3636
Sök

Klagan på bil ingenjörer.

9 118 Inlägg
5 december 2011
#21
Hehe, tar ca 1,5 - 2 timmar att byta lampa fram på Renault Modus, då man måste plocka bort stötfångaren fram bl.a.


Forummoderator
26 375 Inlägg
5 december 2011
#22
Är glad jag inte längre kör Vw Caddy i jobbet..
Får man punktering så är det bara att leta fram extrahjulet. Och vart har dom placerat det?
Jo, där det är som slaskigast, det vill säga bak, under skåpet.
Dessutom med en upphängningslösning som Albert Einstein till och med hade fått fundera över hur det över huvudtaget fungerade, när man ska till med operationen..

Oj vad svordomar man har fått höra dagen efter någon har fått byta däck då de kör Caddy..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
5 december 2011
#23
På mina chevor är kulbultarna till spindellederna i framaxeln smörjbara. Men för att komma åt att smörja den övre så måste drivaxeln bort, och för att få bort den så måste man ta bort frihjulsnav, bromsskiva med nav, bromsok och därefter skruva loss själva spindeln och bromsokshållaren från delen som kulbultarna sitter i. Sen kan man dra ur drivaxeln, trycka i lite fett i smörjkoppen på kulbulten o sen är det bara att sätta tillbaka allt igen.

Tänk om dom bara hade gjort så pass stort utrymme så man kunde satt dit en vinklad smörjkopp, då hade problemet aldrig funnits.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Fri fart för ett fritt folk!
14 206 Inlägg
5 december 2011
#24
ibland undrar man faktist om dom slår vad om vem som kan böka till en så enkel sak som möjligt

tex att montera en intern kopplingscylinder istället för att ha den utanpåliggande

visst hade dom gjort den så den håller hade det varit en sak men den är jhu 100% sämre än en utanpåliggande oavsätt fabrikat av någon märklig anledning

vissa bilmärken där dom monterar motorfästet så det måste tas bort för att få bort kamremmen osv

Kör fort så hinner inget hända...

6 638 Inlägg
5 december 2011
#25
Growe skrev:
ibland undrar man faktist om dom slår vad om vem som kan böka till en så enkel sak som möjligt

tex att montera en intern kopplingscylinder istället för att ha den utanpåliggande

visst hade dom gjort den så den håller hade det varit en sak men den är jhu 100% sämre än en utanpåliggande oavsätt fabrikat av någon märklig anledning

vissa bilmärken där dom monterar motorfästet så det måste tas bort för att få bort kamremmen osv

Så gott som alla FWD bilar har motorfästet i vägen, tyckte personligen det var jobbigare att byta kamrem på en Volvo S40 1.6 än en Citroen 2.2 HDI

De/Dem

Smålänning
7 887 Inlägg
5 december 2011
#26
Fy fan, äntligen en bra tråd big_smile

Egentligen räcker det med att skriva att bilkonstruktörer är idioter till viss del, genier till viss.

Ihop med ekonomer blir allting bara pannkaka.

Vem godkände Audis framvagn för produktion? (VAG)

Vem kom på att det är smartare att inte ha krysskil till vevaxeldrevet, och dessutom öppet ut, så att om generatorremmen går sönder trasslar den in sig i kamremmen? (Renault)

Vem kom på att LongLife-service va en bra idé? (Saab, VAG, PSA)

Vem tyckte att det va smart att montera kuéluftfiltret bakom mittkonsollen åtkomligt först efter demontering av gaspedalen? (Volvo & Ford)

Varför skulle det vara bra att ha ett insatsoljefilter monterat med locket nedåt? (Volvo m.fl)

Vem tyckte att det va smart att ha generatorns hus ihopgjutet med kemkedjekåpan? (BMW)

Vem fick för sig att det va en bra idé att ha nc-frästa ALUMINIUM-ok i två delar, ihophållna och fastbultade med samma STÅL-skruv rakt igenom, och dessutom en stålskruv för att hålla i beläggen, och tunna, tunna öron... (Citroën)

Va det egentligen, såhär i efterhand, en bra idé att ha plastglas på huvudstrålkastarna? (nästan ALLA moderna bilar)

Vem tyckte att det va bättre att sälja hela drivaxeln för flera tusen istället för bara ett hjullager för några hundralappar, om lagret går sönder... (Nissan)

Varför skulle det vara bättre med en H7-lampa som flyttas i huset för hel/halv än en H4? (VAG)

Varför ska det nörvändigtvis vara så jävla besvärligt att byta glödlampor i nästan alla nya bilar?

