2749
Sök

vad fan är det här? köpt spritt nytt steg å protect lampan lyser?

173 Inlägg
29 augusti 2006
Svenss0n skrev:
jag kopplade ihop framhögtalarna till 1 kanal, sen kopplla jag ihop diskanterna i instrument brädan till 1 kanal, å sen 6:9:orna till 1 kanal. sen hade jga bakhögtalarna kvar men då funka det inte helt plötsligt. . funka finfint i 10 min med 6 högtalare i. . kan du berätta hur jag ska koppla då smile? om jag gjort fel. . men ska inte säkringarna gå om det blir för mkt?. . det funka ju iaf. . det lyser ju grönt iaf nu åxå fast med en röd lampa. . så 2 lampor lyser.

Är ingen expert på billjud, men kopplar du som du säger diskanterna på en kanal, framhögtalare på en kanal, bakhögtalarna på en kanal och sedan dom sista dörrarna på en kanal så får du väl inte stereo ljud?

För att få stereo så ska du väll koppla vänster diskant och vänster framhögtalare parallellt, höger diskant och höger framhögtalare parallellt, vänster bak(hatthylla?) och vänster bakdörr parallellt och slutligen höger bak(hatthylla?) och höger bakdörr parallellt? Eller seriellt om man nu vill seriekoppla.

Så som du kopplat nu får du väll mono ljud, eller det kanske blir att diskanterna spelar höger framsignal och framdörrarna spelar vänster framsignal eller liknande soppa?

Nu får ni rätta mig om jag har fel här ni som kan ...

För övrigt så har du väll garanti på steget?

mvh Fredric
Senast redigerat av Ostsåsen (29 augusti 2006)

643 Inlägg
29 augusti 2006
Trådstartare
Ostsåsen skrev:
Svenss0n skrev:
jag kopplade ihop framhögtalarna till 1 kanal, sen kopplla jag ihop diskanterna i instrument brädan till 1 kanal, å sen 6:9:orna till 1 kanal. sen hade jga bakhögtalarna kvar men då funka det inte helt plötsligt. . funka finfint i 10 min med 6 högtalare i. . kan du berätta hur jag ska koppla då smile? om jag gjort fel. . men ska inte säkringarna gå om det blir för mkt?. . det funka ju iaf. . det lyser ju grönt iaf nu åxå fast med en röd lampa. . så 2 lampor lyser.

Är ingen expert på billjud, men kopplar du som du säger diskanterna på en kanal, framhögtalare på en kanal, bakhögtalarna på en kanal och sedan dom sista dörrarna på en kanal så får du väl inte stereo ljud?

För att få stereo så ska du väll koppla vänster diskant och vänster framhögtalare paralellt, höger diskant och höger framhögtalare parallelt, vänster bak(hatthylla?) och vänster bakdörr paralellt och slutligen höger bak(hatthylla?) och höger bakdörr paralellt? Eller seriellt om man nu vill seriekoppla.

Så som du kopplat nu får du väll mono ljud, eller det kanske blir att diskanterna spelar höger framsignal och framdörrarna spelar vänster framsignal eller liknande soppa?

mvh Fredric

vad är det för skillnad på stereo å monoljud då tongue?. det lät skitbra så som jag koppla det. . hade diskanterna på kanal 1 å framhögtalarna på kanal 2. . å då spela dom enbart fram om jag villa det. . så det spelar väll ingen roll om jag har ena framhögtalaren med diskanten tror ja smile?.

joo steget är ju bara 20 dar gammalt. men jag koppla in det för första gången idag :S

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
29 augusti 2006
Ostsåsen skrev:
Svenss0n skrev:

För att få stereo så ska du väll koppla vänster diskant och vänster framhögtalare parallellt, höger diskant och höger framhögtalare parallellt, vänster bak(hatthylla?) och vänster bakdörr parallellt och slutligen höger bak(hatthylla?) och höger bakdörr parallellt? Eller seriellt om man nu vill seriekoppla.

mvh Fredric

Men nu var det ju inte stereo effekten det va fel på utan inget ljud alls men det stämmer ju iaf det du skriver... Prova att byt plats på stegen och se vad som händer... Kan ju va något fel på installationen iaf...

173 Inlägg
29 augusti 2006
Svenss0n skrev:
Ostsåsen skrev:
Svenss0n skrev:

För att få stereo så ska du väll koppla vänster diskant och vänster framhögtalare paralellt, höger diskant och höger framhögtalare parallelt, vänster bak(hatthylla?) och vänster bakdörr paralellt och slutligen höger bak(hatthylla?) och höger bakdörr paralellt? Eller seriellt om man nu vill seriekoppla.

mvh Fredric

vad är det för skillnad på stereo å monoljud då tongue?. det lät skitbra så som jag koppla det. . hade diskanterna på kanal 1 å framhögtalarna på kanal 2. . å då spela dom enbart fram om jag villa det. . så det spelar väll ingen roll om jag har ena framhögtalaren med diskanten tror ja smile?.

joo steget är ju bara 20 dar gammalt. men jag koppla in det för första gången idag :S

Känns ju tråkigt att säga det, men om du har kopplat diskanter på EN kanal och sedan framhögtalare på EN kanal o.s.v. så har du kopplat fel ...

