2649
Sök

Saab 9-3 2.0t -01 rök vit tjock rök och orkade inte vid gaspådrag samt att det spruta ut olja. Vad är felet?

229 Inlägg
22 november 2011
Trådstartare
#1
Hallå, jag köpte en saab 9-3 2.0t -01 i lördags. Jag kom inte mer än halvvägs så började den ryka tjock vit rök och orkade inte ge mer på gas och det hade runnit ur olja luktade bara bränd olja. Är det turbon? Verkar som att jag har fått olja i hela systemet och drf lös check engielampan. bilen är servad enligt intervallerna och har inte gått mer än 14000 mil. Vad kan felet vara om det inte är turbon?


309 Inlägg
22 november 2011
#2
vevhusventilationen är också en möjlig orsak. googla på det så får du många som hållt på och bråkat med det

Läser och släcker felkoder. pm för info

229 Inlägg
22 november 2011
Trådstartare
#3
Okej tack. Det ska jag göra smile


426 Inlägg
22 november 2011
#4
Är det vit rök betyder det vatten, har bilen kokat någon gång som du vet om? isåfall kan de va topplockspackningen, när turbon rasade på min og9-3 var det tjock svart rök=olja som kom ur avgassystemet. tror inte att det är turbon!

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
22 november 2011
#5
Johnsen skrev:
Är det vit rök betyder det vatten, har bilen kokat någon gång som du vet om? isåfall kan de va topplockspackningen, när turbon rasade på min og9-3 var det tjock svart rök=olja som kom ur avgassystemet. tror inte att det är turbon!

Hur förklarar du att han skriver att det rinner ut olja? När du vill få det till att det är vatten som skapar röken.

Serviceintervallerna, vad ligger dom på milmässigt?
Senast redigerat av azid (22 november 2011)

2slow

229 Inlägg
23 november 2011
Trådstartare
#6
1000-1500 mil


Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
23 november 2011
#7
Låter som turbo ras, kan bli moln med både vit och blå rök och dom flesta Saab turbo rasen jag har hört om har varit med vit rök av nån anledning.

- Time Attack -

229 Inlägg
23 november 2011
Trådstartare
#8
Förmodligen men man kan aldrig vara hundra förrens man felsökt bilen? Men det rann ur olja ur avgasröret och det är ju tecken på att det kommit olja i hela systemet så det måste rensas. Och det är ju olja som smörjer i turbon så om system går sönder så läcker det olja istället.


7 274 Inlägg
23 november 2011
#9
Ta loss tryckröret eller avgassystemet och känn ifall impellern i turbon glappar mycket.
Men eftersom du har mycket olja i avgassytemet så är mest troligen turbon kass.


229 Inlägg
23 november 2011
Trådstartare
#10
Ja det luktade bara bränd olja. Vet du vart man kan få tag på en bra och billig turbo som håller?


Avstängd
1 714 Inlägg
23 november 2011
#11
Två stycken Saabar har jag sett med definitivt turboras som har haft kritvit rök.


138 Inlägg
23 november 2011
#12
kolla biltema


426 Inlägg
23 november 2011
#13
azid skrev:
Johnsen skrev:
Är det vit rök betyder det vatten, har bilen kokat någon gång som du vet om? isåfall kan de va topplockspackningen, när turbon rasade på min og9-3 var det tjock svart rök=olja som kom ur avgassystemet. tror inte att det är turbon!

Hur förklarar du att han skriver att det rinner ut olja? När du vill få det till att det är vatten som skapar röken.

Serviceintervallerna, vad ligger dom på milmässigt?

För att olja inte skapar vit rök! har du något bättre förslag, berätta gärna...
Ville bara dela mina egna erfarenheter gällande turboras INGET ANNAT...
Senast redigerat av Johnsen (23 november 2011)

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567

Avstängd
1 714 Inlägg
24 november 2011
#14
Johnsen skrev:
azid skrev:
Johnsen skrev:
Är det vit rök betyder det vatten, har bilen kokat någon gång som du vet om? isåfall kan de va topplockspackningen, när turbon rasade på min og9-3 var det tjock svart rök=olja som kom ur avgassystemet. tror inte att det är turbon!

Hur förklarar du att han skriver att det rinner ut olja? När du vill få det till att det är vatten som skapar röken.

Serviceintervallerna, vad ligger dom på milmässigt?

För att olja inte skapar vit rök! har du något bättre förslag, berätta gärna...
Ville bara dela mina egna erfarenheter gällande turboras INGET ANNAT...

Vattenkyld turbo på Saab?

Jag vet inte varför men jag har sett två stycken 9-3 på verkstad som konstaterats haft turboras,
och dem har rykit vitt, lite ljusgrått ibland.
Senast redigerat av Emilius (24 november 2011)


Servicetekniker
160 Inlägg
24 november 2011
#15
Emilius skrev:
Johnsen skrev:
azid skrev:

Hur förklarar du att han skriver att det rinner ut olja? När du vill få det till att det är vatten som skapar röken.

