4241
Sök

Vilken modell får lasta mest? Personbil eller Familjebuss.

19 Inlägg
5 november 2011
Trådstartare
#1
Har spanat runt lite på bilar. Valet av bil beror lite på vad den lastar.
Vad jag hittat så är VW Sharan, Seat Alhambra och Ford S-Max som lastar 690 samt 730kg.
Det är ju bra lastförmåga anser jag, men känner ni till andra märken/modeller som klår detta?

Finns det någon sida på nätet som bilmodeller är listade efter lastkapacitet?


Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
5 november 2011
#2
köp en ordentlig pickup ...


19 Inlägg
5 november 2011
Trådstartare
#3
En B-korts pick up är inte ens i närheten av vad en S-Max får lasta. OM du nu syftar på en Silverado, Ram, eller en Ford F150
Senast redigerat av Kleppan (5 november 2011)


Forummoderator
18 009 Inlägg
5 november 2011
#4
Jag har lite bilböcker hemma. Vad ska det vara för årsmodeller, pris?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

yrkeschaffis
54 Inlägg
5 november 2011
#5
Kleppan skrev:
En B-korts pick up är inte ens i närheten av vad en S-Max får lasta. OM du nu syftar på en Silverado, Ram, eller en Ford F150

dodge d250 pickup laglig last vikt vid b-kort 1450kg,tror inte många bussar knäcker det?
att silverado och f150 lastar mindre beror på hytten

https://www21.vv.se/fordonsfraga/FragaP … anguage=sv

sorry hade fel det var BARA 1390kg på flaket
Senast redigerat av mopar81 (5 november 2011)


19 Inlägg
5 november 2011
Trådstartare
#6
Dieselsmurfen skrev:
Jag har lite bilböcker hemma. Vad ska det vara för årsmodeller, pris?

Aaa, shysst. Hmm... 2006 och nyare. 250k e mitt tak. Diesel och automat e mitt önskemål.


19 Inlägg
5 november 2011
Trådstartare
#7
mopar81 skrev:
Kleppan skrev:
En B-korts pick up är inte ens i närheten av vad en S-Max får lasta. OM du nu syftar på en Silverado, Ram, eller en Ford F150

dodge d250 pickup laglig last vikt vid b-kort 1450kg,tror inte många bussar knäcker det?
att silverado och f150 lastar mindre beror på hytten

https://www21.vv.se/fordonsfraga/FragaP … anguage=sv

sorry hade fel det var BARA 1390kg på flaket

Men e inte en D250 en gammal harv från 80-talet? Söker på årgång 2006 och nyare. Annars imponerande lastkapacitet.


1 758 Inlägg
5 november 2011
#8
Vill du ha något liknande Sharan och Alhambra kan det kanske vara värt att kolla på Renault Trafic/Opel Vivaro/Nissan Primastar. Plats för 9 pers, men lätt att plocka ur bakre sätena för att få ett riktigt saftigt lastutrymme. Maxlast ligger runt 1.000 kg.

Forummoderator
18 009 Inlägg
5 november 2011
#9
Lastförmåga bilar år 2008. Totalvikt minus tomvikt:

- 712 kilo, Citroen C8 Hdi
- 762 kilo, Ford S-max 2.0 diesel
- 672 kilo, Hyudai Santa Fe 4wd 2.2 CRDi
- 730 kilo, MB Viano 2.2 eller 3.0 CDI
- 1005 kilo, Mitsubishi L200 diesel Enkelhytt
- 915 kilo, Mitsubishi L200 diesel Dubbelhytt
- 620 kilo, Renault Grand Scenic 1.9 dci
- 786 kilo, Seat Alhambra 1.9 TDi
- 760 kilo, VW Multivan  1.9 TDi

- 335 kilo, Lamborghini Murciélago LP 640 :-)

Osv....

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

yrkeschaffis
54 Inlägg
5 november 2011
#10
Kleppan skrev:
mopar81 skrev:
Kleppan skrev:
En B-korts pick up är inte ens i närheten av vad en S-Max får lasta. OM du nu syftar på en Silverado, Ram, eller en Ford F150

dodge d250 pickup laglig last vikt vid b-kort 1450kg,tror inte många bussar knäcker det?
att silverado och f150 lastar mindre beror på hytten

https://www21.vv.se/fordonsfraga/FragaP … anguage=sv

sorry hade fel det var BARA 1390kg på flaket

Men e inte en D250 en gammal harv från 80-talet? Söker på årgång 2006 och nyare. Annars imponerande lastkapacitet.

jo en riktig 80s pickis,det bästa som finns


Forummoderator
18 009 Inlägg
5 november 2011
#11
schnauz skrev:
Vill du ha något liknande Sharan och Alhambra kan det kanske vara värt att kolla på Renault Trafic/Opel Vivaro/Nissan Primastar. Plats för 9 pers, men lätt att plocka ur bakre sätena för att få ett riktigt saftigt lastutrymme. Maxlast ligger runt 1.000 kg.

