3450
Sök

Åkte på flygande bilkontroll

86 Inlägg
7 november 2011
Trådstartare
jag åker en så gott som original audi a3 tsq förutom att det är bytt dumpventil då originalet hade gått sönder enligt tidigare ägare, trodde inte det skulle vara några problem med lagen men där fick man på nöten. Åkte idag på en flygande fordonskontroll och fick nerslag på dumpventilen (?!). måste åtgärdas och kontrollbesiktas inom en månad.

Vad gör man? känns som det kan bli dyrt fixa originalgrejor. och när man vet att den gått igenom besiktningen tidigare med nuvarande dumpen.

En öl.. brukar leda till fler öl.

218 Inlägg
7 november 2011
rätta mig om jag har fel, men finns det inte något skriver att nyare bilar än -00/01 måste köra med orginall grejor? har fått för mig detta men kan vara helt åt skogen.
Senast redigerat av Tommty (7 november 2011)

Jag har inte alltid rätt. Men jag har aldrig fel.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
7 november 2011
En begagnad på skroten kan väl inte kosta många lappar?

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
7 november 2011
Jo, nyare bilar är helbilsgodkända. Och om man ska hårddra de där så får man igentligen inte byta ut en pinal på bilen till något annat än orginal grejer. De är väldigt sällan någon som bryr sig, menman får inte byta till t.ex. En fullflödes ljuddämpare eller en eftermarknads dumpventil.

Men jag antar att det ska vara en liten Bosch återvirkulerande dump på din och dom kostar inte mycket.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
7 november 2011
Det handlar väl om att du inte får ha atmosfärisk dump, för det räknas som öppen vevhusventilation, det går inte att dra en slang till insuget från dumpen? Så att den blir återcirkulerande?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Muttley
7 november 2011
Sen ska du ju veta att även om besiktningsmannen godkänner det, så är de inte säkert att polisman godkänner det. Och en Inspektör kan oftast sina saker. Så de kvittar hur mycket man säker att de blev godkänt.

KHRacing
7 november 2011
tkd_rille har 100%  rätt

Och jag tänker mera på följande: vad gjorde att du fick en flygande besiktning ?

kan du berätta det `?

Mr. AUDI !
642 Inlägg
7 november 2011
Dumpen kostar ca 350-450:-! då kan du köpa en TT dump dessutom..

Four Rings To Rule Them All!

86 Inlägg
9 november 2011
Trådstartare
KHRacing skrev:
tkd_rille har 100%  rätt

Och jag tänker mera på följande: vad gjorde att du fick en flygande besiktning ?

kan du berätta det `?

Det var inget mer spektakulärt än att dom stod på vägrenen och vinkade in bilar...

Han gick förövrigt igenom besiktningen igår, med dumpventilen kvar tongue .

En öl.. brukar leda till fler öl.

Muttley
9 november 2011
Banksy skrev:
KHRacing skrev:
tkd_rille har 100%  rätt

kan du berätta det `?

Det var inget mer spektakulärt än att dom stod på vägrenen och vinkade in bilar...

Ja men den gick igenom. Men åker du på en flygande till så blir de ju bara böter.

KHRacing
9 november 2011
Banksy skrev:
KHRacing skrev:
tkd_rille har 100%  rätt

kan du berätta det `?

Enligt svensk trafiklagstiftning så skall det föreligga särskilt skäl för att ett fordon skall åka på en flygande besiktning, det skall även göras utav utbildad besiktningsman samt göras med så lite skada för den drabbade som möjligt - därför undrade jag smile

Muttley
9 november 2011
KHRacing skrev:
Banksy skrev:
KHRacing skrev:
tkd_rille har 100%  rätt

kan du berätta det `?

Enligt svensk trafiklagstiftning så skall det föreligga särskilt skäl för att ett fordon skall åka på en flygande besiktning, det skall även göras utav utbildad besiktningsman samt göras med så lite skada för den drabbade som möjligt - därför undrade jag smile

De kör sina razzior smile. Har åkt på en sådan jag med för några år sedan. De plocka in exakt alla som passerade stadshuset i hässleholm. Jag rök på några lampor och fick en notis om att de skulle vara iordningställt inom en vecka.  Vilket jag fixade 10 minuter senare.

Sök