Varför ska det behöva bli ett projekt för att släcka en servicelampa (MB, BMW) när det är en knapptryckning iväg på andra ( VAG, PSA)...

Varför ska nödvändigtvis vattenpumpen drivas av kamremmen? (Väldans massa bilar)
Senast redigerat av twin_cam (5 december 2011)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Fri fart för ett fritt folk!
14 206 Inlägg
5 december 2011
#27
Malheus skrev:
Growe skrev:
ibland undrar man faktist om dom slår vad om vem som kan böka till en så enkel sak som möjligt

tex att montera en intern kopplingscylinder istället för att ha den utanpåliggande

visst hade dom gjort den så den håller hade det varit en sak men den är jhu 100% sämre än en utanpåliggande oavsätt fabrikat av någon märklig anledning

vissa bilmärken där dom monterar motorfästet så det måste tas bort för att få bort kamremmen osv

Så gott som alla FWD bilar har motorfästet i vägen, tyckte personligen det var jobbigare att byta kamrem på en Volvo S40 1.6 än en Citroen 2.2 HDI

fast bevsligen går det att komma förbi problemet..kolla på valfri svenskbyggd fwd volvo inget fäste där inte smile

finns inget enklare fwd bil att byta på än en v70n smile


hjälpte polarn med någon mitzu satt 1miljon skruvar på det där skitfästet  trångt och bökigt var det oxå

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 206 Inlägg
5 december 2011
#28
twin_cam skrev:
Fy fan, äntligen en bra tråd big_smile

Egentligen räcker det med att skriva att bilkonstruktörer är idioter till viss del, genier till viss.

Ihop med ekonomer blir allting bara pannkaka.

Vem godkände Audis framvagn för produktion? (VAG)

Vem kom på att det är smartare att inte ha krysskil till vevaxeldrevet, och dessutom öppet ut, så att om generatorremmen går sönder trasslar den in sig i kamremmen? (Renault)

Vem kom på att LongLife-service va en bra idé? (Saab, VAG, PSA)

Vem tyckte att det va smart att montera kuéluftfiltret bakom mittkonsollen åtkomligt först efter demontering av gaspedalen? (Volvo & Ford)

Varför skulle det vara bra att ha ett insatsoljefilter monterat med locket nedåt? (Volvo m.fl)

Vem tyckte att det va smart att ha generatorns hus ihopgjutet med kemkedjekåpan? (BMW)

Vem fick för sig att det va en bra idé att ha nc-frästa ALUMINIUM-ok i två delar, ihophållna och fastbultade med samma STÅL-skruv rakt igenom, och dessutom en stålskruv för att hålla i beläggen, och tunna, tunna öron... (Citroën)

Va det egentligen, såhär i efterhand, en bra idé att ha plastglas på huvudstrålkastarna? (nästan ALLA moderna bilar)

Vem tyckte att det va bättre att sälja hela drivaxeln för flera tusen istället för bara ett hjullager för några hundralappar, om lagret går sönder... (Nissan)

Varför skulle det vara bättre med en H7-lampa som flyttas i huset för hel/halv än en H4? (VAG)

Varför ska det nörvändigtvis vara så jävla besvärligt att byta glödlampor i nästan alla nya bilar?

Varför ska det behöva bli ett projekt för att släcka en servicelampa (MB, BMW) när det är en knapptryckning iväg på andra ( VAG, PSA)...

tänk om alla konstruktörer skulle först jobba som mekaniker i 10år vilka jävla bra bilar dom skulle bygga
istället för det här jävla smäcket dom kastar ut nu

finns ingen kvalite på dagens bilar
men tror inte dom är intreserade av att bygga bilar som håller utan dom ska gärna gå sönder mycket och ofta

kolla bara på dagens hjulager dom rasar efter några tusen mil

kolla valfri 240 som rullat 40K dom har fortfarande orginal lagrena märkligt nog smile

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 206 Inlägg
5 december 2011
#30
Putteliten skrev:
twin_cam skrev:
nedrans massa text

Haha, du var inte lite bitter du! lol

hitta en enda grej som han har fel på smile

100% riktig uppfattning om hur korkade biltillverkare är smile

Kör fort så hinner inget hända...

