3416
Sök

höjning av laddtryck 740

128 Inlägg
17 september 2006
#21
WasteGate skrev:
Tjena!
jag svarar på bådas inlägg!
om jag inte minns helt fel så är det bara ett blankt och gult fält på 940 tic!
Kan mycket väl vara rött på andra modeller! Det blanka fältet används då det är vacum,
och det gula fältet när det är övertryck! När mätaren har passerat, ganska precis över det gula fältet laddar man ca 1 Bar. Andra modeller vet jag inte.

Svar till vampyren så:

Du har en större turbo, och tro det eller ej, men det blir oftast med spikbenäget med en större turbo då den kan leverera mer luft, å då räcker inte soppan å tändningen till lika bra som med en liten eftersom den inte klarar pressa mer luft.. men å andra sidan får du MER effekt vid lägre laddtryck, men till frågan.
Kolla på turbon och dess wastegate och du har en så kallad pysventil, det finns lite olika varianter, antingen en "snik"variant, ett vanligt T kors eller en liten "pinne" med ett hål i.
sen finns det ställbara pysventiler. OM så är fallet att du har en sådan så ska du kunna ställa den manuellt, du kan antingen skruva på den om du har en ställbar, eller ta bort nuvarande Tkors eller liknande och testa laddtrycket! bör bli mkt mindre.
Om du inte har en pysventil så kan du kanske ha en tryckklocka som är "för hård" dvs, att den klarar ladda 1 kilo innan den öppnar fullt, om du dessutom har 3" downpipe och kör utan kat, vilket ET gör eftersom det är en 86 så kan laddtrycket bli lite oroligt! det har en tendens att skena vid högre varv. Men prova att skruva på wastegatestången så det blir "slappare" den ska ha ca:3 mm spelrum om du hakar av och på.. men som sagt, har du en för hård wastegate så blir det ingen större skillnad. alternativet är att du
1, byter klocka till en 0.7 eller liknande och pyser upp den till önskat ladd,
2, byter till en guldbox, (  vet inte om dessa passar på et) och köper ett tändchip som är anpassat till dem laddtrycken.
Ledsen om jag skriver rörigt men såhär på lördagssvängen å lite slirigt är man inte den bästa författaren! PM:a gärna om du vill fråga lite, inte för att man är expert men lite kan man, hehe.
GODNATT GOTT FOLK
big_smile

wow tack för all info:) uppskattas!
ska testa runder lite.Men nu e de så at ja har ett par 968(gröna smala spridare från V70R)på väg å lite större IC samt öppe filter.NU ska ja bara ha större LMM med,va ska ja välja? EN fårn BMW525 llr går de lika bra med en från 960T? de e väl med 3tum å de borde räcka?förhoppningsvis så slutar de spika me de spridarna llr är ja ute å cyklar:P?
Mvh Dennis!

Burn IF performance

397 Inlägg
17 september 2006
#22
Tomas214 skrev:
Det sitter en vaccumslang på Wastegate klockan på turbon.... Ta bort den så har du MAX laddtryck.. Det är juh en volvo så den skall juh klara det tycker jag. En saab gör det inte så en volvo borde... tongue

Jag hoppas du skojjar, för det var de dummaste jag hört big_smile

Saabarna kör ju med knacksensor, det gör inte volvo, så det spikar sönder rätt friskt..
Suck..

397 Inlägg
17 september 2006
#23
vampyren skrev:
WasteGate skrev:
Tjena!
jag svarar på bådas inlägg!
om jag inte minns helt fel så är det bara ett blankt och gult fält på 940 tic!
Kan mycket väl vara rött på andra modeller! Det blanka fältet används då det är vacum,
och det gula fältet när det är övertryck! När mätaren har passerat, ganska precis över det gula fältet laddar man ca 1 Bar. Andra modeller vet jag inte.

Svar till vampyren så:

