3575
Sök

Dimljus, positionsljus. Är det tillåtet med halv eller helljus?

1 298 Inlägg
10 november 2011
#41
ChriZtoffer skrev:
Tycker det är väldigt märkligt att lastbilarna får åka runt med en massa ljuspunkter fram, medans jag i min bil inte får ha halvljus och dimljus på samtidigt! Körde förut dimljus + halvljus ett tag och INGEN blinkade åt mig, mötte och åkte bakom kompisar som inte tyckte att det var bländande. Så ställer man in det rätt funkar det bra. Värre då med dom som xenonkoverterar och ställer lyset uppåt månen.

Ja det är löjligt. Kör själv med Halv + dim då och då. Senast häromdagen tände en lastbil hela fronten bestående av säkert 15-20 Hellaljus mot mig när jag mötte honom på 70-väg med dim + halvljus. Båda är inställda. Dimljusen är i bra skick och inte sönderblästrade och ger korrekt ljusbild vilket utesluter att han blev bländad. Det var en paragrafryttare som tyckte det var kul att berätta för mig att jag körde med olaglig ljuskombination.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

Avstängd
10 388 Inlägg
10 november 2011
#42
Pendulum skrev:
ChriZtoffer skrev:
Tycker det är väldigt märkligt att lastbilarna får åka runt med en massa ljuspunkter fram, medans jag i min bil inte får ha halvljus och dimljus på samtidigt! Körde förut dimljus + halvljus ett tag och INGEN blinkade åt mig, mötte och åkte bakom kompisar som inte tyckte att det var bländande. Så ställer man in det rätt funkar det bra. Värre då med dom som xenonkoverterar och ställer lyset uppåt månen.

Ja det är löjligt. Kör själv med Halv + dim då och då. Senast häromdagen tände en lastbil hela fronten bestående av säkert 15-20 Hellaljus mot mig när jag mötte honom på 70-väg med dim + halvljus. Båda är inställda. Dimljusen är i bra skick och inte sönderblästrade och ger korrekt ljusbild vilket utesluter att han blev bländad. Det var en paragrafryttare som tyckte det var kul att berätta för mig att jag körde med olaglig ljuskombination.

Så kan man ju förstås se det. Eller så kan man se det som att han ville påminna dig om det, utifall du skulle ha GLÖMT slå av dimljuset.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

157 Inlägg
10 november 2011
#43
ChriZtoffer skrev:
Tycker det är väldigt märkligt att lastbilarna får åka runt med en massa ljuspunkter fram, medans jag i min bil inte får ha halvljus och dimljus på samtidigt! Körde förut dimljus + halvljus ett tag och INGEN blinkade åt mig, mötte och åkte bakom kompisar som inte tyckte att det var bländande. Så ställer man in det rätt funkar det bra. Värre då med dom som xenonkoverterar och ställer lyset uppåt månen.

Sen är det märkligt att så många orkar tjafsa om det, det blir inte bättre av att åka med dimljus och halvljus, det är inte snyggt och man riskar att blända folk. Jag har slutat att blinka när det bländar när folk kör med dim och halvljus för dom man blinkar mot förstår ändå inte och bara drar på helhjuset emot en.
Och så är det underbart på nya bilen att det inte går att ha halv och dimljus på samtidigt, då behöver man inte bry sig om detta.

Forummoderator
18 038 Inlägg
10 november 2011
Trådstartare
#44
ChriZtoffer skrev:
Tycker det är väldigt märkligt att lastbilarna får åka runt med en massa ljuspunkter fram, medans jag i min bil inte får ha halvljus och dimljus på samtidigt! Körde förut dimljus + halvljus ett tag och INGEN blinkade åt mig, mötte och åkte bakom kompisar som inte tyckte att det var bländande. Så ställer man in det rätt funkar det bra. Värre då med dom som xenonkoverterar och ställer lyset uppåt månen.

När jag svänger in på min "lilla" väg och har ca 1-2 kilometer kvar hem tänder jag alltid dimljusen. Har gjort det i flera år nu och man tar med sig knappen lika naturligt som man slår på blinkersen i den kurvan.