Stereo är 2-kanaligt ljud, alltså höger och vänster, mono är en-kanaligt ljud där alla högtalare spelar samma sak. Lågnivåkabeln som går ifrån stereon (cd-spelaren) är delad i 2 för att den ena ger ifrån sig den högra signalen och den andra ger ifrån sig den vänstra.

När du kopplar diskanterna till samma kanal så kanske du valde att koppla dom till "vänster kanal", och dom kommer då att spela samma ljud, det blir alltså mono. Så blir också dom övriga högtalarna. Om du däremot kopplar VÄNSTER diskant och VÄNSTER framhögtalare på samma kanal så får dom samma signal, medans HÖGER diskant och HÖGER framhögtalare får den högra signalen. Högtalarna på högra sidan av bilen ska ha den högra signalen och högtalarna på vänstra sidan av bilen ska ha den vänstra signalen.

Förstår du hur jag menar nu?

Om du tyckte att det lät "bra" när du hade fått igång och provspelade så som du har kopplat nu så kommer du tycka att det låter ruskigt bra när du kopplar rätt smile .

Be dom i affären där du köpte steget att rita upp hur du ska koppla så att du får rätt. Det är tråkigt att lägga ut pengar på grejor sedan inte utnyttja dom fullt ut. Steget lär även må bättre av att få det kopplat rätt så inte en kanal får dom tunga bakhögtalarna medans en annan kanal driver klena diskanter.

Lycka till! mvh Fredric

643 Inlägg
29 augusti 2006
Trådstartare
bumpe skrev:
Ostsåsen skrev:
Svenss0n skrev:

joo men när jag bytt plats på stegen så fungerar högtalarna klockrent. problemet är . . . att det nya steget lyser protect lampan HELA TIDEN. oavsett om någon högtalare är inkopplad..

mvh Fredric

Men nu var det ju inte stereo effekten det va fel på utan inget ljud alls men det stämmer ju iaf det du skriver... Prova att byt plats på stegen och se vad som händer... Kan ju va något fel på installationen iaf...

6 851 Inlägg
29 augusti 2006
Om man läser hur du har kopplat allt så verkar det inte så konstigt att det inte funkar. Som du själv säger så vet du inte hur det skall kopplas eller något om högtalare. Mitt råd till dej är att du lämnar in bilen och be dem koppla det åt dej på en billjudsfirma.
I längden kommer det bli billigare för dej.
Om du har kopplat som du skriver så är det tveksamt att du får ett nytt steg på garanti då du verkar belastat steget till aldeles för lågt ohm antal.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
29 augusti 2006
Egentligen tror jag att det bästa är att brygga skiten till 2 kanaler, för stegen gillar ju inte att ha olika belastning på ch1-2, om de e olika på 1och2 samt 3och4 gör inget men att "höger/vänster" har olika är obra...

173 Inlägg
29 augusti 2006
bumpe skrev:

Ok om jag gick lite off-topic med kopplingen, men om jag ser att han har kopplat så elementärt fel, som han trots allt har, så hoppas jag att du låter mig hjälpa honom med kopplingen utan att du anser att jag förstör tråden? Rätta mig gärna om jag skriver fel någonstans men jag försöker i.a.f. bidra med de få kunskaper jag har ...

mvh Fredric

60 Inlägg
29 augusti 2006
Alltså... egenteligen inget som har med topic å göra men... om alla högtalare e orginal i en 850 så har du väl ändå inte 6x9" i hatthyllan... det har då minsan inte jag... de orginal HH högtalarna som jag stoppade i var då mindre än så... frågan e ju den... har bu bytt stereo ifrån Big Fronten till en vanlig stereo eftersom du förmodligen tagit bort orginalsteget... har du gjort det så kan jag förstå varför du ska pula in ett annat steg... men annars så har jag inte en susning... då orginalsteget faktiskt får högtalarna att ljuda mkt bra i en 850... och att steget dessutom är utformat efter orginal högtalarna... ska du upp bättre än så så läre du byta ut alla högtalare i bilen...

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
29 augusti 2006
Ostsåsen skrev:
bumpe skrev:

Ok om jag gick lite off-topic med kopplingen, men om jag ser att han har kopplat så elementärt fel, som han trots allt har, så hoppas jag att du låter mig hjälpa honom med kopplingen utan att du anser att jag förstör tråden? Rätta mig gärna om jag skriver fel någonstans men jag försöker i.a.f. bidra med de få kunskaper jag har ...

mvh Fredric

Jag skrev att du hade rätt vid ett tilfälle iaf, orkade inte på de andra, ingen fara saken är ju den att han inte kan prova eftersom steget går i protect... Men prova att koppla mer "normalt" ex 6.9 på varsin kanal och så något annat på de andra och bara en (1!) högtalare per kanal till att börja med...

