3391
Sök

95 eller 98 oktan?? Luftfilter??

5 Inlägg
4 december 2011
Trådstartare
#1
Hej!  Har en 9-3 Aero 02:a med nordic steg 3. De jag undrar är hur stor skillnad är det igentligen mellan 95 och 98 oktan bensin????

Sen undrar jag om de finns ett bra luftfilter (inget orginal) då jag fortfarande har  boxen kvar och inte öppet.  Hört något om ett "torrfilter"??

Mvh Henrik

7 276 Inlägg
4 december 2011
#2
Exakt hur stor skillnad det är är nog svårt att säga men programmet är gjort för 98 så den går bäst och förmodligen billigast på 98.
Det brukar väl finnas insatsfilter att köpa till luftburken. Bl a speedparts brukar ha det.


1 758 Inlägg
6 december 2011
#3
Fråga Nordic vad de mappat efter. Är den mappad för 95 finns det ingen mening med att åka 98. Kostar bara mer!

5 Inlägg
7 december 2011
Trådstartare
#4
Den är mappad med 98...men tänkte nu under den kalla perioden hade man kanske kunnat köra på 95?!

P o r s c h e
1 700 Inlägg
7 december 2011
#5
wilderness skrev:
Den är mappad med 98...men tänkte nu under den kalla perioden hade man kanske kunnat köra på 95?!

Egentligen är det ju just på vintern som de blir känsligare. Sen vad det innebär i praktiken är väl en annan sak.


1 758 Inlägg
7 december 2011
#6
Bensinskallen skrev:
wilderness skrev:
Den är mappad med 98...men tänkte nu under den kalla perioden hade man kanske kunnat köra på 95?!

Egentligen är det ju just på vintern som de blir känsligare. Sen vad det innebär i praktiken är väl en annan sak.

Lägre insugstemp borde innebära mindre risk för spik?

P o r s c h e
1 700 Inlägg
7 december 2011
#7
schnauz skrev:
Bensinskallen skrev:
wilderness skrev:
Den är mappad med 98...men tänkte nu under den kalla perioden hade man kanske kunnat köra på 95?!

Egentligen är det ju just på vintern som de blir känsligare. Sen vad det innebär i praktiken är väl en annan sak.

Lägre insugstemp borde innebära mindre risk för spik?

Jo iofs, de stämmer ju också. Men annars, syretätare luft = intensivare förbränning. Ställer högre krav på bränslet, och att styrsystemet kompenserar med mer bränsle.

Motorn får mer krut desto kallare luften är kan man i princip säga.

Men somsagt, vad det innebär i praktiken är väl en annan sak. Vet inte hur pass mycket kallare insugningsluften är när den väl är på plats.


42 Inlägg
16 december 2011
#8
Varför byta luftfilter? Orginal klarar om jag inte minns fel upp till 350-400hk.

100% Djurgårdsjävel

379 Inlägg
16 december 2011
#9
Kör 98, har du chippat vet man aldrig va dom pillat med. Det sägs att eftersom 98 har lite högre AFR så sall prisskilnaden vs bränsleförbrukning vara försummbar ändå.


Sök