Har aldrig blivit blinkad på. Däremot sett ett och annat Rådjur stå och se anklagande ut...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 298 Inlägg
10 november 2011
#45
it_mutt skrev:
Pendulum skrev:
ChriZtoffer skrev:
Tycker det är väldigt märkligt att lastbilarna får åka runt med en massa ljuspunkter fram, medans jag i min bil inte får ha halvljus och dimljus på samtidigt! Körde förut dimljus + halvljus ett tag och INGEN blinkade åt mig, mötte och åkte bakom kompisar som inte tyckte att det var bländande. Så ställer man in det rätt funkar det bra. Värre då med dom som xenonkoverterar och ställer lyset uppåt månen.

Ja det är löjligt. Kör själv med Halv + dim då och då. Senast häromdagen tände en lastbil hela fronten bestående av säkert 15-20 Hellaljus mot mig när jag mötte honom på 70-väg med dim + halvljus. Båda är inställda. Dimljusen är i bra skick och inte sönderblästrade och ger korrekt ljusbild vilket utesluter att han blev bländad. Det var en paragrafryttare som tyckte det var kul att berätta för mig att jag körde med olaglig ljuskombination.

Så kan man ju förstås se det. Eller så kan man se det som att han ville påminna dig om det, utifall du skulle ha GLÖMT slå av dimljuset.

Ja det skulle kunna ha varit så. Men det var inte den första tanken som for genom huvudet när jag nyss blivit rejält bländad. En annan bilist blinkade med sina egna dimljus på mig en annan gång och då tog jag det mer som en påminnelse.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
10 november 2011
#46
benilsson skrev:
ChriZtoffer skrev:
Tycker det är väldigt märkligt att lastbilarna får åka runt med en massa ljuspunkter fram, medans jag i min bil inte får ha halvljus och dimljus på samtidigt! Körde förut dimljus + halvljus ett tag och INGEN blinkade åt mig, mötte och åkte bakom kompisar som inte tyckte att det var bländande. Så ställer man in det rätt funkar det bra. Värre då med dom som xenonkoverterar och ställer lyset uppåt månen.

Sen är det märkligt att så många orkar tjafsa om det, det blir inte bättre av att åka med dimljus och halvljus, det är inte snyggt och man riskar att blända folk. Jag har slutat att blinka när det bländar när folk kör med dim och halvljus för dom man blinkar mot förstår ändå inte och bara drar på helhjuset emot en.
Och så är det underbart på nya bilen att det inte går att ha halv och dimljus på samtidigt, då behöver man inte bry sig om detta.

Där håller jag inte riktgit med dig. Vist det hjälper inte men nog är det snyggt allt! Dagtid kör jag dock alltid lagligt, p-ljus + dimljus.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

1 749 Inlägg
10 november 2011
#47
ChriZtoffer skrev:
Tycker det är väldigt märkligt att lastbilarna får åka runt med en massa ljuspunkter fram, medans jag i min bil inte får ha halvljus och dimljus på samtidigt! Körde förut dimljus + halvljus ett tag och INGEN blinkade åt mig, mötte och åkte bakom kompisar som inte tyckte att det var bländande. Så ställer man in det rätt funkar det bra. Värre då med dom som xenonkoverterar och ställer lyset uppåt månen.

Vem säger att lastbilarna får ha en massa ljuspunkter fram, de är lika olagliga de.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
10 november 2011
#48
Absolut, men ändå så har dom det! 99% av alla lastbilar åker så, och då börjar man fundera, är det ingen som blir stoppad för det? Varför ska då vi bilister med halvljus + dimljus bli stoppade i tid och otid? Tycker dom kan slopa den där regeln.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

7 275 Inlägg
10 november 2011
#49
ChriZtoffer skrev:
Absolut, men ändå så har dom det! 99% av alla lastbilar åker så, och då börjar man fundera, är det ingen som blir stoppad för det? Varför ska då vi bilister med halvljus + dimljus bli stoppade i tid och otid? Tycker dom kan slopa den där regeln.

