3776
Sök

Extra batteri till ljudanläggning

299 Inlägg
17 november 2011
Trådstartare
Behöver ett extra batteri till min bmw 528(e39).
Funderar på ett optima bluetop, men batteriet i bilen nu är snart 12 år, är det bra o koppla ihop ett helt nytt med det? Måste jag köpa 2 nya batterier? Och i så fakl, kan jag ta ut de gamla o köpa 2 optima, inget som kan skada bilen?
Tack för svar!

400 Inlägg
17 november 2011
thobbeee skrev:
Funderar på ett optima bluetop, men batteriet i bilen nu är snart 12 år, är det bra o koppla ihop ett helt nytt med det? Måste jag köpa 2 nya batterier? Och i så fakl, kan jag ta ut de gamla o köpa 2 optima, inget som kan skada bilen?
Tack för svar!

Nog absolut bäst att köpa 2 nya.

Vill du vara på säkra sidan angående att skada bilen så gör du följande: Koppla hoppledningar (t.ex. startkablar) mellan bilens + och - och ett annat laddat batteri, sedan kopplar du ur det gamla batteriet och i det nya medd hoppledningarna kvar på plats tills det nya batteriet är inkopplat.

Men en sådan gammal bil ska nog inte ha problem med att få spänningen bruten, dock kan man ju aldrig va riktigt säker förstås.

299 Inlägg
17 november 2011
Trådstartare
Okej, jo de är nog bäst att köpa 2.. Men som nu har jag ett 75ah i, kan jag köpa 2 tex optima batterier bara på 75ah o slänga in, sålänge jag köper ett på samma ah och så, så är de inget annat man måste tänka på?

4 074 Inlägg
17 november 2011
JonatanR skrev:
thobbeee skrev:
Tack för svar!

Vill du vara på säkra sidan angående att skada bilen så gör du följande: Koppla hoppledningar (t.ex. startkablar) mellan bilens + och - och ett annat laddat batteri, sedan kopplar du ur det gamla batteriet och i det nya medd hoppledningarna kvar på plats tills det nya batteriet är inkopplat.

Men en sådan gammal bil ska nog inte ha problem med att få spänningen bruten, dock kan man ju aldrig va riktigt säker förstås.

Öh.... nu vet jag inte om jag är riktigt me här!? hmm
Vad pratar du om nu??

Antar att TS menar om extra batteriet kan ta skada av att kopplas samman med det äldre sämre batteriet! Eller? och ja,man ska helst inte blanda batterier alla fall inte när det är så gammalt å slitet som ditt är.
Senast redigerat av BJonsson (17 november 2011)

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

Gladen Audio
2 388 Inlägg
17 november 2011
BJonsson skrev:
JonatanR skrev:
thobbeee skrev:
Tack för svar!

Vad pratar du om nu??

Antar att TS menar om extra batteriet kan ta skada av att kopplas samman med det äldre sämre batteriet! Eller? och ja,man ska helst inte blanda batterier alla fall inte när det är så gammalt å slitet som ditt är.

Han sökte kanske ett bättre ord för startkablar och på engelska heter ju startkablar Jumper-cables big_smile

En del nyare bilar flippar ur helt i databox osv om dem blir strömlösa och måste in på verkstad för att få massa felkoder släckta igen.  Men i en gammal bmw är det säkert ingen fara.

Jag hade med bytt ut det gamla batteriet mot ett nytt, sen in med ett likadant till.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

400 Inlägg
17 november 2011
Frippe_L skrev:
BJonsson skrev:
JonatanR skrev:

Vad pratar du om nu??

Han sökte kanske ett bättre ord för startkablar och på engelska heter ju startkablar Jumper-cables big_smile

En del nyare bilar flippar ur helt i databox osv om dem blir strömlösa och måste in på verkstad för att få massa felkoder släckta igen.  Men i en gammal bmw är det säkert ingen fara.

Jag hade med bytt ut det gamla batteriet mot ett nytt, sen in med ett likadant till.

Det var just det jag tänkte på. Antog att det var vad TS var orolig över smile

4 074 Inlägg
17 november 2011
JonatanR skrev:
Frippe_L skrev:
BJonsson skrev:

Vad pratar du om nu??

Det var just det jag tänkte på. Antog att det var vad TS var orolig över smile

Aha då är jag me i matchen igen! smile

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

299 Inlägg
17 november 2011
Trådstartare
Japp det var precis det jag ville ha reda på! Har också hört om att man inte ska koppla ihop ett sånt gammalt batteri med ett nytt, och skulle aldrig våga riskera att prova bara köpa ett nytt, hade inte vatt kul om nått händer med elsystemet eller dylikt B-) ingen som vet någonstans man kan köpa batteri till ett bra pris? Inte för att detta har något med saken att göra men skulle beställt ett slutsteg från Amazon.com igår, låg på 2000 billigare än i sverige men sen i slutändan när allt kom upp va frakten på 700 o andra avgifter på över 2000 så det blev dyrare än vad de skulle blivit i sverige. Ingen som vet någon sån utlänsk sida man kan beställa ifrån o tjäna en slant istället för att köpa i sverige?

3 187 Inlägg
17 november 2011
thobbeee skrev:
Japp det var precis det jag ville ha reda på! Har också hört om att man inte ska koppla ihop ett sånt gammalt batteri med ett nytt, och skulle aldrig våga riskera att prova bara köpa ett nytt, hade inte vatt kul om nått händer med elsystemet eller dylikt B-) ingen som vet någonstans man kan köpa batteri till ett bra pris? Inte för att detta har något med saken att göra men skulle beställt ett slutsteg från Amazon.com igår, låg på 2000 billigare än i sverige men sen i slutändan när allt kom upp va frakten på 700 o andra avgifter på över 2000 så det blev dyrare än vad de skulle blivit i sverige. Ingen som vet någon sån utlänsk sida man kan beställa ifrån o tjäna en slant istället för att köpa i sverige?

varför ska du köpa så dyra batterier? biltemas funkar klockrent och är bra mycket billigare..

