3209
Sök

Klagan på bil ingenjörer.

866 Inlägg
4 december 2011
Trådstartare
#1
Har någon råkat ut för bil ingenjörernas svarta humor#&"!#

Hur fan kan man sätta en V6 på tvären i en van!! chevrolet transporter .. Amerikanskt tänk ! man ska använda det man har . typ.  Håller på att byta topp packningar på en sådan.  Min tanka ar alltid att där är alltid lite  logik i konstruktionen i en bil så man ska komma åt även när det är trångt.  Japanerna är rätt duktiga på det.
Men när man börjar på en chevrolet så slutar all logik. Ska man ha ut generatorn så måste man plocka tändmodulen med tändspolar och kasta ner den bakom motorn sen lossa generatorn som oxå får ligga löst bakom motorn sen av med insuget !!  Och sen får man lossa den bakre ventilkåpan.  Och då kan man få ut generator och tändspolar ! OCH vad tror ni jag glömde att kasta in bakom motorn nu när jag skulle sätta ihop skiten ?! Jo Generatorn !!! Världen hade nog varit bättre utan USA.  Någon annan som har råkat ut för sådan humor !!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 december 2011
#2
Kan inte komma på något exempel från en bilmodell, men på min amerikanska utombordare sitter motorn (En V4) monterad så att sista cylinderns tändstift ligger under kåpan/chassiet. Kort och gott när det är dags för tändstiftsbyte, vart har de tänkt att man skall få plats med en nyckel att lossa detta med?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 067 Inlägg
5 december 2011
#3
tekniknissen1 skrev:
Har någon råkat ut för bil ingenjörernas svarta humor#&"!#

Hur fan kan man sätta en V6 på tvären i en van!! chevrolet transporter .. Amerikanskt tänk ! man ska använda det man har . typ.  Håller på att byta topp packningar på en sådan.  Min tanka ar alltid att där är alltid lite  logik i konstruktionen i en bil så man ska komma åt även när det är trångt.  Japanerna är rätt duktiga på det.
Men när man börjar på en chevrolet så slutar all logik. Ska man ha ut generatorn så måste man plocka tändmodulen med tändspolar och kasta ner den bakom motorn sen lossa generatorn som oxå får ligga löst bakom motorn sen av med insuget !!  Och sen får man lossa den bakre ventilkåpan.  Och då kan man få ut generator och tändspolar ! OCH vad tror ni jag glömde att kasta in bakom motorn nu när jag skulle sätta ihop skiten ?! Jo Generatorn !!! Världen hade nog varit bättre utan USA.  Någon annan som har råkat ut för sådan humor !!

Då bör du hålla dig borta från Engelska och Franska bilar hör jag med en gång big_smile

Finns många exempel på mindre genomtänkta lösningar. Men det kan också vara så att det är tänkt att man ska göra på ett visst sätt som det står i reparationshandboken.  Men vem har en sådan? big_smile


866 Inlägg
5 december 2011
Trådstartare
#4
Det är väl bara för att göra livet surt för mekaniker.-) Det är väl nog en amerikan som halkade sidan om en snöscouter och kom på att man kan ställa motorn upp! Så kan vi sälja motorer till båt folk på sommaren!!
Byta stift !! NÄ köp ny aktersnurra i stället!!!

866 Inlägg
5 december 2011
Trådstartare
#5
Jodå franska bilar har jag pillat på! Det man behöver är en flaska vin innan man börjar mecka! :-)
Man ska tänka ett steg fram och två tillbaks. CV2 var väll ett under att det funka !! Och skiten gick och plåga !! Ja det lilla man kan plåga 28Hk eller vad det var.
Och engelska bilar där behöver man inte demonter saker dom trillar sönder skälva :-) Men det är klart man ska få ihop det då kan det bli spännande:-7

564 Inlägg
5 december 2011
#6
tekniknissen1 skrev:
Har någon råkat ut för bil ingenjörernas svarta humor#&"!#

Hur fan kan man sätta en V6 på tvären i en van!! chevrolet transporter .. Amerikanskt tänk ! man ska använda det man har . typ.  Håller på att byta topp packningar på en sådan.  Min tanka ar alltid att där är alltid lite  logik i konstruktionen i en bil så man ska komma åt även när det är trångt.  Japanerna är rätt duktiga på det.
Men när man börjar på en chevrolet så slutar all logik. Ska man ha ut generatorn så måste man plocka tändmodulen med tändspolar och kasta ner den bakom motorn sen lossa generatorn som oxå får ligga löst bakom motorn sen av med insuget !!  Och sen får man lossa den bakre ventilkåpan.  Och då kan man få ut generator och tändspolar ! OCH vad tror ni jag glömde att kasta in bakom motorn nu när jag skulle sätta ihop skiten ?! Jo Generatorn !!! Världen hade nog varit bättre utan USA.  Någon annan som har råkat ut för sådan humor !!

Som vanligt gäller det att förstå logiken så går det mycket bättre... Man tar bort det bakre fästet till generatorn, sedan övre insuget och armarna till vindrutetorkarna så går det bra att skruva loss generatorn och tändmodulen och ta dem framåt. Man kan rotera motorn lite också men jag kommer inte ihåg om det gjorde generatorn mer lättåtkomlig eller ej.

