Putteliten skrev:
twin_cam skrev:
nedrans massa text
Haha, du var inte lite bitter du!
Ja ä int bitter! Bara någolunda trött på skitbilar
Hade en verktygsförsäljare från Tyskland på jobbet, KLANN.
Va riktigtintressant (som vanligt) när han pratade om alla specialverktyg, när vi hade pratat färdigt nämde jag att det va konstigt att 90% av verktygen va till Audi...
Det sved i tysken när han på skröplig engelska sa att Audi iaf inte är det bästa tyskar konstruerat, ibland inte ens direkt bra
Hade ett verktyg för att pressa ut bulten till övre spindellederna, ett verktyg dom tagit fram på uppdrag av VAG, för dom visste helt enkelt inte själva att dom hade det problemet
BTW: Ett annat klassiakt exempel på felkonstruktion, finns i bl.a BMW, några franska och vissa VAG:
Vattenpump med axel i stål (som rostar och därav expanderar) med en impeller i plast, påpressad och limmad på axeln, som efter ett ta spricker, och i bästa fall täpper till lite, i värsta fall förstör hela motorn
Sen kan man ju snacka SAAB också, urtrampningslager och slavcylinder ihopbyggt...
Eller SEAT (VAG), kopplingen innanför svänghjulet, varför uppfinna hjulet en gång till när den i övrigt fungerar på exakt samma sätt som en konventionell koppling...
VAG igen, dieselfemmorna och sexorma från 80- och 90- och en bit in på 00-talet... En kamrem i ena änden för kamaxeln, och en till tandrem i andra änden till pumpen, men en spännrulle, och en löprulle som fästs och ska justeras på en excenter...
EDIT !: En till! Volvo 850 & V70 I, ABS_givare bak. Köps parvis och tanken måsta lyftas ner en bil för att komma åt kontaktstyckena
EDIT 2: Just de! VAG fönsterhiss... En duktig injenjör sa att jo hisswire i rostande matrial, och plastkuggor i mekanismen kommer fungera jättelänge och jättebra, särskilt i fuktiga och kalla norden där våra bilar är populära
Okej, kanske är liiite bitter då då