Tog ut en helt ny Opel Vivaro hösten 2009 genom jobbet som kördes i skytteltrafik mellan Tjörn och Stockholm (minst 120 mil i veckan). Givetvis var det alltid snöstorm varje söndag och torsdag när vi åkte... Den hade den minsta bensinmotorn med 6-petad låda. Gick att hålla 140 km/h med fullt av folk och packning fast ofta på 4-an eller 5-an på varvstoppet då... Gick hyfsat i snö eller om det var jag som lärde mig?

Den krånglade ofta med värmen i bilen och att fram hade man bastuvärme medan ungdomarna bak frös. Bilen immade alltid igen från mitten och bakåt. Att sova på hatthyllan bak efter avslutat körpass rekommenderas inte. Svinkallt!

Hyfsad bil med kvalitetsproblem är mitt tycke. Vi hade flera och "min" gick klart fortast. Stor skillnad i prestanda på bilarna vi hade!

Bilen borde verkligen haft ESP!!!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

19 Inlägg
5 november 2011
Trådstartare
#12
schnauz skrev:
Vill du ha något liknande Sharan och Alhambra kan det kanske vara värt att kolla på Renault Trafic/Opel Vivaro/Nissan Primastar. Plats för 9 pers, men lätt att plocka ur bakre sätena för att få ett riktigt saftigt lastutrymme. Maxlast ligger runt 1.000 kg.

Tack för tipset. Men det är i största laget för mej. Behöver egentligen ingen stor bil. S-Max o Sharan är redan dom i största laget.

Tanken med mitt köp är att jag kommer köra en hel del vätskor i jobbet. Inte så skrymmande, men ganska tungt.


19 Inlägg
5 november 2011
Trådstartare
#13
Dieselsmurfen skrev:
Lastförmåga bilar år 2008. Totalvikt minus tomvikt:

- 712 kilo, Citroen C8 Hdi
- 762 kilo, Ford S-max 2.0 diesel
- 672 kilo, Hyudai Santa Fe 4wd 2.2 CRDi
- 730 kilo, MB Viano 2.2 eller 3.0 CDI
- 1005 kilo, Mitsubishi L200 diesel Enkelhytt
- 915 kilo, Mitsubishi L200 diesel Dubbelhytt
- 620 kilo, Renault Grand Scenic 1.9 dci
- 786 kilo, Seat Alhambra 1.9 TDi
- 760 kilo, VW Multivan  1.9 TDi

- 335 kilo, Lamborghini Murciélago LP 640 :-)

Osv....

Du e en klippa. Tack! Murciélago får det bli. Kör hellre 2 ggr med en sådan wink Skämt åt sido. S-max eller Alhambra lutar det åt. Men frågan är oxå hur pass dessa bilar slits om dom går tungt ofta? Sällan jag kommer maxa lastningen, men 200-400kg kommer den nog få gå med en hel del.


Forummoderator
18 009 Inlägg
5 november 2011
#14
Kleppan skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Lastförmåga bilar år 2008. Totalvikt minus tomvikt:

- 712 kilo, Citroen C8 Hdi
- 762 kilo, Ford S-max 2.0 diesel
- 672 kilo, Hyudai Santa Fe 4wd 2.2 CRDi
- 730 kilo, MB Viano 2.2 eller 3.0 CDI
- 1005 kilo, Mitsubishi L200 diesel Enkelhytt
- 915 kilo, Mitsubishi L200 diesel Dubbelhytt
- 620 kilo, Renault Grand Scenic 1.9 dci
- 786 kilo, Seat Alhambra 1.9 TDi
- 760 kilo, VW Multivan  1.9 TDi

- 335 kilo, Lamborghini Murciélago LP 640 :-)

Osv....

Du e en klippa. Tack! Murciélago får det bli. Kör hellre 2 ggr med en sådan wink Skämt åt sido. S-max eller Alhambra lutar det åt. Men frågan är oxå hur pass dessa bilar slits om dom går tungt ofta? Sällan jag kommer maxa lastningen, men 200-400kg kommer den nog få gå med en hel del.

