2870
Sök

höjning av laddtryck 740

73 Inlägg
30 augusti 2006
Trådstartare
#1
hejsan har nu inhandlat ett bsr chipp till min 740 turbo 88 b230et.. e de chipet bra?? men dem sa att ja skulle höja laddtrycket också men vet ej hur man göra.. tror att man skulle skruva på nått på westgatesteget men om nån har nån bild på precis vad ja ska skurva på så vore de topppen.. tacktack

mvh

847 Inlägg
30 augusti 2006
#2
Gå in på turboperformanceclub.com. Där finns det kunskap om Volvo i överflöd. Men du e på rätt spår. Det e wastegate stången du ska skruva på. Stången ska bli mindre. Den sitter under turbon.


73 Inlägg
31 augusti 2006
Trådstartare
#3
ok tack så mycket!!

73 Inlägg
31 augusti 2006
Trådstartare
#4
har letat genom halva den där sidan nu och inte hittat nått vettit svar kan ingen här hjälpa mig???

:S

mvh

2 652 Inlägg
31 augusti 2006
#5
du skruvar upp en mutter som sitter på WG stången o sen skruvar du så att stången blir kortare . då ökar du laddtrcket , "var försiktig som bara fan" med de . kompisen spräckte blocket sist han skulle prova

397 Inlägg
31 augusti 2006
#6
såhär gör du:

Åk till närmsta GDS (Gör det själv) hall å lyft upp bilen!
Dem verktyg du behöver för operationen är:

* En tång med spetsig näbb, en tång med platt näbb
* lite hylsnycklar från kanske 7 till 12 eller något, då jag inte kommer ihåg exakta
storleken på muttern.

Du går under bilen och på höger sida sett underifrån sitter turbon. Ställ dig rakt under, gärna med lampa och titta på turbon.
Du kommer se en lite stång, CA 20 cm lång.. du kommer även se att den stången är gängad.
Lossa en liten låsmutter först, du förstår vad jag menar när du tittar.
Sedan tar du den lilla tången med näbb och drar ut en liten sprint som sitter och låser stången.
sedan kan du haka av stången och börja skruva, och som föregående talare sa, du ska skruva så den blir kortare, inte allt för kort bara, du får testa dig fram!
Sedan tar du den tången med platt näbb och hänger på stången igen, glöm inte låssprinten!
Du kommer kanske behöva ta i lite, därför rekomenderar jag tången till din hjälp!

Fråga gärna om det är något, PMA eller liknande,

Lycka till!  / Stoffe

73 Inlägg
31 augusti 2006
Trådstartare
#7
ok men hur mycket ska ja ta då??

2 652 Inlägg
31 augusti 2006
#8
ta bara något varv , polaren tog 4varv på en gång o sköt blocket vid första spikningen vid 4000rpm . de var inte kul . men vi skratta lite iaf smile

397 Inlägg
31 augusti 2006
#9
försök med ett par varv, kolla gärna hur många varv det är kvar som du kan skruva in, börja med kanske... 25% av det totala antalet varv som är kvar..
skruva in en fjärdedel alltså.. testkör, gärna på höga växlar och hög fart, då får du en rättvis bild om ditt laddtryck, och hur bilen beter sig! du måste testa! inget givet svar!

/stoffe

2 652 Inlägg
31 augusti 2006
#10
kör du med orginal spridare?

73 Inlägg
31 augusti 2006
Trådstartare
#11
ok då fattar ja tackså hemskt mycket för alla super svar!!

mvh

stolt sosse!
61 Inlägg
31 augusti 2006
#12
ursäkta om ja lånar din tråd. ska chippa en 940 TIC med samma chip. hur mycket ska den ladda när allt är korekt inställt?

jävla moderat sida!

Mr White
1 072 Inlägg
31 augusti 2006
#13
phoobi skrev:
ok då fattar ja tackså hemskt mycket för alla super svar!!

mvh

Skulle även rekomendera att köpa en graderad laddtrycksmätare innan du börjar att ställa trycket så du vet hur mycke den laddar..


397 Inlägg
31 augusti 2006
#14
söderort_racing skrev:
ursäkta om ja lånar din tråd. ska chippa en 940 TIC med samma chip. hur mycket ska den ladda när allt är korekt inställt?

