2169
Sök

Rostig bult till dragkroksinfästning <BILD>

BFO
130 Inlägg
2 december 2011
Trådstartare
#1
Hej! Såhär ser bulten ut som fäster dragkroken till bilen:

http://img843.imageshack.us/img843/4545/img0820eh.jpg

Sitter som fan, rostig och rundan sedan innan (nu lite till) Vad göra? Ska alltså av med denna och på med en ny, därför måste bulten bort! För att fästa nästa bult i något.

Bilen är en Volvo 945 -96.

Hur gör en firma vid detta tillfälle? Borra och gänga om? Som man kan se är bulten inne i ett "hörn" med en 4cm kant runt om vilket inte ger utrymme för vilket verktyg som helst.


Mvh

BFO
130 Inlägg
2 december 2011
Trådstartare
#2
jonnielahti skrev:
svetsa på en mutter och lossa den, värm bara på ordentligt innan, fy fan va rostigt de va, en 96a är svårt att tro...

Det roliga är att bilen är helt rostfri under, i skärmkanter osv. Men dragkroken måste vara något eftermonterat skit!
Bilen är tokfräsch men efter nedslag på kroken så blev det ett byte. Något som ska ta knappt 1h tar nu istället många fler.

Men du tror alltså på det, svetsa på en mutter och värma lite innan man testar igen?


Mvh

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
2 december 2011
#3
Om du får dit en mutter så visst men det ser ut som den gått av lite väl långt ner? Det går inte att få dit genomgående bult? I så fall hade jag kört på det

Rock'n Roll

83 Inlägg
2 december 2011
#4
finns annars en hylsa som skär in sig i bulten på mekonomen har jag för mig .


BFO
130 Inlägg
2 december 2011
Trådstartare
#5
TenZer skrev:
Om du får dit en mutter så visst men det ser ut som den gått av lite väl långt ner? Det går inte att få dit genomgående bult? I så fall hade jag kört på det

Genomgående bult, hur menar du då? Om Du tror att bulten gått av så är det inte så, det är skallen på bulten som man ser på bilden!

Den där hylsan har jag inte hört talas om, länk?
Senast redigerat av BayIcon (2 december 2011)

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
2 december 2011
#6
om den nu är avdragen så varför tar du inte bort draget och sen tar en rörtång och drar loss bulten?

skulle iof värma en hel del eftersom den redan gått av en gång

det förutsätter så klart att alla andra bultar släppt redan smile

Kör fort så hinner inget hända...

BFO
130 Inlägg
2 december 2011
Trådstartare
#7
Growe skrev:
om den nu är avdragen så varför tar du inte bort draget och sen tar en rörtång och drar loss bulten?

skulle iof värma en hel del eftersom den redan gått av en gång

det förutsätter så klart att alla andra bultar släppt redan smile

Nu förstår jag inte riktigt hur tänket går? Har fått bort 7 av 8 bultar. Den sista är rund på skallen och måste ur, annars har jag inget att skruva fast den nya kroken i?


Mvh

2fast4you
371 Inlägg
2 december 2011
#8
svetsa på en mutter o lossa skiten.

haru kört fast eller

578 Inlägg
2 december 2011
#9
Om du nu inte har svets. Går det inte att kapa lite med vinkelslipen och sen ta en huggmejsel? smile


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
2 december 2011
#10
Kapa skallen & lossa med rörtång? När spänningarna släpper så brukar det gå ganska så lätt. Annars är en svetsad mutter också bra, men ta då en så stor mutter att den går över den befintliga skallen.
Som påtalats finns det även specialhylsor på t.ex biltema, jag har ett gäng men har aldrig provat dem tongue

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

613 Inlägg
2 december 2011
#11
går med tigerhylsor kommer dock inte ihåg vart jag inhandlade mina, de skär in i skallen funngerar bra enligt mig


612 Inlägg
2 december 2011
#12
Är den gängad i karossen, eller sitter det en lös mutter eller motsvarande på andra sidan? Är det en lös mutter eller liknande är det ju bara att fimpa skallen eller muttern så får man loss alltihop.

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
2 december 2011
#13
BayIcon skrev:
Growe skrev:
om den nu är avdragen så varför tar du inte bort draget och sen tar en rörtång och drar loss bulten?

skulle iof värma en hel del eftersom den redan gått av en gång

det förutsätter så klart att alla andra bultar släppt redan smile

Nu förstår jag inte riktigt hur tänket går? Har fått bort 7 av 8 bultar. Den sista är rund på skallen och måste ur, annars har jag inget att skruva fast den nya kroken i?