564 Inlägg
5 december 2011
#7
Ev kan det fungera att ta bort generatorfästet och tråckla in den vägen men jag har inte provat den varianten. Min är en 97'a, det är möjligt att det ser annorlunda ut på 00 och senare.

866 Inlägg
5 december 2011
Trådstartare
#8
Jo Allt går och lösa ! Men när man står generatorn i näven så blir man lätt upprörd . Och dom har inte jort något åt det ! motorn ser lika dan ut som när den ligger i fiero pontiac och gud vad alla GM bilar som har den motorn.
Fieron är väl god den oxå Lättare och lyfta ner motor paketet och sätta sig på en pall och mecka ;-)  Men jag tror nog att dom sitter och skrattar sig trötta på kontoret när dom sitter med CAD programmet och kör upp en styck 3,4 liter V6 i en kaross som har en motorhuv stor som fiat!

187 Inlägg
5 december 2011
#9
Är det inte RS4:an man måste ur med motorn för att byta en av tempgivarna?

Never underestimate the power of stupid people in large groups...

3 235 Inlägg
5 december 2011
#10
På vissa nyare bilar måste man demontera hela fronten för att kunna byta en lampa. Inte lätt att förklara för ägaren att han kan få en H7 lampa för 40 kronor, men måste ut men över en tusenlapp för att få den monterad...


564 Inlägg
5 december 2011
#11
Tja, det är de ju inte ensamma om utan det är ju vanligt på moderna bilar.. På den här typen av bilar vill man ha så mycket användbart innerutrymme som möjligt på så små yttermått som möjligt. Därav att man väljer tvärställd motor och att det blir väldigt trångt under huven. Moderna bilar konstrueras inte efter att det ska vara smidigt för hemmamekar utan för att det ska gå snabbt att montera och ev garantireparationer görs på verkstad och där har man lyft och då är det relativt enkelt att plocka ur motorpaketet när det behövs göras större jobb.

Jag tycker att transporten är ganska så lättmekad jämfört med många andra bilar, det går ju iaf att byta toppackningarna utan att plocka ur motorn men man måste göra på rätt sätt..

564 Inlägg
5 december 2011
#12
Om man ska klaga på bilingenjörerna så är det mer relevant att klaga på den dåliga konstruktionen av insugspackningen som börjar läcka och att topplockspackningarna går sönder..

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
5 december 2011
#13
Så är det på alla nya bilar.
Kolla typ Cadillac STS med tvärställd V8 där startmotorn (eller om det var generatorn) sitter UNDER insuget mellan topparna (!!!!!)
GM säger jag, suck wink Haha

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Ubåtsingenjör
7 327 Inlägg
5 december 2011
#14
på en toyota pervia .. eller vad den bussen nu heter måste du plocka ur motorn för att byta tändstift.


Gorgilus addictus
4 760 Inlägg
5 december 2011
#15
Svanb3rg skrev:
Är det inte RS4:an man måste ur med motorn för att byta en av tempgivarna?

Det har jag också hört.
Sen vet jag inte riktigt om detta är sant, men har även hört att vissa Audi modeller har kamremmen BAK mot torpedväggen?
Någon som kan bekräfta det? smile

Allt för den där jävla hatten!

6 638 Inlägg
5 december 2011
#16
Kupéfilter placeringen på nya Ford..

De/Dem

187 Inlägg
5 december 2011
#17
CHEEVA skrev:
på en toyota pervia .. eller vad den bussen nu heter måste du plocka ur motorn för att byta tändstift.

Vad trött man blir när man läser sånt.. sad

Never underestimate the power of stupid people in large groups...

Ubåtsingenjör
7 327 Inlägg
5 december 2011
#18
Svanb3rg skrev:
CHEEVA skrev:
på en toyota pervia .. eller vad den bussen nu heter måste du plocka ur motorn för att byta tändstift.

Vad trött man blir när man läser sånt.. sad

kan lova att man blir ännu mer trött när man ska byta stift roll

bmw 525 tds, måste lyfta motorn för att plocka bort oljetråget


2 182 Inlägg
5 december 2011
#19
Thunderbird88 skrev:
Så är det på alla nya bilar.
Kolla typ Cadillac STS med tvärställd V8 där startmotorn (eller om det var generatorn) sitter UNDER insuget mellan topparna (!!!!!)
GM säger jag, suck wink Haha

Generatorn sitter väl likadant som på min? Framtill vid grenröret?

Har svurit till nästan varje bilmärke som finns, nästan alla bilar har idiotlösningar.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

16 197 Inlägg
5 december 2011
#20
CHEEVA skrev:
Svanb3rg skrev:
CHEEVA skrev:
på en toyota pervia .. eller vad den bussen nu heter måste du plocka ur motorn för att byta tändstift.

Vad trött man blir när man läser sånt.. sad

kan lova att man blir ännu mer trött när man ska byta stift roll

bmw 525 tds, måste lyfta motorn för att plocka bort oljetråget

fast att man måste lyfta motorn för att byta tråget e inte direkt ovanligt,

"Testar man inte så får man aldrig veta"


Sök