Byggdag 3... bara ”lite” långt mellan uppdateringarna kanske...
I väntan på blocket från motorverkstan (lite försenat) så kom de lite delar på posten. Tänkte att medans ja väntar kan ja börja med portning/portmatchning av topparna.
Varför ska ja porta?Om vi tänker oss att topparna på motorblocket är som människans lungor, dvs. med det vi andas in och ut, så går det ganska snabbt att lista ut att om topparna inte är så effektiva så får vi inte ut så mycket effekt. Att springa med ett sugrör i munnen som man andas igenom.. kommer inte gå att springa särskilt långt me.. okej; mycket luft = mycket effekt, bra då fräser vi på då ^^
Tyvärr är det inte så enkelt. Portning är en hel vetenskap, som bland annat säger att större inte alltid är bättre. Mina kunskaper är inget att hänga i julgranen så de ja kommer göra är extremt simpelt.
De jag ska göra är:- Portmatchning
- Portning under ventilsätena (mycket mycket mild)
Lättast är att börja med är portmatching, men för det behövs lite saker.
Grenrören som ska användas är ett plus att ha med, men framförallt packningar till insug och avgas sidan.
Skillnaden mellan avgasporten och grenröret är stor, så finns en del att att fräsa om man känner för.
Insugspakningen
På toppens sida
Och på insugs-sidan
Vad gör jag när jag portmatchar? När fabriken gjuter ett block, speciellt på dom äldre dagarna, och med gamla v8:or blir inte alla gjutningar precis som på paprett ingeniören har ritat. Dvs. att alla mått och övergångar, framförallt insugs och avgaskanaler blir inte helt lik den andra på millimetern. Detta gör att när luften ska dras ner till kolven, passerar den först kanalen i insuget, och sedan när den ska över till topplocket störs luftströmmen av övergången mellan insug och topplock.
Bilden under förklarar förhoppningsvis lite bättre.
Turbulensen som bildas skapar ett motstånd för den luft som sugs ner till kolven.
Kan luften följa en fin kanal ner till kolven skapas mindre turbulens och med det bättre flöde som ger mer effekt.
Jaja.. nu ska de börja portas, verktygen ja använder till de ser ut såhär.
Då toppen är av aluminium så blir de att jobba med en enkelradig fräs.
När fräsen har gjort sitt kan en rulle sandpapper som denna passa bra för att lämna en gämn och fin yta.
Maskinen jag använder är en vanlig dremmel med förlängare för att lättare komma åt.
Då mina skills med fräsen inte är nå bra så har ja fixat ett par extra toppar att kunna öva på. Förutom ett tillfälle att öva ger dom också en chans att se hur mycket man kan porta innan toppen går sönder.. om man ska porta så mycket..
De kan bli skaplikt tråkigt att porta ner i
vattenkanalen som jag gjort på den här avgasporten. Som planerat va de såklart på övningstopparna, så skadan kostar mig inget att fixa plus att ja nu vet var ”portgränsen” är..
Att portamatcha kan i princip vem som helst göra utan några förkunskaper (precis som jag). Sättet jag gör på är nog det enklaste att använda. De ja gör är att ta den packning jag ska använda vid senare ihopmontering.
Lägger den mot toppen och sätter in några passande bultar för att hålla packningen på plats i det läge den sedan ska sitta.
Tar ett passande verktyg för att rispa i aluminiumen
Ritar ut, med packningen som mall hur stor porten är
Sedan är de bara göra likandant på samtliga portar och ta bort packningen, så finns fina linjer som markerar ut hur mycket det ska portas för att matcha med packningen.
Anyway.. nu ska här fräsas! Nått ja rekomenderar är såklart ögon och munskydd (bild kommer).
De här är INTE rätt sätt att få sin dagliga dos järn... Sen när det känns bra byts det till slip och ytan görs någorlunda fin.
På insugets sida är det bra att
inte polera upp kanalen då den glansiga metallen blir som en spegel och bränsle gärna formar droppar som fastnar och segt drar sig fram över ytan. Det är inget att föredra för att få en bra förbränning då bränslet får svårigheter att ta sig ner i förbränningsrummet.
De jag gör är att bara fixa en slipfin yta.
Sen kan de se ut så här. Det viktiga är att övergången blir gämn och fin.
Svider det i ögonen hos er som kan porta på riktigt så ber ja om ursäkt och svarar med att man måste börja nånstans
Efter insugskanalerna är det dags för ventilsätena. Innan jag börjar med det behövs bara en liten uppdatering göras när det gäller val av kamaxel. Som tidigare skrivet var det en rullkam jag hade
ögona på. Då budjeten hos en student inte är den bästa har hjärna fått gått före hjärta och en
enklare typ av hydralkam har blivit inköpt...
tråååkit ja vet, men då bilen är en landrover samt framtida pendlar bil,
har det behövts tas hänsyn till gämn tomgång, bränsleförbrukning, besikningsmöjlighet, osv.
Därför har det blivit en kam med fin tomgång, mycket vrid med toppeffekt mellan 2000 – 4500 samt endast lite overlap (berättar lite senare vad det betyder).
Long story short så kommer motorn inte bli speciellt högvarvig. Detta gör (tillbax till portning av ventilsätena) att för och bibehålla bra flöde ner till förbränningsrummet och bra ”botten drag” med den nya kammen (som inte är original så inte allt för tråkig) så ska det inte portas allt för mycket. Det räcker som nybörjare med att bara ta bort lite ojämnheter och vassa kanter som stör luftflödet.
Ska man varva högre är det klart bättre att porta ut mer som på
övningtopparna här under (gör det inte INTE till en målbild), men ska det inte varvas mer en fyra & fem (eftersom nya kammen inte klarar det) så finns det risk att man bara tappar effekt på att göra det.. större är inte alltid bättre..
Och! Eftersom jag renoverar motorn, kommer jag be motorverkstan byta alla mina ventilsäten när dom planar topparna. Så kör jag slipen i ett ventilsäte är det ingen större fara. Har man inte planerat att byta ventilsätena, är det stark rekomenderat att täcka över dom med någon form av tejp eller liknande Iallafall...
En kant som denna kan tas bort
Jag föredrar att spara på materialet vid den här punkten
(bilden under). Tar man bort för mycket kan svängen ner till ventilen bli för snäv och luften får svårt att följa med ner vid höga hastigheter.
Dvs. luften avlöser från gränskiktet, den laminära strömningen övergår i turbulent och det bildas motstånd, bla bla bla aerodynamik Här kan man se att förra ägarn av topparna gett sig på lite med slipen
Bara för att illustrera så sätter jag ner slipen, då det här inte är topparna jag ska använda till motorbygget.
Poängen jag vill visa är att försöka få övergången i sätet (halsen) att se ut lite såhär
(bilden under). Samt att det är bra och fräsa ut hålet lite i diameter då det är där "rover topparna" har ett känt minus. Dvs. dom är kända för att luften bromsas ner i halsen, och mycket effekt kan plockas ut genom att gröpa ut lite ner i halsen...
krångligt.. förstår knapp själv vad jag skrev..
Men... Nu har jag provat lite, så nu är det dags att ge sig på avgas sidan, och sen börja jobba på topparna som ska användas.. fast.. det blir en annan dag