6 638 Inlägg
5 december 2011
#31
Growe skrev:
kolla bara på dagens hjulager dom rasar efter några tusen mil

kolla valfri 240 som rullat 40K dom har fortfarande orginal lagrena märkligt nog smile

Grejen är att allt är så idiot konstruerat emot förr! Därav går så mycket sönder vid montering och övrig reparation

hah.

De/Dem

9 118 Inlägg
5 december 2011
#32
Growe skrev:
Putteliten skrev:
twin_cam skrev:
nedrans massa text

Haha, du var inte lite bitter du! lol

hitta en enda grej som han har fel på smile

100% riktig uppfattning om hur korkade biltillverkare är smile

Jo han har ju faktiskt jävligt rätt.....
Senast redigerat av Putteliten (5 december 2011)


Fri fart för ett fritt folk!
14 206 Inlägg
5 december 2011
#33
Malheus skrev:
Growe skrev:
kolla bara på dagens hjulager dom rasar efter några tusen mil

kolla valfri 240 som rullat 40K dom har fortfarande orginal lagrena märkligt nog smile

Grejen är att allt är så idiot konstruerat emot förr! Därav går så mycket sönder vid montering och övrig reparation

hah.

mm det är pengarna som styr
man tycker att idag borde dom göra bättre saker
mest troligen kan dom men dom vill inte kasta ut dom pengarna på ökade kostnader

men förr kunde dom tillverka en gammal 240 eller en saab 99 som tamefan var skottsäkra och gå med vinst idag går inte detta märkligt nog fast vi har bättre teknik som borde göra att delarna är billigare att framställa med samma kvalite

troligen handlar det om girighet

Kör fort så hinner inget hända...

Smålänning
7 887 Inlägg
5 december 2011
#34
Putteliten skrev:
twin_cam skrev:
nedrans massa text

Haha, du var inte lite bitter du! lol

Ja ä int bitter! Bara någolunda trött på skitbilar wink

Hade en verktygsförsäljare från Tyskland på jobbet, KLANN.

Va riktigtintressant (som vanligt) när han pratade om alla specialverktyg, när vi hade pratat färdigt nämde jag att det va konstigt att 90% av verktygen va till Audi...

Det sved i tysken när han på skröplig engelska sa att Audi iaf inte är det bästa tyskar konstruerat, ibland inte ens direkt bra tongue

Hade ett verktyg för att pressa ut bulten till övre spindellederna, ett verktyg dom tagit fram på uppdrag av VAG, för dom visste helt enkelt inte själva att dom hade det problemet roll

BTW: Ett annat klassiakt exempel på felkonstruktion, finns i bl.a BMW, några franska och vissa VAG:

Vattenpump med axel i stål (som rostar och därav expanderar) med en impeller i plast, påpressad och limmad på axeln, som efter ett ta spricker, och i bästa fall täpper till lite, i värsta fall förstör hela motorn smile

Sen kan man ju snacka SAAB också, urtrampningslager och slavcylinder ihopbyggt...

Eller SEAT (VAG), kopplingen innanför svänghjulet, varför uppfinna hjulet en gång till när den i övrigt fungerar på exakt samma sätt som en konventionell koppling...

VAG igen, dieselfemmorna och sexorma från 80- och 90- och en bit in på 00-talet... En kamrem i ena änden för kamaxeln, och en till tandrem i andra änden till pumpen, men en spännrulle, och en löprulle som fästs och ska justeras på en excenter... mad

EDIT !: En till! Volvo 850 & V70 I, ABS_givare bak. Köps parvis och tanken måsta lyftas ner en bil för att komma åt kontaktstyckena hmm

EDIT 2: Just de! VAG fönsterhiss... En duktig injenjör sa att jo hisswire i rostande matrial, och plastkuggor i mekanismen kommer fungera jättelänge och jättebra, särskilt i fuktiga och kalla norden där våra bilar är populära mad

Okej, kanske är liiite bitter då då tongue
Senast redigerat av twin_cam (5 december 2011)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

9 118 Inlägg
5 december 2011
#35
twin_cam skrev:
Putteliten skrev:
twin_cam skrev:
nedrans massa text

Haha, du var inte lite bitter du! lol

Nedrans massa text igen....
Okej, kanske är liiite bitter då då tongue

Haha, told ya! Jobbar du typ på en Mekonomen verkstad eller liknande? Låter som att du fått ge dig på en del bilmärken. Vilket märke är bäst att skuva med då?


