WasteGate skrev:
Tjena!
jag svarar på bådas inlägg!
om jag inte minns helt fel så är det bara ett blankt och gult fält på 940 tic!
Kan mycket väl vara rött på andra modeller! Det blanka fältet används då det är vacum,
och det gula fältet när det är övertryck! När mätaren har passerat, ganska precis över det gula fältet laddar man ca 1 Bar. Andra modeller vet jag inte.
Svar till vampyren så:
Du har en större turbo, och tro det eller ej, men det blir oftast med spikbenäget med en större turbo då den kan leverera mer luft, å då räcker inte soppan å tändningen till lika bra som med en liten eftersom den inte klarar pressa mer luft.. men å andra sidan får du MER effekt vid lägre laddtryck, men till frågan.
Kolla på turbon och dess wastegate och du har en så kallad pysventil, det finns lite olika varianter, antingen en "snik"variant, ett vanligt T kors eller en liten "pinne" med ett hål i.
sen finns det ställbara pysventiler. OM så är fallet att du har en sådan så ska du kunna ställa den manuellt, du kan antingen skruva på den om du har en ställbar, eller ta bort nuvarande Tkors eller liknande och testa laddtrycket! bör bli mkt mindre.
Om du inte har en pysventil så kan du kanske ha en tryckklocka som är "för hård" dvs, att den klarar ladda 1 kilo innan den öppnar fullt, om du dessutom har 3" downpipe och kör utan kat, vilket ET gör eftersom det är en 86 så kan laddtrycket bli lite oroligt! det har en tendens att skena vid högre varv. Men prova att skruva på wastegatestången så det blir "slappare" den ska ha ca:3 mm spelrum om du hakar av och på.. men som sagt, har du en för hård wastegate så blir det ingen större skillnad. alternativet är att du
1, byter klocka till en 0.7 eller liknande och pyser upp den till önskat ladd,
2, byter till en guldbox, ( vet inte om dessa passar på et) och köper ett tändchip som är anpassat till dem laddtrycken.
Ledsen om jag skriver rörigt men såhär på lördagssvängen å lite slirigt är man inte den bästa författaren! PM:a gärna om du vill fråga lite, inte för att man är expert men lite kan man, hehe.
GODNATT GOTT FOLK