22 november 2011
Trådstartare
jo jag undrar varför det är olika typer av vevhusventilation på bmw M50 och M52 motorer.
jag hade en 325i med en 323i motor gick jätte fint ett tag, sen dog den, bytte LMM, Lambda, reläer, pump,
och sen ventilkåps packningar för det va så mkt olja som läckt så stiften syndes inte (kortslutning)
bytte detta och stift, bilen fungerade ( ett tag iaf).
smällde bilen sålde delar behöll motorn som gått ca 10k mil.
denna sitter nu i min 320i ca 1 år senare efter olyckan.
och nu har jag upptäckt vad som va felet vevhusventilationen på M52 320i(1995) 323i och 328)
har som vanligt en slang från toppen till ett typ filter som har en anslutning till insuget som skickar in lite ga när det behövs tydligen, och en i botten som går till oljesticks röret och denna va pluggad, så olja trycktes ut i ventilkåpan och packboxen bakom svänghjulet.
bytte allt och kopplade alla slangar till en petflaska och det gick ju inte så bra blev för mkt olja i den så det sprutade överallt. pluggade till oljestickan igen det börja läcka ( egentligen då jag kom på varför motorn kronglat innan)
men eftersom denna motor va överflyttad till en 325, så fanns inte filtret med vilket jag kom på utan allt va som på en m50 med slangen ner till oljan pluggad, så jag tog filtret från min m52b20 motor och har nu kopplat in allt från toppen till filterhuset till en slang som går ner under motorn och en till oljestickan då. och det verkar fungera nu.
men min fråga är då varför har inte M50in en anslutning så oljan kan rinna ner i tråget igen? sprutar det in i insuget då? eller är det så liten mängd olja som kommer med vevhusgasen? att det inte gör något.
tanken är att turbo konvertera igen fast då använda ett M50 block men det verkar ju inte funka att inte ha en anslutning till oljestickan eftersom det blir ett jävla tryck då så hur kan det funka i en m50?