2738
Sök

Spridare d24 knackar utan f*n

32 Inlägg
10 november 2011
Trådstartare
#1
hallå!

Min d24 knackar ovanligt mycket, tystare vid full gas och inget om man släpper gasen.
Vad är det som gör att dem knackar så fruktansvärt?
Bilen går bra och startar lätt och enligt uppgift ska pumpen vara nollad på verkstad.

Vill inte höra alla som säger att alla diesel knackar mycket, jag är väl medveten om detta! Men min bil knackar överdrivet.

Har inte råd att byta spridare så får helt enkelt leva med det, men vore roligt att veta varför smile


Sothora <3
1 201 Inlägg
11 november 2011
#2
hur låter den innan laddtryck?

Bildemonterare samt egen verkstad. !

32 Inlägg
11 november 2011
Trådstartare
#3
viner lite konstigt men vet att turbon är kass.
knackar bara på tomgång eller körning på jämn gas, alltså inget märkvärdigt innan ladd.


866 Inlägg
11 november 2011
#4
Är där någon spridare som är dålig Läcker eller öppnar på lägre tryck så sprutas ( rinner) diesel in i förbränings rummet. Då dieseln ska sprutas in nära övre dödläget så tidigare läggs detta. Då kommer den cylindern påbörja förbränningen tidigare. Detta innebär tryckökningen blir snabbare då kolven är fortfarande på väg upp i cylindern. Då veven ligger i linje med staken står kolven stilla (nästan) så förbräningstrycket ökar så radikalt att det kan jämföras med en explosion. Då får du det knackande ljudet.  många tror att det är lager ljud men det är det inte så länge motorn är frisk. Men det belastar vevlagerna mer med dåliga spridare!

32 Inlägg
12 november 2011
Trådstartare
#5
tekniknissen1 skrev:
Är där någon spridare som är dålig Läcker eller öppnar på lägre tryck så sprutas ( rinner) diesel in i förbränings rummet. Då dieseln ska sprutas in nära övre dödläget så tidigare läggs detta. Då kommer den cylindern påbörja förbränningen tidigare. Detta innebär tryckökningen blir snabbare då kolven är fortfarande på väg upp i cylindern. Då veven ligger i linje med staken står kolven stilla (nästan) så förbräningstrycket ökar så radikalt att det kan jämföras med en explosion. Då får du det knackande ljudet.  många tror att det är lager ljud men det är det inte så länge motorn är frisk. Men det belastar vevlagerna mer med dåliga spridare!

Tack så mycket för ett mycket bra svar, kanske ska lämna iväg spridarna på renovering så man kan skona vevlagerna lite. har du någon aning om vad det kan kosta? för jag antar att det inte är något man gör själv.

Har även ett annat problem, när man gasar så hänger den sig vid ca 3k rpm och segar sig neråt, kan det ha med spridarna att göra?
eller är pumpen helt enkelt felinställd så därför den även knackar mycket. ?


866 Inlägg
13 november 2011
#6
Spriare 5 har en givare i sig kan vara den ? kör en diagnos om någon kan!?

32 Inlägg
13 november 2011
Trådstartare
#7
sitter ingen givare på spridarna på en d24 vad jag vet, vore också konstigt att ha den på 5an, varför inte 1an eller 6an..
finns iaf inga kablar till någon av spridarna, glödstiften gör det ju så klart!


Sothora <3
1 201 Inlägg
13 november 2011
#8
steg 1 kolla spridarna... jag skulle tamefan inte åkt 1 meter för ens de e gjort.

Bildemonterare samt egen verkstad. !

32 Inlägg
13 november 2011
Trådstartare
#9
Får kolla om vi kan provtrycka dieselspridare i skolan, ska trots allt upp i 155 bar tryck innan dem öppnar. Vad jag lyckats läsa mig till.


866 Inlägg
14 november 2011
#10
Jo !! sitter en givare i spridare 5 !!  Tryck givare titta noga så är där sladd och plint.

32 Inlägg
14 november 2011
Trådstartare
#11
tekniknissen1 skrev:
Jo !! sitter en givare i spridare 5 !!  Tryck givare titta noga så är där sladd och plint.

jaha vad behöver man för att läsa av den där då?


866 Inlägg
14 november 2011
#12
Tryck Puls. Referens mot pumpen.

3 292 Inlägg
28 november 2011
#13
Troligen kan det vara Vaccumstången som sitter på toppen i vaccumklockan.. blir den sliten så knackar den som faan rent ut sagt.. byt stången och problemet kanske är löst.. om det låter att vara ett metalliskt knack vill säga..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **


Sök