The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
5 december 2011
#36
Haha totalt efterblivna lösningar på vissa bilar.

Volvo 960 automat, oljekylare till lådan INBYGGD i vanliga kylaren. Jättesmart och billigt när kylare som vanligt får för sig att gå sönder.

Vilket drar mig över till nästa fråga, kylare med gavlar och röranslutningar i KLEN PLAST. Har detta på både volvon och min Mazda.

Dessa 2 sakerna som kommer om min mazda är inget problem när man skruvar för det är lätt att komma åt osv. Men så jävla onödigt dumt konstruerat.

Mazda MX-5, ingen växellådsbalk, utan vi har 2 motorfästen fram som man brukar på bilar med rakställd motor, sen drar vi en lång balk LÄNGS MED KARDANEN ända bak till diffen, som sen hänger fast med bussnignar i karossen. Jättebra! det ställer inte alls höga krav på motorkuddarna/difffästerna när HELA drivlinan hänger i typ 4 bultar.

En annan lösning är att montera luftboxen bredvid grenröret så att den värms upp och motorn drar in varmare luft än den behöver, sen drar dem inte ens in kalluft utifrån utan dem drar en liten mesig snorkel upp till skärmen där det inte ens finns ventilationshål.

En dum lösning på min golf var att bygga elhissarna med klena plastdrev så dem kuggade och gick sönder.

En annan dum lösning(den dummaste på hela bilen) på min mazda är att dra dräneringshålen precis vid dem lite dumt konstruerade domkranftsfästena, precis som att det är meningen att man ska råka mejja till hålen lite så dem täpps till och regnvattnet hamnar i trösklarna istället för på marken.

En sissta dum grej på mazdan är att ha nedre bulten till fjäderbenen bak(den som ALDRIG är fastrostad på gamla bilar smile  ) monterad i en svetsad mutter som sitter innuti länkarmen. Vad händer när man ska dra loss den fastrostade buletn? jo muttern släpper och du måste borra hål i länkarmen för att få loss den.... Tog mig lika lång tid att ta bort den bulten som att byta de andra 3 fjäderbenen.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Smålänning
7 887 Inlägg
5 december 2011
#37
Putteliten skrev:
twin_cam skrev:
Putteliten skrev:

Haha, du var inte lite bitter du! lol

Nedrans massa text igen....
Okej, kanske är liiite bitter då då tongue

Haha, told ya! Jobbar du typ på en Mekonomen verkstad eller liknande? Låter som att du fått ge dig på en del bilmärken. Vilket märke är bäst att skuva med då?

Japp jobbar på MECA Car Service smile

Bäst av 00-10-talsbilar att skruva på det hela taget med vill jag nog säga är Toyota, sällan dom har några dumheter för sig.

Byta hjullager fram är dock utan konkurrens bäst på Volvo V70N, mitt rekord är 10 min.

Roligast att skruva med är dock såklart uddabilar.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

668 Inlägg
5 december 2011
#38
Volvo v70 ll . Det går inte att fälla upp vindrute torkarna fram när dom är i sitt viloläge. Du måste igång med tändningen och sen lyckas stänga av tändningen i rätt ögonblick för att kunna fälla upp dom.
Idiotiskt och dumt


Fri fart för ett fritt folk!
14 206 Inlägg
5 december 2011
#39
henne_svenne skrev:
Volvo v70 ll . Det går inte att fälla upp vindrute torkarna fram när dom är i sitt viloläge. Du måste igång med tändningen och sen lyckas stänga av tändningen i rätt ögonblick för att kunna fälla upp dom.
Idiotiskt och dumt

finns faktist en funktion så man lägger dom i serviceläge om jag inte missminner mig totalt ;-)

Kör fort så hinner inget hända...

Smålänning
7 887 Inlägg
5 december 2011
#40
Growe skrev:
henne_svenne skrev:
Volvo v70 ll . Det går inte att fälla upp vindrute torkarna fram när dom är i sitt viloläge. Du måste igång med tändningen och sen lyckas stänga av tändningen i rätt ögonblick för att kunna fälla upp dom.
Idiotiskt och dumt

finns faktist en funktion så man lägger dom i serviceläge om jag inte missminner mig totalt ;-)

Stämmer bra, vet dock inte hur man gör just i detta ögonblick...

Sa även det till min chef, självklart flinade jag lite för mig själv, och sa det till honom först EFTER att han hade skruvat väck torkararmarna på en SEAT Altea XL smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!


Sök