Mvh

hur f-n har du kunnat fucka en bult så den ser ut som en avdragen bult?

om det är så att skallen är kvar är det jhu bara att kapa av skiten och ta bort draget och sen värma och ta bort bulten

Kör fort så hinner inget hända...

Laddtrycks-cowboy, Saab-mekaniker, Motorprovning.
71 Inlägg
2 december 2011
#14
Borra ett 8 mm hål en bit in i den, svetsa in en m8-bult (ju mer du kan svetsa ihop dem desto bättre), sen bara värmer du satan vid botten på den, kyler den lite, värmer igen, och igen och sen på med rostlösning och sen är det bara den fina biten kvar...
... Nämligen att övertyga den om att den ska ut!
Senast redigerat av Joshi (2 december 2011)

Fd Saabmekaniker
Numera AVL Motortestcenter, Powertrain Engineering.

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
3 december 2011
#15
Joshi skrev:
Borra ett 8 mm hål en bit in i den, svetsa in en m8-bult (ju mer du kan svetsa ihop dem desto bättre), sen bara värmer du satan vid botten på den, kyler den lite, värmer igen, och igen och sen på med rostlösning och sen är det bara den fina biten kvar...
... Nämligen att övertyga den om att den ska ut!

är nog lättare att bara ta vinkelslipen och kapa av skallen bort med draget och sen ta en rörtång och dra loss den

eftersom den inte är avdragen tror jag den kommer släppa galant i andra änden bara draget inte sitter där

Kör fort så hinner inget hända...

Laddtrycks-cowboy, Saab-mekaniker, Motorprovning.
71 Inlägg
3 december 2011
#16
Alternativet är ju kapa den. Skiter det sig och den går av/inte ger med sig med rörtången är ju att kapa jäms med och sen borra ur den och gänga om.

Fd Saabmekaniker
Numera AVL Motortestcenter, Powertrain Engineering.

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
3 december 2011
#17
jonnielahti skrev:
Growe skrev:
BayIcon skrev:

Nu förstår jag inte riktigt hur tänket går? Har fått bort 7 av 8 bultar. Den sista är rund på skallen och måste ur, annars har jag inget att skruva fast den nya kroken i?


Mvh

hur f-n har du kunnat fucka en bult så den ser ut som en avdragen bult?

om det är så att skallen är kvar är det jhu bara att kapa av skiten och ta bort draget och sen värma och ta bort bulten

ja den satt väl fastrostad...?

hehe jo men den är jhu så rundragen åt alla håll så att det ser ut som en avdragen bult smile

ett tips är att alltid använda 6kantshyllsor när man känner att något sitter överjävligt smile

Kör fort så hinner inget hända...

Offroad Racing
3 122 Inlägg
3 december 2011
#18
Att svetsa på en mutter brukar alltid funka för mig om en skruv är av. (vet att denna inte var det man samma princip ändå) Stor mutter bara så man kan lägga i mycket svets. Och rejält med ström på svetsen, alltihop man svetsat i ska lysa knallrött när man är klar. Vänta sen tills det svalnat en aning (slutat "lysa") och du bör enkelt kunna skruva ur den.

I värsta fall går skallen på bulten av, men då får du loss draget o kan svetsa på en ny mutter närmare "roten". Samma sak där, massor med ström så det blir j*vligt varmt. Sen vågar jag nästan garantera att den lossar. Detta är en långt mycket bättre och framför allt enklare lösning än att borra ur bulten o gänga nytt. Värmen hamnar även bara där den gör nytta på ett annat sätt jämfört med att värma med gas. Den har ju en förmåga att elda upp allt i närheten på samma gång...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

9 Inlägg
4 december 2011
#19
Svetsa på en mutter ordentligt behövs inte värmas det blir varmt på rätt ställe av svetsningen...
Lossa sedan snabbt och bestämt skruven innan värmer sprider sig till bilens mutter då sväller den och kniper åt skruven lite till.


BFO
130 Inlägg
5 december 2011
Trådstartare
#20
Nu har jag gjort 2 försök med 2 olika kunniga svetsare utan något resultat. Har testat svetsa på både muttrar, hylsor, rörstumpar men den vill fan inte lossna.

För att svara "Growe" så var det inte särskilt svårt alls. Man har en rostig och jävlig bult, sliter med all sin kraft och bultskallen börjar nästan bli till kex. Bulten sitter så in i helvete och då 7 av 8 bultar lossnar så är det inte min teknik på att lossa dem som felar, utan snarare att denna verkligen sitter som berget!

Blir att låta en bilmek kika på skiten imorgon och avgöra om man ska gänga om eller om han har någon annan smart lösning.

Tillägger också att dessa "tigerhylsor" inte bet så bra vid detta tillfälle då jag fick låna en sats av en vän.

Mvh


Sök