Serviceintervallerna, vad ligger dom på milmässigt?

För att olja inte skapar vit rök! har du något bättre förslag, berätta gärna...
Ville bara dela mina egna erfarenheter gällande turboras INGET ANNAT...

Vattenkyld turbo på Saab?

Jag vet inte varför men jag har sett två stycken 9-3 på verkstad som konstaterats haft turboras,
och dem har rykit vitt, lite ljusgrått ibland.

Jepp, turbon smörjs av olja och är vattenkyld så om den rasat ordentligt kan det bli både vit och blå/svart rök.

Köpe en NG900 med begynnande turboras på. Den rök blått..

OG9-3 2.0T Sport Edition

120 Inlägg
24 november 2011
#16
komptesta så att alla kolvar är hela!

Saab 9-5 2.0t -04

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
24 november 2011
#17
Johnsen skrev:
azid skrev:
Johnsen skrev:
Är det vit rök betyder det vatten, har bilen kokat någon gång som du vet om? isåfall kan de va topplockspackningen, när turbon rasade på min og9-3 var det tjock svart rök=olja som kom ur avgassystemet. tror inte att det är turbon!

Hur förklarar du att han skriver att det rinner ut olja? När du vill få det till att det är vatten som skapar röken.

Serviceintervallerna, vad ligger dom på milmässigt?

För att olja inte skapar vit rök! har du något bättre förslag, berätta gärna...
Ville bara dela mina egna erfarenheter gällande turboras INGET ANNAT...

Vad svamlar du om? Att olja inte skapar vit rök, jo det blir vit rök då inget av oljan förbränns utan endast värms upp av katt och avgasrör.

Har förövrigt varit med om 2 turboras på olika 9-5or och båda dessa bolmade tjock vit rök och blödde olja ur avgasröret, men den licenserade Saabverkstaden gjorde väll fel 2 gånger och bytte turbo istället för toppackning.

Hur vanligt är det att stålpackningen går? Jag har då aldrig hört eller varit med om att det hänt på en t7a

2slow

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
24 november 2011
#18
AEracing skrev:
Emilius skrev:
Johnsen skrev:

För att olja inte skapar vit rök! har du något bättre förslag, berätta gärna...
Ville bara dela mina egna erfarenheter gällande turboras INGET ANNAT...

Vattenkyld turbo på Saab?

Jag vet inte varför men jag har sett två stycken 9-3 på verkstad som konstaterats haft turboras,
och dem har rykit vitt, lite ljusgrått ibland.

Jepp, turbon smörjs av olja och är vattenkyld så om den rasat ordentligt kan det bli både vit och blå/svart rök.

Köpe en NG900 med begynnande turboras på. Den rök blått..

Tycker dom flesta turbobilar med taskig turbo blåryker vid kallstart eller vid kraftig belastning

2slow

426 Inlägg
24 november 2011
#19
azid skrev:
Johnsen skrev:
azid skrev:
Hur förklarar du att han skriver att det rinner ut olja? När du vill få det till att det är vatten som skapar röken.

Serviceintervallerna, vad ligger dom på milmässigt?

För att olja inte skapar vit rök! har du något bättre förslag, berätta gärna...
Ville bara dela mina egna erfarenheter gällande turboras INGET ANNAT...

Vad svamlar du om? Att olja inte skapar vit rök, jo det blir vit rök då inget av oljan förbränns utan endast värms upp av katt och avgasrör.

Har förövrigt varit med om 2 turboras på olika 9-5or och båda dessa bolmade tjock vit rök och blödde olja ur avgasröret, men den licenserade Saabverkstaden gjorde väll fel 2 gånger och bytte turbo istället för toppackning.

Hur vanligt är det att stålpackningen går? Jag har då aldrig hört eller varit med om att det hänt på en t7a

Jag har inte påstått att dina förklaringar varit felaktiga, tagga ner lite!
Senast redigerat av Johnsen (24 november 2011)

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
24 november 2011
#20
Johnsen skrev:
azid skrev:
Johnsen skrev:

För att olja inte skapar vit rök! har du något bättre förslag, berätta gärna...
Ville bara dela mina egna erfarenheter gällande turboras INGET ANNAT...

Vad svamlar du om? Att olja inte skapar vit rök, jo det blir vit rök då inget av oljan förbränns utan endast värms upp av katt och avgasrör.

Har förövrigt varit med om 2 turboras på olika 9-5or och båda dessa bolmade tjock vit rök och blödde olja ur avgasröret, men den licenserade Saabverkstaden gjorde väll fel 2 gånger och bytte turbo istället för toppackning.

Hur vanligt är det att stålpackningen går? Jag har då aldrig hört eller varit med om att det hänt på en t7a

Jag har inte påstått att dina förklaringar varit felaktiga, tagga ner lite!

Det är ju precis det du påstår då olja helt klart inte kan ryka vitt enligt dig. Tagga ner? Haha svammelpelle.

2slow


Sök