Nog allt blir vi stoppade och bötfällda för det.
Däremot så bländar inte våra lampor som t ex dimljus kan göra. Kanske därav vissa kan se mellan fingrarna på det.


5 198 Inlägg
10 november 2011
#50
Pendulum skrev:
ChriZtoffer skrev:
Tycker det är väldigt märkligt att lastbilarna får åka runt med en massa ljuspunkter fram, medans jag i min bil inte får ha halvljus och dimljus på samtidigt! Körde förut dimljus + halvljus ett tag och INGEN blinkade åt mig, mötte och åkte bakom kompisar som inte tyckte att det var bländande. Så ställer man in det rätt funkar det bra. Värre då med dom som xenonkoverterar och ställer lyset uppåt månen.

Ja det är löjligt. Kör själv med Halv + dim då och då. Senast häromdagen tände en lastbil hela fronten bestående av säkert 15-20 Hellaljus mot mig när jag mötte honom på 70-väg med dim + halvljus. Båda är inställda. Dimljusen är i bra skick och inte sönderblästrade och ger korrekt ljusbild vilket utesluter att han blev bländad. Det var en paragrafryttare som tyckte det var kul att berätta för mig att jag körde med olaglig ljuskombination.

Men sen vet du inte om han vart bländad ändå...

2 266 Inlägg
10 november 2011
#51
gamlingen skrev:
Pendulum skrev:
ChriZtoffer skrev:
Tycker det är väldigt märkligt att lastbilarna får åka runt med en massa ljuspunkter fram, medans jag i min bil inte får ha halvljus och dimljus på samtidigt! Körde förut dimljus + halvljus ett tag och INGEN blinkade åt mig, mötte och åkte bakom kompisar som inte tyckte att det var bländande. Så ställer man in det rätt funkar det bra. Värre då med dom som xenonkoverterar och ställer lyset uppåt månen.

Ja det är löjligt. Kör själv med Halv + dim då och då. Senast häromdagen tände en lastbil hela fronten bestående av säkert 15-20 Hellaljus mot mig när jag mötte honom på 70-väg med dim + halvljus. Båda är inställda. Dimljusen är i bra skick och inte sönderblästrade och ger korrekt ljusbild vilket utesluter att han blev bländad. Det var en paragrafryttare som tyckte det var kul att berätta för mig att jag körde med olaglig ljuskombination.

Men sen vet du inte om han vart bländad ändå...

Anledning till att chauffören blir bländad är att man sitter högre i en lastbilen då kan de bli stickstrålar speciellet vid våt vägbana

svetsdiff !!!

Handledare
1 481 Inlägg
10 november 2011
#52
Brains skrev:
ChriZtoffer skrev:
Absolut, men ändå så har dom det! 99% av alla lastbilar åker så, och då börjar man fundera, är det ingen som blir stoppad för det? Varför ska då vi bilister med halvljus + dimljus bli stoppade i tid och otid? Tycker dom kan slopa den där regeln.

Nog allt blir vi stoppade och bötfällda för det.
Däremot så bländar inte våra lampor som t ex dimljus kan göra. Kanske därav vissa kan se mellan fingrarna på det.

Jag har fått böter p.g.a. tända glimlampor i extraljusen på min personbil.
Nitisk polis kanske, men 500:- kostade det.


1 298 Inlägg
10 november 2011
#53
PMPerformance skrev:
gamlingen skrev:
Pendulum skrev:

Ja det är löjligt. Kör själv med Halv + dim då och då. Senast häromdagen tände en lastbil hela fronten bestående av säkert 15-20 Hellaljus mot mig när jag mötte honom på 70-väg med dim + halvljus. Båda är inställda. Dimljusen är i bra skick och inte sönderblästrade och ger korrekt ljusbild vilket utesluter att han blev bländad. Det var en paragrafryttare som tyckte det var kul att berätta för mig att jag körde med olaglig ljuskombination.

