize skrev:
Volvo544special65 skrev:

Det var ju lite snack om Audi 80 och säkerhet här tidigare i tråden så det var bara ett tillägg.

22 Inlägg
6 november 2011
Volvo544special65 skrev:
Kize skrev:
Volvo544special65 skrev:

Det var ju lite snack om Audi 80 och säkerhet här tidigare i tråden så det var bara ett tillägg.

men läser man det första inlägget så står det inget om att han vill ha tips om säkerhets frågor på nämnda bilar.

5 111 Inlägg
6 november 2011
Det kan hända, men är det ens nåt att diskutera längre?

22 Inlägg
7 november 2011
nej egentligen inte, men är dock kul att folk svarar på frågor i forum utan att egentligen läsa frågan i sig, eller innehållet i hela traden

Forummoderator
18 178 Inlägg
7 november 2011
Kize skrev:
nej egentligen inte, men är dock kul att folk svarar på frågor i forum utan att egentligen läsa frågan i sig, eller innehållet i hela traden

Ibland ballar det ur som sagt :-) Gäller även mig.

Men kolla lite på blocket på Vento. De är väl inte såå eftertraktade som Golf och kan man finna en fin med lite maskin i så varför inte? Undvik dock bilar som rosten har börjat på.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 637 Inlägg
7 november 2011
Köp något japanskt. Rätt klok är även Mercedes 190.

Är säkerhet viktigt, köp en Volvo 240, 740 eller Saab 9000. Tyvärr lite törstigare än ovanstående bilar.
Senast redigerat av Navkapsel (7 november 2011)

1 232 Inlägg
7 november 2011
honda civic 1995 kanske? tänkte sj på en sån

huh?
10 427 Inlägg
7 november 2011
Navkapsel skrev:
Varför har "alla" äldre Audisar ett högt, tickande läte?

Hydrauliska ventillyftare. Dock är jag inte 100% säker på att de även
sitter på 10V-bilarna (Edit: 5cylindriga), men förmodligen gör de det och därför låter de illa när de
är slitna eller igensatta. Ungefär som Volvos 16V-motor med hydrauliska
ventillyftare brukar låta efter 20 år wink
Senast redigerat av steifan (7 november 2011)

Forummoderator
18 178 Inlägg
7 november 2011
steifan skrev:
Navkapsel skrev:

sitter på 10V-bilarna (Edit: 5cylindriga), men förmodligen gör de det och därför låter de illa när de

Samlingsresultatet är väl: Undvik. Även gamla BMW gäller detta för. ...och Ford.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

huh?
10 427 Inlägg
7 november 2011
Navkapsel skrev:
steifan skrev:
Navkapsel skrev:

Samma med andra tyskar? Tycker tyska bilar generellt tickar mer än andra och oftast högt? Men bli inte arga nu grabbar, har hört många tysta med. smile

Nja, men hydrauliska ventillyftare är en slitdel. Fördelen är att man inte behöver
ställa in ventilspelet som man "måste" göra på motorer som inte har dem.
Men som sagt, slitdelar som ska bytas.

Brukar kosta runt 100-200kr/st och har man då en 4cyl 16V, 5cyl 20V, 6cyl 24V 
så blir det ju en ganska hög summa sett till bilens värde på kanske 9000kr.

Edit: Sen kan ju säkert äldre motorer ticka av andra anledningar, men
har motorn just hydrauliska ventiltryckare/lyftare så kan man misstänka dem.
Senast redigerat av steifan (7 november 2011)

4 637 Inlägg
7 november 2011
steifan skrev:

Ägare av Golf, Kadett och Astra sämre på oljebyten än japanägare?

Edit: Oj, nu blev jag OT. sad
Senast redigerat av Navkapsel (7 november 2011)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
7 november 2011
Navkapsel skrev:
steifan skrev:

Ägare av Golf, Kadett och Astra sämre på oljebyten än japanägare?

Edit: Oj, nu blev jag OT. sad

Men jag drar vidare lite till: Är det några bilar man brukar höra tickande ifrån så tycker jag det är gamla japanska bilar, gärna med spårlöst försvunna skärmkanter och radband eller doftgranar hängandes från backspegeln? Om det  sedan beror på att Golf, Astra och Kadett rostat bort helt innan motorn hinner bli sliten eller om det har en annan orsak låter jag vara osagt!
Senast redigerat av Rquired (7 november 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Sök