3159
Sök

740 gl till 740 tic ? vad behövs för att man ska kunna regga om bilen? behöver man byta bromsar tex ?

7 Inlägg
3 december 2011
Trådstartare
Hade tänkt att kasta i en 940 fk motor i min 740 gl, men undrar vad besiktningen säger när man reggar om bilen? hmm
för har för mig att bromsarna är detsamma i 740 års 91,92 som i 940 men är inte säker? kanske även är andra saker man måste byta ????neutral

Då jag själv har en 740 års 92.

379 Inlägg
3 december 2011
Besiktingen har mindre koll än dig på vad som skiljer en turbo och en gl åt. Dom kommer fråga efter att du bytt styrboxar bromsar och dämpare. Då säger du japp! Sitter fjäderben från en turbo på den och bromsar oxå!
Det är ju givetvis samma som på en gl (turbon är bara lite lägre orginal).

Bromsarna finns i lika olika utfäörande, men det sitter nästan alltid 2 kolvsk fram på 740 turbo. Det är bendix eller ATE bromsar.

Har du en 92a så har du troligtvis girlings enkolvsopk från 940, å där är det oxå samma bromsar på turbon.

Hoppas det besvarar din fråga. Säg att du tatt allt ifrån en 940 ltt bara, så är det lugnt. Ha gärna med ett Regnr på en 940 lättryckare och hänvisa till de siffrorna.

7 Inlägg
4 december 2011
Trådstartare
Tackar så mkt! smile

När vi ändå pratar om detta.. har du någon aning om vad det kostar att regga om bilen till turbo ? smile

Fri fart för ett fritt folk!
14 111 Inlägg
4 december 2011
har du abs så behöver du inte fundera alls

då säger du att allt är turbons
reggningen är väll ingen direkt kostnad står väll på bilprovningens sida

ett tips är att ha regget på en 940turbo om motorn är en B230FK väljer du såklart att ha regget till en sån då snackar vi reggbeviset och sen säger du att motorn kommer från den bilen

om du sen lånat grannens reggbevis kvittar smile
bara det stämmer med motortypen

Kör fort så hinner inget hända...

379 Inlägg
5 december 2011
Kostnaden hittar på på bilprovningens hemsida. Sist jag gjorde regbesiktning kostade den 900kr, plus kostnaden för vägningen, som jag har för mig kostade 300kr.

Jag tror att om du gör regbes när du ändå skall göra vanlig besiktning så sparar du in dom 300kr som en vanlig bes skulle kosta. Ring och prata med bilprovningens tidsbokning dom vet, säg att du skall ha regbesiktning för ändrat fordon.

Sök