Tja!
svarar eftersom jag kör 940 turbo, hehe..
Om allt är bra inställt så borde du kunna ligga på nästan ett kilos laddtryck, över det så
producerar turbon en massa värme, så då är den lite liten.. Å du kommer få problem med
spikningar!
Försök ställa den till runt ett kilo och lyssna mellan 3000 - 4000 varv efter spikningar..
Låter som om man har spikar i en glasburk och skakar kraftigt. eller som konstiga knackningar... sprätter typ.. spikar den så måste du sänka laddet eller lösa det på annat sätt.. Det är mkt skadligt med spikningar..
som ovanstående författare skrev, köp graderad laddtrycksmätare! så du ser vad du laddar,
annars kan man säga på ett ungefär att när det gula fältet tar slut är det ca 1 kilos laddtryck.


/stoffe

Mr
267 Inlägg
16 september 2006
#15
Det gula fältet på mätarn som är graderat med blankt, gult och rött fält?

Mer gas är alltid lagningen eller lösningen.

128 Inlägg
17 september 2006
#16
lånar tråden lite,min b230et laddar för mkt så de spikar.kan ja då genom att skrua muttern åt andra hållen sänka laddtrycket? de sitter et 16T turbo från 850R på bilen..de e en 740TIC

Burn IF performance

397 Inlägg
17 september 2006
#17
Tjena!
jag svarar på bådas inlägg!
om jag inte minns helt fel så är det bara ett blankt och gult fält på 940 tic!
Kan mycket väl vara rött på andra modeller! Det blanka fältet används då det är vacum,
och det gula fältet när det är övertryck! När mätaren har passerat, ganska precis över det gula fältet laddar man ca 1 Bar. Andra modeller vet jag inte.

Svar till vampyren så:

Du har en större turbo, och tro det eller ej, men det blir oftast med spikbenäget med en större turbo då den kan leverera mer luft, å då räcker inte soppan å tändningen till lika bra som med en liten eftersom den inte klarar pressa mer luft.. men å andra sidan får du MER effekt vid lägre laddtryck, men till frågan.
Kolla på turbon och dess wastegate och du har en så kallad pysventil, det finns lite olika varianter, antingen en "snik"variant, ett vanligt T kors eller en liten "pinne" med ett hål i.
sen finns det ställbara pysventiler. OM så är fallet att du har en sådan så ska du kunna ställa den manuellt, du kan antingen skruva på den om du har en ställbar, eller ta bort nuvarande Tkors eller liknande och testa laddtrycket! bör bli mkt mindre.
Om du inte har en pysventil så kan du kanske ha en tryckklocka som är "för hård" dvs, att den klarar ladda 1 kilo innan den öppnar fullt, om du dessutom har 3" downpipe och kör utan kat, vilket ET gör eftersom det är en 86 så kan laddtrycket bli lite oroligt! det har en tendens att skena vid högre varv. Men prova att skruva på wastegatestången så det blir "slappare" den ska ha ca:3 mm spelrum om du hakar av och på.. men som sagt, har du en för hård wastegate så blir det ingen större skillnad. alternativet är att du
1, byter klocka till en 0.7 eller liknande och pyser upp den till önskat ladd,
2, byter till en guldbox, (  vet inte om dessa passar på et) och köper ett tändchip som är anpassat till dem laddtrycken.
Ledsen om jag skriver rörigt men såhär på lördagssvängen å lite slirigt är man inte den bästa författaren! PM:a gärna om du vill fråga lite, inte för att man är expert men lite kan man, hehe.
GODNATT GOTT FOLK
big_smile

397 Inlägg
17 september 2006
#18
Vilken bok va, haha
big_smile

Motorbyggare
6 Inlägg
17 september 2006
#19
Det sitter en vaccumslang på Wastegate klockan på turbon.... Ta bort den så har du MAX laddtryck.. Det är juh en volvo så den skall juh klara det tycker jag. En saab gör det inte så en volvo borde... tongue

Blinka med blå ljusen om du vill rejsa!

128 Inlägg
17 september 2006
#20
Tomas214 skrev:
Det sitter en vaccumslang på Wastegate klockan på turbon.... Ta bort den så har du MAX laddtryck.. Det är juh en volvo så den skall juh klara det tycker jag. En saab gör det inte så en volvo borde... tongue

mm den slangen va sprucken innan så de ladda verkligen MAX,men då spika de ganska rejält:D

Burn IF performance


Sök