Tack. Men 400 kilo så räcker en stor kombi bra. Om det nu inte är lastvolym som spelar roll?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

19 Inlägg
5 november 2011
Trådstartare
#15
Dieselsmurfen skrev:
Kleppan skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Lastförmåga bilar år 2008. Totalvikt minus tomvikt:

- 712 kilo, Citroen C8 Hdi
- 762 kilo, Ford S-max 2.0 diesel
- 672 kilo, Hyudai Santa Fe 4wd 2.2 CRDi
- 730 kilo, MB Viano 2.2 eller 3.0 CDI
- 1005 kilo, Mitsubishi L200 diesel Enkelhytt
- 915 kilo, Mitsubishi L200 diesel Dubbelhytt
- 620 kilo, Renault Grand Scenic 1.9 dci
- 786 kilo, Seat Alhambra 1.9 TDi
- 760 kilo, VW Multivan  1.9 TDi

- 335 kilo, Lamborghini Murciélago LP 640 :-)

Osv....

Du e en klippa. Tack! Murciélago får det bli. Kör hellre 2 ggr med en sådan wink Skämt åt sido. S-max eller Alhambra lutar det åt. Men frågan är oxå hur pass dessa bilar slits om dom går tungt ofta? Sällan jag kommer maxa lastningen, men 200-400kg kommer den nog få gå med en hel del.

Tack. Men 400 kilo så räcker en stor kombi bra. Om det nu inte är lastvolym som spelar roll?

Jo, en V70 klarar ju 400kg drygt. Men då tror jag den går på knäna. Därför känns det som om en bil som klarar mer oxå håller längre/ är komfortablare att köra om man lastar 400kg i en bil som klarar 760kg drygt än en V70 eller liknande som då blir maxad.


Forummoderator
18 009 Inlägg
5 november 2011
#16
Visst är det så. Kombibilar har oftast ESP som standard medan minibussar knappt har det som tillval. Funkar skiten så är det ju guld värt när snön lägger sig. Körde en V70 ToR i snöstorm 120 mil på en helg och den gick som tåget i alldeles för höga hastigheter (ESP-lampan blinkade konstant, inte säker körning men folktom väg) där minibussen hade svajat som en packad och småkåt tax i samma väglag.

En minibuss är oftast kortare än dito kombi dessutom. Självklart ska du ha automatlåda som inte tappar turbotryck mellan växlingarna!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

19 Inlägg
5 november 2011
Trådstartare
#17
Dieselsmurfen skrev:
Visst är det så. Kombibilar har oftast ESP som standard medan minibussar knappt har det som tillval. Funkar skiten så är det ju guld värt när snön lägger sig. Körde en V70 ToR i snöstorm 120 mil på en helg och den gick som tåget i alldeles för höga hastigheter (ESP-lampan blinkade konstant, inte säker körning men folktom väg) där minibussen hade svajat som en packad och småkåt tax i samma väglag.

En minibuss är oftast kortare än dito kombi dessutom. Självklart ska du ha automatlåda som inte tappar turbotryck mellan växlingarna!

När du pratar om minibussar, menar du då S-max o liknande eller syftar du på Vivaro mfl?


Offroad Racing
3 122 Inlägg
5 november 2011
#18
dom flesta av dagens nya bilar är inte gjorda för att lasta, även om dom är godkända för en hög vikt. (gäller även pickuper) brukar kräva uppgraderad fjädring bak om det ska hålla att köra regelbundet med mycket last.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Forummoderator
18 009 Inlägg
5 november 2011
#19
Kleppan skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Visst är det så. Kombibilar har oftast ESP som standard medan minibussar knappt har det som tillval. Funkar skiten så är det ju guld värt när snön lägger sig. Körde en V70 ToR i snöstorm 120 mil på en helg och den gick som tåget i alldeles för höga hastigheter (ESP-lampan blinkade konstant, inte säker körning men folktom väg) där minibussen hade svajat som en packad och småkåt tax i samma väglag.

En minibuss är oftast kortare än dito kombi dessutom. Självklart ska du ha automatlåda som inte tappar turbotryck mellan växlingarna!

När du pratar om minibussar, menar du då S-max o liknande eller syftar du på Vivaro mfl?

Bra fråga! Vivaro med flera som tar 9 pers är ju att beteckna som minibussar i min mening. Sharan och övriga är väl "stor högbyggd kombi" Jag sa nog emot mig själv lite där. Sorry.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 319 Inlägg
5 november 2011
#20
Fiat Strada ? 2 sitsig pickup men får lasta 630kg. med 2 personer i bilen blir det drygt 450kg på flaket och det klarar den utan problem. 1.9 dieseln drar 0.65-0.7 med 100kg last där bak och en förare.

_----------'


Sök