Till att börja med så gäller det att bestämma sig lite för vad man ska prioritera. Ett 2,5" med en dämpare bör vara dem bästa kompromissen, men inte den bästa lösningen ur alla synvinklar. Om man ljudet är det viktigaste så är det 3" som gäller. Visst kan man labba med olika dämpare på 2,5" men i regel så ger 3" det bästa ljudet. Men å andra sidan brukar 3" kunna ge upphov till ett drygt resonansljud i motorvägsfart som man slipper med 2,5".
Vad det gäller effekten, eller egentligen vridmomentet om man ska vara noga så blir det lite knepigare att reda ut. Vad gäller själva grenröret så finns det ingen mening med att byta ut det då det är ruskigt bra. Inte ens BTCC-grenrören ger någon större skillnad ens på dem varvtal det är optimerat för. Det man däremot måste se till att bygga bort är strypningen efter katalysatorn. Där finns en hel del att hämta. Sen lär man bestämma sig för om man är intresserad av toppeffekt eller av bättre momentkurva över en större del av registret.
Med ett 3" kan man mycket väl ta ut högre toppeffekt, men det straffar sig istället på låg och melllanregister. Där kan ett 2,5" ge bättre resultat, men utan ökning av toppeffekten. Sen är det ju inte bara trördinmensionen som bestämmer hela slutresultatet. Antalet dämpare, deras konstruktion och placering samt hur systemet i övrigt är draget och om strypningen tagit bort spelar in också.