3296
Sök

Dämpning av Golf II och grova högtalarkablar

24 Inlägg
22 november 2011
Trådstartare
#1
Hej på er!
Jag var iväg i lördags o mätte lite ljud i min sport, en Golf II, och fick rådet att man ska dämpa bilen för att kunna tjäna 2-3db!
Då undrar jag, vart ska jag dämpa först o främst och hur långt räcker bitumen från tex Biltema?
Jag har en "old school" stereo i bilen med 2st 12" basar + portad låda som jag byggde 2003 (!) och satte in det i Golfen för att se hur det funkade med såååå gamla grejer ;-)
Fick även rådet att byta ut portarna till Aeroportar då dom gav ca 3db bara dom...... så nu hamnar jag säkert på att bygga ny låda då dom portarna är ju betydligt större än mina 2st 4" vanliga rör hehe.
Sen undrar jag vad ni som kör värre grejer använder som högtalarkabel eller vilken dimension ni har till basarna?
Jag har nu 4mm2 från Biltema, hur långt räcker dessa egentligen?
Detta är ett riktigt "old school" budget-bygge med allt gammalt eller billigt och det ska så förbli är tanken ;-)

Tacksam för fler råd o tips som INTE kostar skjortan!

Jag har hållit på aktivt med bilstereo under väldigt många år fast det var för lång tid sedan så ni behöver alltså inte gå igenom grunderna utan kom med tips som gäller nutid är ni snälla!

MVH Keda

Full gas sparar tid ;-)

152 Inlägg
22 november 2011
#2
4 kvadrat högtalarkabel räcker gott och väl.

24 Inlägg
22 november 2011
Trådstartare
#3
OK, jag hoppades på att det skulle räcka ;-)
basarna ligger på 1000w rms och har 2x3ohm spolar men det ska väl ändå räcka?
tack för svaret!
mvh keda

Full gas sparar tid ;-)

4 074 Inlägg
22 november 2011
#4
biggest skrev:
Hej på er!
Jag var iväg i lördags o mätte lite ljud i min sport, en Golf II, och fick rådet att man ska dämpa bilen för att kunna tjäna 2-3db!
Då undrar jag, vart ska jag dämpa först o främst och hur långt räcker bitumen från tex Biltema?
Jag har en "old school" stereo i bilen med 2st 12" basar + portad låda som jag byggde 2003 (!) och satte in det i Golfen för att se hur det funkade med såååå gamla grejer ;-)
Fick även rådet att byta ut portarna till Aeroportar då dom gav ca 3db bara dom...... så nu hamnar jag säkert på att bygga ny låda då dom portarna är ju betydligt större än mina 2st 4" vanliga rör hehe.
Sen undrar jag vad ni som kör värre grejer använder som högtalarkabel eller vilken dimension ni har till basarna?
Jag har nu 4mm2 från Biltema, hur långt räcker dessa egentligen?
Detta är ett riktigt "old school" budget-bygge med allt gammalt eller billigt och det ska så förbli är tanken ;-)

Tacksam för fler råd o tips som INTE kostar skjortan!

Jag har hållit på aktivt med bilstereo under väldigt många år fast det var för lång tid sedan så ni behöver alltså inte gå igenom grunderna utan kom med tips som gäller nutid är ni snälla

MVH Keda
Låter intressant! smile
Du har inga bilder på bygget?
Biltemas bitumen suger tycker jag,finns ingan anledning att köra på annat
än detta när det är så billigt! http://www.blekingebilradio.se/product. … ry_id=1877

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

24 Inlägg
22 november 2011
Trådstartare
#5
Det är ett intressant bygge och det tack vare en billig peng och ändå ett riktigt bra ljud ;-)
Jag har inga bilder på det, jag kan försöka ta några under morgondagen o lägga ut dom!
OK, det var ett bra pris på dämpmaterial men kan man verkligen "tjäna" 2-3db på att dämpa bilen?
Och vart är det viktigast att dämpa den?
Tack för svaret!
MVH Keda

Full gas sparar tid ;-)

4 074 Inlägg
22 november 2011
#6
biggest skrev:
Det är ett intressant bygge och det tack vare en billig peng och ändå ett riktigt bra ljud ;-)
Jag har inga bilder på det, jag kan försöka ta några under morgondagen o lägga ut dom!
OK, det var ett bra pris på dämpmaterial men kan man verkligen "tjäna" 2-3db på att dämpa bilen?
Och vart är det viktigast att dämpa den?
Tack för svaret!
MVH Keda
2-3db har jag svårt att tro,ibland kan det faktiskt bli motsatt effekt!
Det du kan tjäna en del på är lådan däremot.
va har du för basar och steg?
har du basen och port bakåt?
Taket är en sån grej som bör vara dämpad,allt flex gör ju i stort sett att du tappar db.

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

24 Inlägg
22 november 2011
Trådstartare
#7
OK det låter konstigt att tappa db med dämpning men hur som helst så vibrerar det både i dörrarna och plåten bakom dörrarna taket och bakluckan och sidorna i bagaget så det kanske finns lite att ta in där då iaf ;-)
Jag har 2st Ultimate Sound KW1200 basar och 2st SSL monoblock (nåt amerikanskt billigt märke men funkar enormt bra och jäkligt snyggt)
Jag har läst lite här på forumet om att man förlorar db på att dämpa taket på en Golf så hur tusan vet man vad som ska dämpas o inte?!
Ja, det här med bilstereo blir man aldrig riktigt klok på hahaha
MVH Keda

Full gas sparar tid ;-)

24 Inlägg
25 november 2011
Trådstartare
#8
Hej igen, får man uppa sin tråd eller? :-)
Kanske nån som vet vad/vart som är "viktigast" att dämpa i bilen för att tjäna nån/några db?
Nu har jag iaf justerat ljudet på "kupe-högtalarna" så dom låter ok men som sagt så tror jag att man skulle behöva dämpa lite.... jag har kollat lite projekttrådar o så men nån måste ju ha testat vad som funkar o inte egentligen?
Jag vill "bara" hitta 4db till ;-)
Ha en bra dag!
MVH Keda

Full gas sparar tid ;-)

34 Inlägg
25 november 2011
#9
Asfaltsmattor som jag kallar det gör duktigt mycket om du fyller skuffen med det. Vrid upp så det flåsar bra och känn efter vilka inredningsdetaljer som flexar? wink

3 187 Inlägg
25 november 2011
#10
BJonsson skrev:
biggest skrev:
Det är ett intressant bygge och det tack vare en billig peng och ändå ett riktigt bra ljud ;-)
Jag har inga bilder på det, jag kan försöka ta några under morgondagen o lägga ut dom!
OK, det var ett bra pris på dämpmaterial men kan man verkligen "tjäna" 2-3db på att dämpa bilen?
Och vart är det viktigast att dämpa den?
Tack för svaret!
MVH Keda
2-3db har jag svårt att tro,ibland kan det faktiskt bli motsatt effekt!
Det du kan tjäna en del på är lådan däremot.
va har du för basar och steg?
har du basen och port bakåt?
Taket är en sån grej som bör vara dämpad,allt flex gör ju i stort sett att du tappar db.


jag har faktiskt hört det motsatta från vissa, att man minskar i db om man dämpar taket. har för mig (kan ha fel) att "obx" dämpade taket och det minskade på mätaren? men jag skulle alla dagar i veckan dämpa det då det låter för jävligt..


Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
25 november 2011
#11
OT :Om jag får fråga, hur mycket db är du ute efter?

Det du får tänka på är att en ökning på 3db är dubbelt så högt än vad du spelar nu och för det behövs det dubbla effekten. Men till att börja med kan du kolla så bakluckan inte rör sig (som dom flesta brukar göra när man har ljud)

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

3 187 Inlägg
25 november 2011
#12
Hejkel skrev:
Asfaltsmattor som jag kallar det gör duktigt mycket om du fyller skuffen med det. Vrid upp så det flåsar bra och känn efter vilka inredningsdetaljer som flexar? wink
asfalts mattor är skit.. butyl mator rekomenderar jag. grymt lätt jobbade och gör undervärk.. asfaltsmattor är extremt  svår arbetat..


34 Inlägg
25 november 2011
#13
Anledningen till att det är svårjobbat är ju för det är mycket material.. och det säger ju sig själv att mycket material kräver mindre matta på matta för att göra underverk. Dock när jag syftade på "asfaltsmatta" som jag skrev menar jag allt dämpmaterial. Butyl äger när det är småtrixiga ställen att isolera på det kan jag inte förneka smile

24 Inlägg
25 november 2011
Trådstartare
#14
OK, tack för svaren!
Jag ska prova att dämpa det mesta i skuffen och dörrsidor samt "dörrsidorna" bak (2 dörrars) så får vi börja där.... men om bakluckan rör sej, hur tusan löser man det utan att helsvetsa hihi?
Min förhoppning att komma över 150db vore kul, mest för att allt är mest på skoj och som sagt ett riktigt "old school" budget bygge ;-)
Jag ska fixa dit nya Aeroportar i lådan samt dämpa en del så får vi se vad vi hamnar på sen, i nuläget fick jag 145,8db sen tog strömmen slut bara för jag lekte lite o kollade annat innan jag "hårdtestade" grejerna ;-)
Tack så länge!
Ha en skön helg!
Keda

Full gas sparar tid ;-)

34 Inlägg
25 november 2011
#15
Jag isolerade bakdörrarna precis gjorde sjukt mycket.. på 945'an ifrån att låta som det där klingandet när man stänger igen.. så är det helt jäkla stumt.. du skulle inte höra skillnad på en bil som rullat ut ifrån fabrik idag och mina bakdörrar när du stänger/öppnar dom. haha smile

24 Inlägg
25 november 2011
Trådstartare
#16
OK, det måste göra en del att dämpa bilen men jag kollade på din Golf lite och undrar hur högt du spelar i den?
Det ser ju ut att kunna spela fett högt hihi

Full gas sparar tid ;-)

24 Inlägg
25 november 2011
Trådstartare
#17
Streethawk skrev:
OT yikesm jag får fråga, hur mycket db är du ute efter?

Det du får tänka på är att en ökning på 3db är dubbelt så högt än vad du spelar nu och för det behövs det dubbla effekten. Men till att börja med kan du kolla så bakluckan inte rör sig (som dom flesta brukar göra när man har ljud)
Jag har full koll på vad som krävs så det är lugnt så långt, jag har ju en till likadan bas så i värsta fall får jag kasta in den oxå och skaffa ytterligare ett likandant steg så har jag ju kommit halvägs hihihi skojade lite men vad tusan ska jag göra åt bakluckan menar du?
MVH Keda

Full gas sparar tid ;-)

3 187 Inlägg
25 november 2011
#18
Hejkel skrev:
Anledningen till att det är svårjobbat är ju för det är mycket material.. och det säger ju sig själv att mycket material kräver mindre matta på matta för att göra underverk. Dock när jag syftade på "asfaltsmatta" som jag skrev menar jag allt dämpmaterial. Butyl äger när det är småtrixiga ställen att isolera på det kan jag inte förneka smile
är inte asflatsmattan 4mm tjock? ( har för mig det) finns iaf ett antal butyl mattor som är 4mm tjocka och är sååååååå extremt mycket mer lättarbetade och kräver ingen värmning. och nu när priset är så lågt så skulle jag inte äns tänka tanken att köra med asfaltsmatta.

du skriver även att asfaltsmattan dämpar bättre än butyl mattorna, har du mätt detta?


Dr. Scanner
2 167 Inlägg
25 november 2011
#19
big-jepp skrev:
Hejkel skrev:
Anledningen till att det är svårjobbat är ju för det är mycket material.. och det säger ju sig själv att mycket material kräver mindre matta på matta för att göra underverk. Dock när jag syftade på "asfaltsmatta" som jag skrev menar jag allt dämpmaterial. Butyl äger när det är småtrixiga ställen att isolera på det kan jag inte förneka smile
är inte asflatsmattan 4mm tjock? ( har för mig det) finns iaf ett antal butyl mattor som är 4mm tjocka och är sååååååå extremt mycket mer lättarbetade och kräver ingen värmning. och nu när priset är så lågt så skulle jag inte äns tänka tanken att köra med asfaltsmatta.

du skriver även att asfaltsmattan dämpar bättre än butyl mattorna, har du mätt detta?
Asfaltsmattan är ju åtminstonde stummare och väger mer.

3 187 Inlägg
25 november 2011
#20
Nitromast skrev:
big-jepp skrev:
Hejkel skrev:
Anledningen till att det är svårjobbat är ju för det är mycket material.. och det säger ju sig själv att mycket material kräver mindre matta på matta för att göra underverk. Dock när jag syftade på "asfaltsmatta" som jag skrev menar jag allt dämpmaterial. Butyl äger när det är småtrixiga ställen att isolera på det kan jag inte förneka smile
är inte asflatsmattan 4mm tjock? ( har för mig det) finns iaf ett antal butyl mattor som är 4mm tjocka och är sååååååå extremt mycket mer lättarbetade och kräver ingen värmning. och nu när priset är så lågt så skulle jag inte äns tänka tanken att köra med asfaltsmatta.

du skriver även att asfaltsmattan dämpar bättre än butyl mattorna, har du mätt detta?
Asfaltsmattan är ju åtminstonde stummare och väger mer.
yes, men det MÅSTE ju inte dämpa bättre för det.



Sök