Du har en större turbo, och tro det eller ej, men det blir oftast med spikbenäget med en större turbo då den kan leverera mer luft, å då räcker inte soppan å tändningen till lika bra som med en liten eftersom den inte klarar pressa mer luft.. men å andra sidan får du MER effekt vid lägre laddtryck, men till frågan.
Kolla på turbon och dess wastegate och du har en så kallad pysventil, det finns lite olika varianter, antingen en "snik"variant, ett vanligt T kors eller en liten "pinne" med ett hål i.
sen finns det ställbara pysventiler. OM så är fallet att du har en sådan så ska du kunna ställa den manuellt, du kan antingen skruva på den om du har en ställbar, eller ta bort nuvarande Tkors eller liknande och testa laddtrycket! bör bli mkt mindre.
Om du inte har en pysventil så kan du kanske ha en tryckklocka som är "för hård" dvs, att den klarar ladda 1 kilo innan den öppnar fullt, om du dessutom har 3" downpipe och kör utan kat, vilket ET gör eftersom det är en 86 så kan laddtrycket bli lite oroligt! det har en tendens att skena vid högre varv. Men prova att skruva på wastegatestången så det blir "slappare" den ska ha ca:3 mm spelrum om du hakar av och på.. men som sagt, har du en för hård wastegate så blir det ingen större skillnad. alternativet är att du
1, byter klocka till en 0.7 eller liknande och pyser upp den till önskat ladd,
2, byter till en guldbox, (  vet inte om dessa passar på et) och köper ett tändchip som är anpassat till dem laddtrycken.
Ledsen om jag skriver rörigt men såhär på lördagssvängen å lite slirigt är man inte den bästa författaren! PM:a gärna om du vill fråga lite, inte för att man är expert men lite kan man, hehe.
GODNATT GOTT FOLK
big_smile

wow tack för all info:) uppskattas!
ska testa runder lite.Men nu e de så at ja har ett par 968(gröna smala spridare från V70R)på väg å lite större IC samt öppe filter.NU ska ja bara ha större LMM med,va ska ja välja? EN fårn BMW525 llr går de lika bra med en från 960T? de e väl med 3tum å de borde räcka?förhoppningsvis så slutar de spika me de spridarna llr är ja ute å cyklar:P?
Mvh Dennis!

Alltså, jag är ingen volvoexpert sådär, men vad jag har hört så måste allt lira perfekt ju,
dvs du kan inte bara sätta i större spridare så är spikningarna borta, tändlägen är ju
halva grejen. man kan ju inte släcka spikningarna med supermkt soppa.. smile
Ring någon duktig trimfirma och fråga hur du ska gå tillväga, kanske dem kan hjälpa dig
Fråga sharky här på garaget, eller ring turbocenter i stockholm, dem är kunniga!

Mvh/stoffe

7 Inlägg
17 september 2006
#24
dra INTE slangen till WG. den lossade på min och topplocks packning gick åt skogen.
sätt på ett t-munstycke (tex ett sånt som sitter på spolarslangen) istället.
då laddar den runt 0.8-0.9 det är lagom.

Funkar den? Pilla inte.
Funkar den inte? Har du pillat?
Skyll dig själv, Dum fan.

Direktör
305 Inlägg
17 september 2006
#25
Gör som jag, ryck wastegateslangen och det händer grejer..... men du bör ha en APC fot..... om du är seriöps pyser du bara slangen med en trim nippel så slipper du skruva och junka under bilen smile Allt under 2.0 bar är lätt tryckare

Speed limit are only for pussy

397 Inlägg
17 september 2006
#26
hehe!
APCFOT, det var något nytt.. var kan jag få tag på en sådan? hehe! smile
Hur går bilen din gamle get

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
18 september 2006
#27
WasteGate skrev:
Tomas214 skrev:
Det sitter en vaccumslang på Wastegate klockan på turbon.... Ta bort den så har du MAX laddtryck.. Det är juh en volvo så den skall juh klara det tycker jag. En saab gör det inte så en volvo borde... tongue

Jag hoppas du skojjar, för det var de dummaste jag hört big_smile

Saabarna kör ju med knacksensor, det gör inte volvo, så det spikar sönder rätt friskt..
Suck..

det sitter knacksensor på volvos F* serie också...


397 Inlägg
18 september 2006
#28
Gör det? :s
Senast redigerat av WasteGate (18 september 2006)

607 Inlägg
19 september 2006
#29
Tomas214 skrev:
Det sitter en vaccumslang på Wastegate klockan på turbon.... Ta bort den så har du MAX laddtryck.. Det är juh en volvo så den skall juh klara det tycker jag. En saab gör det inte så en volvo borde... tongue

Var med häromdan att två av kolvarna smälte på en b23et pga spikningar, dom tål mycket men inte hur mycket som helst.

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"

Avstängd
70 Inlägg
19 september 2006
#30
sätt ett te kors på slangen till wasgaten de funkar alltid bra de,smile

gör som ford köp volvo

Avstängd
70 Inlägg
19 september 2006
#31
ja hade en volvo 760 turbo och rejsa på isen med den tog ja bort laddtrycks stoppen på så klippte jag ett hål i slangen till turbon så hade min pappa på sin b21et körde 4000 mil så sen sålde han den. hehe men min 760 ladda iaf 1,6 bar och den gick hela vintern nu sitter motorn i en 745a som går som satan... de är inga sabbar och volvo 850 vi pratar om nu... vi pratar röd motor de ä grejer dä;)

gör som ford köp volvo

397 Inlägg
19 september 2006
#32
Vi pratar om en sönderspikat motor alltså, haha wink


Sök