Svenss0n skrev:
Ostsåsen skrev:
Svenss0n skrev:
jag kopplade ihop framhögtalarna till 1 kanal, sen kopplla jag ihop diskanterna i instrument brädan till 1 kanal, å sen 6:9:orna till 1 kanal. sen hade jga bakhögtalarna kvar men då funka det inte helt plötsligt. . funka finfint i 10 min med 6 högtalare i. . kan du berätta hur jag ska koppla då

? om jag gjort fel. . men ska inte säkringarna gå om det blir för mkt?. . det funka ju iaf. . det lyser ju grönt iaf nu åxå fast med en röd lampa. . så 2 lampor lyser.
Är ingen expert på billjud, men kopplar du som du säger diskanterna på en kanal, framhögtalare på en kanal, bakhögtalarna på en kanal och sedan dom sista dörrarna på en kanal så får du väl inte stereo ljud?
För att få stereo så ska du väll koppla vänster diskant och vänster framhögtalare paralellt, höger diskant och höger framhögtalare parallelt, vänster bak(hatthylla?) och vänster bakdörr paralellt och slutligen höger bak(hatthylla?) och höger bakdörr paralellt? Eller seriellt om man nu vill seriekoppla.
Så som du kopplat nu får du väll mono ljud, eller det kanske blir att diskanterna spelar höger framsignal och framdörrarna spelar vänster framsignal eller liknande soppa?
Nu får ni rätta mig om jag har fel här ni som kan ...
För övrigt så har du väll garanti på steget?
mvh Fredric
vad är det för skillnad på stereo å monoljud då

?. det lät skitbra så som jag koppla det. . hade diskanterna på kanal 1 å framhögtalarna på kanal 2. . å då spela dom enbart fram om jag villa det. . så det spelar väll ingen roll om jag har ena framhögtalaren med diskanten tror ja

?.
joo steget är ju bara 20 dar gammalt. men jag koppla in det för första gången idag :S
Känns ju tråkigt att säga det, men om du har kopplat diskanter på EN kanal och sedan framhögtalare på EN kanal o.s.v. så har du kopplat fel ...
Stereo är 2-kanaligt ljud, alltså höger och vänster, mono är en-kanaligt ljud där alla högtalare spelar samma sak. Lågnivåkabeln som går ifrån stereon (cd-spelaren) är delad i 2 för att den ena ger ifrån sig den högra signalen och den andra ger ifrån sig den vänstra.
När du kopplar diskanterna till samma kanal så kanske du valde att koppla dom till "vänster kanal", och dom kommer då att spela samma ljud, det blir alltså mono. Så blir också dom övriga högtalarna. Om du däremot kopplar VÄNSTER diskant och VÄNSTER framhögtalare på samma kanal så får dom samma signal, medans HÖGER diskant och HÖGER framhögtalare får den högra signalen. Högtalarna på högra sidan av bilen ska ha den högra signalen och högtalarna på vänstra sidan av bilen ska ha den vänstra signalen.
Förstår du hur jag menar nu?
Om du tyckte att det lät "bra" när du hade fått igång och provspelade så som du har kopplat nu så kommer du tycka att det låter ruskigt bra när du kopplar rätt

.
Be dom i affären där du köpte steget att rita upp hur du ska koppla så att du får rätt. Det är tråkigt att lägga ut pengar på grejor sedan inte utnyttja dom fullt ut. Steget lär även må bättre av att få det kopplat rätt så inte en kanal får dom tunga bakhögtalarna medans en annan kanal driver klena diskanter.
Lycka till! mvh Fredric