2587
Sök

Motor byte duett

14 Inlägg
11 november 2011
Trådstartare
#1
hej,

Har en duett från 64, b20 har gett upp, så jag tänker lägga i en ny motor.
Så jag undrar om det är värt att lägga i typ en b230 eller liknande?
Har i så fall tänkt raskställa den. Ska jag ta tråg och oljepump från b20? är det bara att bulta fast m40 lådan? Passar kopplingen? byta/bygga motorfästen? hur blir det med vattenpumpen? får den plats?

har letat på forumet men hittar inget bra.....

14 Inlägg
11 november 2011
Trådstartare
#2
Eller är det bättre att ha den sne? Då går det inte med m40 eller? Blir det nå andra problem? Måste jag göra nåt åt förgasaren om jag har den rak?
Senast redigerat av ezh117 (11 november 2011)

Likbärgare
375 Inlägg
11 november 2011
#3
Inte bara.

Nya motorfästen.

Använd dig av en 240 kylare det får plats med viss customisering.

Tråg från b20 ja och du får svetsa om röret till oljepickuppen.

M40 är bolt on om du har rätt sprängkåpa dvs den från 240 med b21 m40.

Ett söndersparkat lik är inte pilsner.

1 798 Inlägg
11 november 2011
#4
Tvattekorg skrev:
Inte bara.

Nya motorfästen.

Använd dig av en 240 kylare det får plats med viss customisering.

Tråg från b20 ja och du får svetsa om röret till oljepickuppen.

M40 är bolt on om du har rätt sprängkåpa dvs den från 240 med b21 m40.

Varför byta sprängkåpan om du ändå ska rakställa motorn!?
Och varför inte använda sig utav oljepump/rör från B20?


612 Inlägg
12 november 2011
#5
Någon speciell anledning att rakställa motorn (plats?) eller går det inte stoppa ner en snedställd motor med tillhörande M46/M47 låda?

14 Inlägg
12 november 2011
Trådstartare
#6
Tror inte en m46/m47 låda får plats i kardan tunneln, men det kanske är lättare att fixa än att rakställa motorn.
Är det lättare med typ en b21 eller är det samma sak?
Vrf änvända 240 kyl? Duger inte den gammla eller?

Likbärgare
375 Inlägg
12 november 2011
#7
B21 är samma sak, Ska du använda dig av m47 får du kapa i torpedväggen och tunnlen.

Jovisst den gamla duger nog, Men tänkte när du ändå håller på så..

Ett söndersparkat lik är inte pilsner.

14 Inlägg
14 november 2011
Trådstartare
#8
Har hittat en b23:a som verakar bra. Men vad är lättast? Rak eller sne?
Om jag har den sne med lådan som hör till b23:an, passar lådan på kardanen?
Om jag rakställer den, måste jag vinkla om förgasaren? Hur blir det med rattstången?

Likbärgare
375 Inlägg
17 november 2011
#9
ezh117 skrev:
Har hittat en b23:a som verakar bra. Men vad är lättast? Rak eller sne?
Om jag har den sne med lådan som hör till b23:an, passar lådan på kardanen?
Om jag rakställer den, måste jag vinkla om förgasaren? Hur blir det med rattstången?

m45 har jag för mig passar, M47 gör det inte dvs den 5 växlade,

Rattstången har jag ingen aning om, Du får lyfta i och titta och komma på lösningar därefter.

Ett söndersparkat lik är inte pilsner.

14 Inlägg
19 november 2011
Trådstartare
#10
Vad blir lättast? Insprut eller förgasare?

Likbärgare
375 Inlägg
19 november 2011
#11
ezh117 skrev:
Vad blir lättast? Insprut eller förgasare?

Det är väll rätt så givet eller hur? Förgasare och brytartändning!

Då slipper du all elektronik.

Ett söndersparkat lik är inte pilsner.


Sök