3968
Sök

Behöver hjälp angående byta bränslefiltret!

84 Inlägg
8 december 2011
Trådstartare
#1
God morgon (?)

Jag behöver hjälp med en sak. jag undrar hur jag ska byta mitt bränslefilter, jag googlat å sökt över allt efter hjälp men hittar ingenting!
Nu till problemet! Slangarna som går in i båda ändarna på bränslefiltret, jag fattar inte hur dom sitter fast och hur jag ska få bort dom ifrån själv bränslefiltret utan att skada någonting? Har laddat upp bilder i mitt fotoalbum nu om någon vill ta sig en titt!
Det är för övrigt en Seat Leon 01:a

133 Inlägg
8 december 2011
#2
Har du testat att bara dra anslutningarna rätt ut på filtret?
Bytte just filter på min Toledo, och på mitt filter är "flänsarna" på anslutningarna rundade, så med lagom våld bode det bara glida av.
På min bil såg det dock annorlunda ut, hederliga slangklämmor och slang träs rätt på filtret tongue


84 Inlägg
9 december 2011
Trådstartare
#3
tror inte våld är det bästa, tror slangarna kommer gå sönder då hmm.. Fler idéer ?

\m/(><)\m/
742 Inlägg
9 december 2011
#4
Den klacken håller du in sedan drar du ut slangkopplingen bara. 99,9% säker på att det var så man gör
http://oi41.tinypic.com/sztu9s.jpg

Keso är köttfärs gjord på mumintroll

84 Inlägg
10 december 2011
Trådstartare
#5
Är det så lätt alltså? Ska titta på detta, tack!.. Ska man ta tång då eller ?

\m/(><)\m/
742 Inlägg
10 december 2011
#6
Stajl skrev:
Är det så lätt alltså? Ska titta på detta, tack!.. Ska man ta tång då eller ?

Har du starka nypor så kan du nog bara trycka med tummen annars får du ta en tång, kläm inte för hårt bara så den den går sönder

Keso är köttfärs gjord på mumintroll

84 Inlägg
11 december 2011
Trådstartare
#7
Ska testa detta imorgon eller på måndag, tusen tack för tipsen, sen är de la bara å hålla en tumme för så det inte läcker ut bensin ?

133 Inlägg
11 december 2011
#8
Det kommer rinna ut bensin, dels ur filtret, dels ur ledningarna.
Ha en tratt och dunk under när du lossar anslutningarna så blir du inte av med lika mycket bensin hehe.
Jag hade inget att hålla under så jag fick låta allt rinna ut på verkstadsgolvet hmm


84 Inlägg
11 december 2011
Trådstartare
#9
Hmm det va en polare som trodde att jag skulle ta en mejsel under där pilen var målad å dra den utåt? :S.. Ja jo nått får jag kanske ha under som säkring! tongue Hur mycket rinner ut då?

133 Inlägg
11 december 2011
#10
Det rinner ut ungefär så mycket bensin som det är i ledningarna och i filtret. Ett par deciliter smile


309 Inlägg
11 december 2011
#11
vill du slippa onödigt mycket rinnande så plocka ur säkringen till bränslepumpen och starta bilen. lite beroende på var bränslepumpen sitter monterad men kan ju inte bli sämre

Läser och släcker felkoder. pm för info

133 Inlägg
12 december 2011
#12
jonas_ahman skrev:
vill du slippa onödigt mycket rinnande så plocka ur säkringen till bränslepumpen och starta bilen. lite beroende på var bränslepumpen sitter monterad men kan ju inte bli sämre

Bra sak! Jag glömde skriva det. Gör du inte det har du ~3bar tryck i systemet och det blir nog mer söl än vad som behövs smile


84 Inlägg
13 december 2011
Trådstartare
#13
Fast jag är å andra sidan inte så jätte duktig på bilar, så då kanske jag hellre sölar lite, så länge det är lite wink Tänkte ev. byta termostathus också eller vad det nu heter


Sök