Men sen vet du inte om han vart bländad ändå...

Anledning till att chauffören blir bländad är att man sitter högre i en lastbilen då kan de bli stickstrålar speciellet vid våt vägbana

Mycket möjligt att du har rätt, minns inte ifall det var blött underlag vid tillfället men ifall det du säger stämmer så borde han bli minst lika bländad ifall jag körde med dimljus + p-ljus?

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

2 266 Inlägg
10 november 2011
#54
Nej faktiskt så är halvljuset tillsammans med dim som ger mer stickstrålar än endast dimljusen. Men vissa är helt stentokiga på personbilar som använder nåt annat än halvljus

svetsdiff !!!

Forummoderator
18 038 Inlägg
10 november 2011
Trådstartare
#55
Min gamla kokainsläde har dimljus som är lite "dåliga" De är alltså blästrade och med åren gångna om man så säger. Många "ungdomsbilar" lider säkert av samma sak. Tänkte då på i synnerhet gamla BMW som min och Volvo 740 som även de har en ogynnsam placering för stenskott/blästring...

https://www1.garaget.org/archive/90/89434/269999/large_269999-2551716.jpg

Edit: Ser aldrig nån 940 med dimljus+p-ljus på. Inte lika roligt?
Senast redigerat av Dieselsmurfen (10 november 2011)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 266 Inlägg
10 november 2011
#56
Dieselsmurfen skrev:
Min gamla kokainsläde har dimljus som är lite "dåliga" De är alltså blästrade och med åren gångna om man så säger. Många "ungdomsbilar" lider säkert av samma sak. Tänkte då på i synnerhet gamla BMW som min och Volvo 740 som även de har en ogynnsam placering för stenskott/blästring...

http://www1.garaget.org/archive/90/8943 … 551716.jpg

Edit: Ser aldrig nån 940 med dimljus+p-ljus på. Inte lika roligt?

De har man väl mött ett par gånger men de ser inte bra ut med dim och pos på 940, därför kör man halv och dim på 940s ingen bryr sig när man har ljuset bakom samma glas som på mercor w124

svetsdiff !!!

1 298 Inlägg
10 november 2011
#57
PMPerformance skrev:
Nej faktiskt så är halvljuset tillsammans med dim som ger mer stickstrålar än endast dimljusen. Men vissa är helt stentokiga på personbilar som använder nåt annat än halvljus

Med det resonemanget så borde han ju kunna få tillräckligt med stickstrålar via den våta vägbanan för att anse sig bländad om han möter en bilist som enbart har vanligt halvljus igång också? Men att 2st 55W till förvärrar saken inser jag, men frågan är hur mycket bländad man kan bli av detta. Får nästan åka med nån polare som kör lastbil och se själv...

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

1 298 Inlägg
10 november 2011
#58
Dieselsmurfen skrev:
Min gamla kokainsläde har dimljus som är lite "dåliga" De är alltså blästrade och med åren gångna om man så säger. Många "ungdomsbilar" lider säkert av samma sak. Tänkte då på i synnerhet gamla BMW som min och Volvo 740 som även de har en ogynnsam placering för stenskott/blästring...

http://www1.garaget.org/archive/90/8943 … 551716.jpg

Edit: Ser aldrig nån 940 med dimljus+p-ljus på. Inte lika roligt?

Nej de är inte ofta man ser, men jag brukar åka på de. tongue Precis som när jag åker C70 så har jag alltid igång dimljuset mer eller mindre och slår av halvljuset vid dagsljus, om jag kommer ihåg.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

2 266 Inlägg
10 november 2011
#59
Ja halvljuset kan blända nå otroligt när man sitter högre upp.

svetsdiff !!!

Forummoderator
18 038 Inlägg
10 november 2011
Trådstartare
#60
Vissa bilar har dimljus som standard om man inte har på ljuset. Vet nån vilka? Jag har 2 bilar som jag vet då jag ägt/äger bägge:

- Mazda 626 92-9?
- Chrysler 300M

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök