3161
Sök

Dämpning av Golf II och grova högtalarkablar

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
25 november 2011
#21
big-jepp skrev:
Nitromast skrev:
big-jepp skrev:

är inte asflatsmattan 4mm tjock? ( har för mig det) finns iaf ett antal butyl mattor som är 4mm tjocka och är sååååååå extremt mycket mer lättarbetade och kräver ingen värmning. och nu när priset är så lågt så skulle jag inte äns tänka tanken att köra med asfaltsmatta.

du skriver även att asfaltsmattan dämpar bättre än butyl mattorna, har du mätt detta?
Asfaltsmattan är ju åtminstonde stummare och väger mer.
yes, men det MÅSTE ju inte dämpa bättre för det.
Nej men det stadgar definitivt upp bättre. Däremot är det ju betydligt drygare att arbeta med.

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
25 november 2011
#22
biggest skrev:
Streethawk skrev:
OT yikesm jag får fråga, hur mycket db är du ute efter?

Det du får tänka på är att en ökning på 3db är dubbelt så högt än vad du spelar nu och för det behövs det dubbla effekten. Men till att börja med kan du kolla så bakluckan inte rör sig (som dom flesta brukar göra när man har ljud)
Jag har full koll på vad som krävs så det är lugnt så långt, jag har ju en till likadan bas så i värsta fall får jag kasta in den oxå och skaffa ytterligare ett likandant steg så har jag ju kommit halvägs hihihi skojade lite men vad tusan ska jag göra åt bakluckan menar du?
MVH Keda
Det man kan göra är att ändra läget på baklucke låset (Om det är möjligt på golf vette tusan), antingen med haken på själva luckan eller om möjligt den i "bilen". Gjorde det själv med min escort samt så drog jag dit en lite hårdare list, var ett helvete att stänga luckan men rörde sig inte en millimeter.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

3 187 Inlägg
25 november 2011
#23
Nitromast skrev:
big-jepp skrev:
Nitromast skrev:

Asfaltsmattan är ju åtminstonde stummare och väger mer.
yes, men det MÅSTE ju inte dämpa bättre för det.
Nej men det stadgar definitivt upp bättre. Däremot är det ju betydligt drygare att arbeta med.
man ska få det att sitta med, släpper lätt ifrån t.ex. taket en varm sommar dag och har även hört att det kan spricka om det är kallt ute.


Dr. Scanner
2 167 Inlägg
25 november 2011
#24
big-jepp skrev:
Nitromast skrev:
big-jepp skrev:

yes, men det MÅSTE ju inte dämpa bättre för det.
Nej men det stadgar definitivt upp bättre. Däremot är det ju betydligt drygare att arbeta med.
man ska få det att sitta med, släpper lätt ifrån t.ex. taket en varm sommar dag och har även hört att det kan spricka om det är kallt ute.
Fast nu pratar nog du om biltemas asfaltsmatta? Finns bättre asfaltsmatta än den.

3 187 Inlägg
25 november 2011
#25
Nitromast skrev:
big-jepp skrev:
Nitromast skrev:

Nej men det stadgar definitivt upp bättre. Däremot är det ju betydligt drygare att arbeta med.
man ska få det att sitta med, släpper lätt ifrån t.ex. taket en varm sommar dag och har även hört att det kan spricka om det är kallt ute.
Fast nu pratar nog du om biltemas asfaltsmatta? Finns bättre asfaltsmatta än den.
de jag pratar om är d billigare varianterna ja, t.ex. mekonomen, micra mm


200 Inlägg
26 november 2011
#26
big-jepp skrev:
Nitromast skrev:
big-jepp skrev:

man ska få det att sitta med, släpper lätt ifrån t.ex. taket en varm sommar dag och har även hört att det kan spricka om det är kallt ute.
Fast nu pratar nog du om biltemas asfaltsmatta? Finns bättre asfaltsmatta än den.
de jag pratar om är d billigare varianterna ja, t.ex. mekonomen, micra mm
Jag tycker Mekonomens asfaltsmatta (4 mm) funkar super bra om man värmer upp den ordentligt med värmepistol eller nåt, då blir den även väldigt följsam och sitter som bara den. Jag har inte hört att det släppt i dessa fall, och speciellt inte om man dessutom gjort ordentligt rent innan. Sedan stelnar den och blir väldigt stum, räcker för att täcka större hål i plåten med i vissa fall tycker jag. Dubbla lager blir ännu bättre. Sedan har jag använt bitumenmattor med Alu-folie ovan på det, dels för att det inte skall lukta asfalt när det är varmt i bilen (man kan även ha aluminiumtejp till detta) även om det inte är så mycket, och dels för att underlätta arbetet lite.

Gällande dämpning av taket så tror inte att det finns en större risk att tappa db på det, hoppas jag inte får halva taket tappat i huvudet när jag dämpat själv bara:))

1:a Pris. 148,3 dB på IdBL MDS Concept Store Arninge 2012!
146,9 dB @ 43 hz med en 12" på MDS Outlaw Crank It Up.
Overpower it!

152 Inlägg
26 november 2011
#27
Streethawk skrev:
OT yikesm jag får fråga, hur mycket db är du ute efter?

Det du får tänka på är att en ökning på 3db är dubbelt så högt än vad du spelar nu och för det behövs det dubbla effekten. Men till att börja med kan du kolla så bakluckan inte rör sig (som dom flesta brukar göra när man har ljud)
3 db kräver en dubbling av effekt, men det innebär inte att det är dubbelt så högt. 6-10 db är en upplevd fördubbling av ljudet.

376 Inlägg
26 november 2011
#28
Hejkel skrev:
Anledningen till att det är svårjobbat är ju för det är mycket material.. och det säger ju sig själv att mycket material kräver mindre matta på matta för att göra underverk. Dock när jag syftade på "asfaltsmatta" som jag skrev menar jag allt dämpmaterial. Butyl äger när det är småtrixiga ställen att isolera på det kan jag inte förneka smile
Vad då "säger sig själv"? Det beror ju helt på hur bra materialet dämpar.
Silent coat är förmodligen det mest prisvärda alternativet.
Och det räcker länge med ett lager!
Dubbla lager betyder inte dubbel dämpning, även om det möjligen kan göra lite..
Sen finns det både bättre och sämre mattor.
Men jag tror det blir svårt att hitta någon med bättre dämpning/krona.
Senast redigerat av Simon76 (26 november 2011)


16 197 Inlägg
26 november 2011
#29
3db ÄR dubbelt så högt på dbskalan..    sen hur de upplevs är en annan sak.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

24 Inlägg
26 november 2011
Trådstartare
#30
OK, jag ska beställa Silent Coat senare och prova med lite dämpning först o se om det gör nån skillnad..... jag vet att det krävs dubbelt så effektiv höjning för att öka 3db men alla vet ju att det inte bara är effekt som krävs, har man ett dåligt utgångsläge så kan man.....
Så hur mycket KAN man tjäna i db på att dämpa bilen någorlunda bra?
Eller tjänar man inget i db på att göra så?
Extrembilarna låter inget utanför och dom spelar högt så nånting måste det ge, frågan är egentligen om jag tjänar så pass som 2db på att dämpa bilen?
Har nån egentligen testat före och efter med samma stereo-grejer?
Vad blev isf resultatet?
Ha det bra!
MVH Keda

Full gas sparar tid ;-)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
26 november 2011
#31
VincentQvarfordt skrev:
Streethawk skrev:
OT yikesm jag får fråga, hur mycket db är du ute efter?

Det du får tänka på är att en ökning på 3db är dubbelt så högt än vad du spelar nu och för det behövs det dubbla effekten. Men till att börja med kan du kolla så bakluckan inte rör sig (som dom flesta brukar göra när man har ljud)
3 db kräver en dubbling av effekt, men det innebär inte att det är dubbelt så högt. 6-10 db är en upplevd fördubbling av ljudet.
Du tänker på ljudVOLYM och inte ljudTRYCK.
Vid ljudvolym så är ca: 10db en fördubbling ja....

evilaudio skrev:
3db ÄR dubbelt så högt på dbskalan..    sen hur de upplevs är en annan sak.
Folk blandar ihop tryck och volym i vanlig ordning......

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

24 Inlägg
30 november 2011
Trådstartare
#32
OK, nu har jag beställt lite dämpning iaf så få se när det hinns med ;-)
Jag har tagit lite kort med mobilen o lagt upp dom på mina bilar så man kan se eländet nu iaf :-)
Tack för råd o tipps så länge!
Ha det bra, Keda

Full gas sparar tid ;-)

4 074 Inlägg
30 november 2011
#33
biggest skrev:
OK, nu har jag beställt lite dämpning iaf så få se när det hinns med ;-)
Jag har tagit lite kort med mobilen o lagt upp dom på mina bilar så man kan se eländet nu iaf :-)
Tack för råd o tipps så länge!
Ha det bra, Keda
Spontant tycker jag lådan ser lite liten ut!
sen skulle du skaffat riktig aeroport med koniska trattar,gör en jävla skillnad..
Är lådan uträknad efter basarna?

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

152 Inlägg
30 november 2011
#34
Lonefox skrev:
VincentQvarfordt skrev:
Streethawk skrev:
OT yikesm jag får fråga, hur mycket db är du ute efter?

Det du får tänka på är att en ökning på 3db är dubbelt så högt än vad du spelar nu och för det behövs det dubbla effekten. Men till att börja med kan du kolla så bakluckan inte rör sig (som dom flesta brukar göra när man har ljud)
3 db kräver en dubbling av effekt, men det innebär inte att det är dubbelt så högt. 6-10 db är en upplevd fördubbling av ljudet.
Du tänker på ljudVOLYM och inte ljudTRYCK.
Vid ljudvolym så är ca: 10db en fördubbling ja....

evilaudio skrev:
3db ÄR dubbelt så högt på dbskalan..    sen hur de upplevs är en annan sak.
Folk blandar ihop tryck och volym i vanlig ordning......
Ja, det stod bara dubbelt så högt. Skriver man så anser jag att man bör prata om volym, eftersom vi talar om ljud man lyssnar på.
Är väldigt vanligt att folk tror att 3 db låter dubbelt så högt pga att det ofta skrivs som det jag kommenterade.

24 Inlägg
30 november 2011
Trådstartare
#35
BJonsson skrev:
biggest skrev:
OK, nu har jag beställt lite dämpning iaf så få se när det hinns med ;-)
Jag har tagit lite kort med mobilen o lagt upp dom på mina bilar så man kan se eländet nu iaf :-)
Tack för råd o tipps så länge!
Ha det bra, Keda
Spontant tycker jag lådan ser lite liten ut!
sen skulle du skaffat riktig aeroport med koniska trattar,gör en jävla skillnad..
Är lådan uträknad efter basarna?
Aeroportar ska införskaffas då Niklas på Docent Decibel sa att det gjorde "skitmycket" så jag får fixa såna då ;-)
Lådvolymen stämmer helt enligt Ultimates specar och är avstämd på 31hz.
Jag byggde denna låda redan 2003 till min mopedbil jag hade då men den spelade sönder moppebilen så jag hade inte råd att ha den kvar i den då allt gick sönder haha :-)

Nu efter mätningen har jag ställt in så övriga högtalare i bilen får spela från ca 80-85hz o uppåt och innan så var dom inställda på nånstans runt 110-125hz..... så det vart en tusan till skillnad på ljudbild nu samt så har jag nu provspelat grejerna med en köpeskiva 8Flo Ridas ROOTS låt 4 "Shone" och shit ilken skillnad det blev...... nu jäklars ble det lite drag i bitarna hihi mp3 i all ära men köpta originalskivor GÖR stor skillnad ;-)
Ska försöka få till en ny mätning på grejerna igen snart så får vi se vad som hänt sen sist ;-)
Tack så länge!
MVH Keda

Full gas sparar tid ;-)

200 Inlägg
30 november 2011
#36
CD hoppar mycket mer än mp3 av basen på min Pioneer PR88-RSII . Du kan ju bränna 256 kb/s eller 320 av dina CD ifall du får det problemet.
Senast redigerat av Jampa (30 november 2011)

1:a Pris. 148,3 dB på IdBL MDS Concept Store Arninge 2012!
146,9 dB @ 43 hz med en 12" på MDS Outlaw Crank It Up.
Overpower it!

152 Inlägg
30 november 2011
#37
Jampa skrev:
CD hoppar mycket mer än mp3 av basen på min Pioneer PR88-RSII . Du kan ju bränna 256 kb/s eller 320 av dina CD ifall du får det problemet.
Både 256 och 320 är ju rejält komprimerade.
Kör jag från hårddisk i bilen så försöker jag omvandla flac till wma.

24 Inlägg
30 november 2011
Trådstartare
#38
Jag har faktiskt bara fått cd:n tyst en gång och det var när jag körde en bastest i mp3-format...... en svepning och när jag närmade mej dom lägsta hz så bara dog ljudet..... jag blev nervös värre att nånting brakade ihop men då jag sänkt ljudet och åter höjde det så var allt som vanligt igen, sen har jag inte kört lika låg bas på den volymen igen hehe
Jag ska, vid tillfället, göra en test mellan samma låt på mp3 och original cda så får vi se vad som händer.... men jag märker i bilen att ALLT vibrerar loss nu och förut med mp3 så var det "bara" det mesta som vibrerade ;-)
Nu har tom dörrlisterna börjat att släppa så jag behöer nog dämpa bilen snart ;-)
Kul o lite manligt samtidigt hihi
MVH Keda

Full gas sparar tid ;-)


Sök