Till att börja med tittar du på "rätt" årsmodeller. 9-5 04-> löper ingen risk för oilsludge, och 9-3 03 hade många barnsjukdomar.
9-5:an har en 2,3T motor, och det tycker i alla fall jag är betydligt trevligare än 2,0T. Den har klart bättre bottendrag och dessutom 40 hk mer. 9-3:an väger inte så mycket mindre som man kan tro, däremot är det betydligt mindre plats i kupén. Man sitter nästan axel mot axel även där fram. Sedan är min personliga åsikt att en sedan är rätt så värdelös överhuvudtaget. Bränsleförbrukningen är ungefär likvärdig.
Att folk kastar 9-5:or efter en underlättar också. 9-3:an verkar hålla priset bättre, vilket ju inte är bra om man är i köpartagen. Dessutom tycker jag mig ha sett att det är ganska lätt att hitta en "oförstörd" (du vet som inte är körd av gasglad ungdom, inte har "feta" fälgarna, stereobygge osv) 9-5 Aero, medan de flesta ng9-3 Aero på Blocket verkar ha drabbats av dessa muppar med kepsen bak-och-fram redan.
Senast redigerat av Andromeda (18 november 2011)