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
17 november 2011
Vad är det för ett slutsteg du har till att driva med batterierna?
Då ett nytt optima är betydligt bättre än ditt gamla batteri så kanske det räcker med ett i slutändan? smile

299 Inlägg
17 november 2011
Trådstartare
Biltema? Vågar man lita på dom, haha? Just nu har jag ett kicker men nu i dagarna trillar de in ett rockford T1500 o på de sen ska de troligtvis bli 2 12" L7 o bygga låda till de. Men niteomast har kanske rätt, har jag inte tänkt på, men köper jag ett sånt batteri kanske jag klarar mig på bara de! Har en kondensator nu me men vet inte hur mycket som hjälper egentligen B-)

3 187 Inlägg
17 november 2011
thobbeee skrev:
Biltema? Vågar man lita på dom, haha? Just nu har jag ett kicker men nu i dagarna trillar de in ett rockford T1500 o på de sen ska de troligtvis bli 2 12" L7 o bygga låda till de. Men niteomast har kanske rätt, har jag inte tänkt på, men köper jag ett sånt batteri kanske jag klarar mig på bara de! Har en kondensator nu me men vet inte hur mycket som hjälper egentligen B-)

vet många som kör dessa batterier, även jag kör dessa och har aldrig varit några problem.

21 761 Inlägg
17 november 2011
75 Ah Optima är ett kraftigt batteri och det kan ju hända att det räcker till för RF T1500, fast å andra sidan får man två "vanliga" för samma pris som Optimabatteriet och då blir både kapaciteten+startströmmen högre. smile
Senast redigerat av Drönirettab (17 november 2011)

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
17 november 2011
Drönirettab skrev:
75 Ah Optima är ett kraftigt batteri och det kan ju hända att det räcker till för RF T1500, fast å andra sidan får man två "vanliga" för samma pris som Optimabatteriet och då blir både kapaciteten+startströmmen högre. smile

Men tar även dubbelt så stor plats! smile haha. Samt en till avsäkring. Minst

Finns väl även billigare alternativ som fungerar bättre än optima? (kvar på 1st batterispåret)

21 761 Inlägg
17 november 2011
Det finns säkert billigare batterier än Optima som har liknande eller aningen högre prestanda, det tror jag. smile

Fast två "hyfsade" batterier tar nog kanske bara typ 1,5 gånger större plats än Optima 75 Ah, med tanke på den knepiga formen hos Optimabatteriet. wink
Senast redigerat av Drönirettab (17 november 2011)

3 187 Inlägg
17 november 2011
Nitromast skrev:
Drönirettab skrev:

Finns väl även billigare alternativ som fungerar bättre än optima? (kvar på 1st batterispåret)

men du är ju inte helt säker på att det kommer funka med ett batteri, så varför chansa.. spänningen kommer iaf sjunka mer om du har ett batteri än 2. skulle jag kört på 1 batteri skulle jag ha kört på detta.
http://blekingebilradio.se/product.html … ory_id=199

men som sagt hade det varit jag skulle jag ha kört på 2 från t.ex. biltema eller jula.

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
17 november 2011
big-jepp skrev:
Nitromast skrev:
Drönirettab skrev:

men du är ju inte helt säker på att det kommer funka med ett batteri, så varför chansa.. spänningen kommer iaf sjunka mer om du har ett batteri än 2. skulle jag kört på 1 batteri skulle jag ha kört på detta.
http://blekingebilradio.se/product.html … ory_id=199

men som sagt hade det varit jag skulle jag ha kört på 2 från t.ex. biltema eller jula.

Helt säker smile
http://www.dbakuten.se/detail-item_id-318630

Men det är vad JAG personligen skulle gjort. Men nu är inte valet mitt.
Och helt sant drönirettab. De tar ju lite plats.

EDIT: Självfallet fungerar 2st biltema batterier också. Men är enligt min egen åsikt bara mer "krångel" då det andra batteriet måste säkras av dubbelt om man går direkt mellan dem.
Samt att det måste säkras av mellan det batteriet och slutsteget.

Annars måste man ju ha ett säkringsblock. Det är enklare att ha ett batteri!
Senast redigerat av Nitromast (17 november 2011)

Offroad Racing
3 122 Inlägg
17 november 2011
big-jepp skrev:
thobbeee skrev:

vet många som kör dessa batterier, även jag kör dessa och har aldrig varit några problem.

Min stora blazer har 2 st 80ah biltemabatterier, då den har en vinsch som suger i sig över 400A vid maxbelastning så har dom fått bekänna färg ordentligt. Funkar fint och det är fortfarande grönt i "ögat" på dom fast dom är 3,5 år gamla.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

299 Inlägg
17 november 2011
Trådstartare
Okej! Tack så mycket för alla hjälpsamma svar! Tror faktiskt jag gör så då att jag kör på 2 st biltema batterier faktiskt. kabel har jag en del av hemma  och så kan man bara köpa någon sådan säkringshållare på biltema med.
men som sagt, tack för alla bra svar och alternativ!

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
17 november 2011
thobbeee skrev:
Okej! Tack så mycket för alla hjälpsamma svar! Tror faktiskt jag gör så då att jag kör på 2 st biltema batterier faktiskt. kabel har jag en del av hemma  och så kan man bara köpa någon sådan säkringshållare på biltema med.
men som sagt, tack för alla bra svar och alternativ!

Lycka till! smile Huvudsaken är ju att du själv blir nöjd!

Sök