BJonsson skrev:
JonatanR skrev:
thobbeee skrev:
Behöver ett extra batteri till min bmw 528(e39).
Funderar på ett optima bluetop, men batteriet i bilen nu är snart 12 år, är det bra o koppla ihop ett helt nytt med det? Måste jag köpa 2 nya batterier? Och i så fakl, kan jag ta ut de gamla o köpa 2 optima, inget som kan skada bilen?
Tack för svar!
Nog absolut bäst att köpa 2 nya.
Vill du vara på säkra sidan angående att skada bilen så gör du följande: Koppla hoppledningar (t.ex. startkablar) mellan bilens + och - och ett annat laddat batteri, sedan kopplar du ur det gamla batteriet och i det nya medd hoppledningarna kvar på plats tills det nya batteriet är inkopplat.
Men en sådan gammal bil ska nog inte ha problem med att få spänningen bruten, dock kan man ju aldrig va riktigt säker förstås.
Öh.... nu vet jag inte om jag är riktigt me här!?
Vad pratar du om nu??
Antar att TS menar om extra batteriet kan ta skada av att kopplas samman med det äldre sämre batteriet! Eller? och ja,man ska helst inte blanda batterier alla fall inte när det är så gammalt å slitet som ditt är.
Han sökte kanske ett bättre ord för startkablar och på engelska heter ju startkablar Jumper-cables
En del nyare bilar flippar ur helt i databox osv om dem blir strömlösa och måste in på verkstad för att få massa felkoder släckta igen. Men i en gammal bmw är det säkert ingen fara.
Jag hade med bytt ut det gamla batteriet mot ett nytt, sen in med ett likadant till.
Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1