643 Inlägg
29 augusti 2006
Trådstartare
thePettson skrev:
Alltså... egenteligen inget som har med topic å göra men... om alla högtalare e orginal i en 850 så har du väl ändå inte 6x9" i hatthyllan... det har då minsan inte jag... de orginal HH högtalarna som jag stoppade i var då mindre än så... frågan e ju den... har bu bytt stereo ifrån Big Fronten till en vanlig stereo eftersom du förmodligen tagit bort orginalsteget... har du gjort det så kan jag förstå varför du ska pula in ett annat steg... men annars så har jag inte en susning... då orginalsteget faktiskt får högtalarna att ljuda mkt bra i en 850... och att steget dessutom är utformat efter orginal högtalarna... ska du upp bättre än så så läre du byta ut alla högtalare i bilen...

har en 850R å i alla dom sitter det 8 st orginal högtalare iaf. :S. jag fattar inte varfölr man inte kan koppla ihop 2 högtalare till 1 kanal?. . hur många som heslt säger så. . men nu blir jag så osäker. . lika bra å lämna in bilen. .

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
29 augusti 2006
Nej det går utmärkt bara man gör på rätt sått o har kolla på motstånd och stabilitet på steget... Var bor du??

643 Inlägg
30 augusti 2006
Trådstartare
bumpe skrev:
Nej det går utmärkt bara man gör på rätt sått o har kolla på motstånd och stabilitet på steget... Var bor du??

i söderhamn å sthlm tongue. men du kan ju få info om steget om du vill. . tror inte orginal högtalarna ska vara så farligt med motstånd va? smile

6 851 Inlägg
30 augusti 2006
Svenss0n skrev:
tror inte orginal högtalarna ska vara så farligt med motstånd va? smile

Det spelar ingen roll om du har org. högtalare eller en eftermaknads för flera tusen.  De flesta högtalare har 4ohm, men du fel Ohm värde på din högtalare mot vad ditt steg klarar av så funkar det inte.

914 Inlägg
30 augusti 2006
spelar ingen roll om det är orgianal eller inte det vanligast motståndet är 2,4 och 8 ohm.. 8ohm har jag iofs mest sett på hemhötalare.. Om du kopplar dom parallelt så minskar du motståndet. Om du kopplar serie ökar du motståndet.

1 634 Inlägg
30 augusti 2006
Men alltså om han kopplat 2st högtalare på varje kanal så blir ju motståndet troligtvis 2 ohm och det skall väl steget klara av. Sen att han kopplat bort stereobilden är en annan sak, det har ju ingenting med hans problem att göra. Det får vi hjälpa honom med när han fått igång steget igen wink

Jag tror knappast han har seriekopplat högtalarna, det råkar man liksom inte bara göra om man inte planerar det. Jag menar, vilken lekman kopplar + till - mellan högtalare med flit?

Men låter det inte som om steget har blivit överbelastat och bränt någon jordning i steget???

Numera Saab 9-5 Aero -00

1 631 Inlägg
30 augusti 2006
Svenss0n skrev:
har en 850R å i alla dom sitter det 8 st orginal högtalare iaf. :S. jag fattar inte varfölr man inte kan koppla ihop 2 högtalare till 1 kanal?. . hur många som heslt säger så. . men nu blir jag så osäker. . lika bra å lämna in bilen. .

Det går jättebra att koppla ihop två högtalare till en kanal. Ofta så väljer man diskanten och mellanregistret på samma sida, aldrig högtalare från båda sidor. Detta kopplar man sen till slutsteget via ett delningsfilter.

Jag tror många här kan hjälpa dig om du fixar lite foton på hur du kopplat.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

1 631 Inlägg
30 augusti 2006
andreas_gbg_ skrev:
Men alltså om han kopplat 2st högtalare på varje kanal så blir ju motståndet troligtvis 2 ohm och det skall väl steget klara av. Sen att han kopplat bort stereobilden är en annan sak, det har ju ingenting med hans problem att göra. Det får vi hjälpa honom med när han fått igång steget igen wink

Jag tror knappast han har seriekopplat högtalarna, det råkar man liksom inte bara göra om man inte planerar det. Jag menar, vilken lekman kopplar + till - mellan högtalare med flit?

Men låter det inte som om steget har blivit överbelastat och bränt någon jordning i steget???

Långt ifrån alla 4-kanalare som pallar 2 Ohm per kanal.

Någon jordning kan säkert ha blivit bränd.

Men vad som helst kan ju ha hänt här. Tex dålig jordning, kortslutning av högtalarkablar, överbelastning etc.

PS: Normalt sett så ska grejor vara installerade på ett korrekt sätt för att garantin ska gälla.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

914 Inlägg
30 augusti 2006
ja speciellt om det är bryggat steget då brukar det bara vara 4ohm dom klarar. Vi vet ju inte exakt hur han har kopplat fins ju risk för att så skett.

1 114 Inlägg
2 september 2006
jag hade samma problem med mitt gammla steg .. de låg på 740 wrms körde en bas på 300wrms och den gick över till protektion efter ungefär 2min varje gång eller så fick man spela på riktigt låg volym om man skulle höra längre .. enligt en kille som jag känner sa han att de var för liten ström kabel .. bytte till större och de började funka hur bra som hällst ..

Sök