3847
Sök

Projekt Gästrumsmotor (DEN LEVER!! på s.13)

Ubåtsingenjör
7 344 Inlägg
2 mars 2012
#81
den här motorn förtjänar att komma ner i ett riktigt monster bygge sen ju wink ala rörram med grym väghållning mittmotor mm


50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
2 mars 2012
Trådstartare
#82
CHEEVA skrev:
den här motorn förtjänar att komma ner i ett riktigt monster bygge sen ju wink ala rörram med grym väghållning mittmotor mm

Väghållning är för fruntimmer som är oroliga för att åka av!

Min streetracebyggda Volvo 360 med närmare 400hk hade orginal stötdämpare från 1988, bladfjädrar, svetsdiff och oventilerade skivor fram å de va alldeles lagom tongue Framförallt dom dagar man körde med gatdäcken på (185/65-14 köpta på lokala skroten).
Senast redigerat av quinna (2 mars 2012)

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

Ubåtsingenjör
7 344 Inlägg
2 mars 2012
#83
quinna skrev:
CHEEVA skrev:
den här motorn förtjänar att komma ner i ett riktigt monster bygge sen ju wink ala rörram med grym väghållning mittmotor mm

Väghållning är för fruntimmer som är oroliga för att åka av!

Min streetracebyggda Volvo 360 med närmare 400hk hade orginal stötdämpare från 1988, bladfjädrar, svetsdiff och oventilerade skivor fram å de va alldeles lagom tongue Framförallt dom dagar man körde med gatdäcken på (185/65-14 köpta på lokala skroten).

HAHA så kan man ju med se på det !!


50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
3 mars 2012
Trådstartare
#84
CHEEVA skrev:
quinna skrev:
CHEEVA skrev:
den här motorn förtjänar att komma ner i ett riktigt monster bygge sen ju wink ala rörram med grym väghållning mittmotor mm

Väghållning är för fruntimmer som är oroliga för att åka av!

Min streetracebyggda Volvo 360 med närmare 400hk hade orginal stötdämpare från 1988, bladfjädrar, svetsdiff och oventilerade skivor fram å de va alldeles lagom tongue Framförallt dom dagar man körde med gatdäcken på (185/65-14 köpta på lokala skroten).

HAHA så kan man ju med se på det !!

Skämt åsido... Blir det nu en Ford 32'a av det här i slutändan så kommer upphängningarna byggas med precis samma mängd genomtanke som allt annat. Jag har funderingar på typ Corvettebakvagn med luftfjädring eller liknande, men man vet aldrig. Man kanske bits av nostalgi-flugan och vill ha I-beam framaxel och bladfjädring och då är all väghållning mer eller mindre utflugen genom fönstret. Oavsett hur det blir så kommer det bli bra och fokusen kommer att ligga mer på komfort än banprestanda. Sen är jag dessutom mer av en åka fort rakt fram-kille, så kommer det läggas fokus på prestanda så kommer det läggas i bakvagnen för att komma iväg ordentligt...

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
6 mars 2012
Trådstartare
#85
Mjaha, slutmonteringen fortgår. Jag jobbar kväll den här veckan så det blir att småpilla lite innan jag åker till jobbet, men många bäckar små. Kammen har kommit på plats iallafall:

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/P3040095.jpg

Likaså har vevaxeln hittat hem igen. Ordentligt idragen med ARP-bult enligt konstens alla regler

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/P3060097.jpg

Provpassade kamkedjan när jag ändå var igång. Detta kommer demonteras sen igen när kammen är inklockad. Jag ska låna med en indikatorklocka från jobbet ikväll och klocka in kammen imorgon och då drar jag dit kamkedjan med dreven permanent sen med loctite, låsbleck osv.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/P3060098.jpg

Och för att klocka in kammen behöver man självklart nåt att läsa av graderna på. Här är en bild på gradskivan jag bygge tillsammans med en enkel pekare som jag smidde ihop häromdan.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/P3060100.jpg

Som sagt, imorgon blir förmodligen kammen inklockad och klar, kamdrev dragna och sen ska jag börja stoppa i kolvarna med ringar och allt. Framåt fredag borde majoriteten av allt i bottendelen vara monterat. Sen är det bara att se till att tråget blir klart, sen kan jag börjar svarva remskivor tongue Det är ingen här på forumet som har någon snygg transmissionskåpa att skänka? tongue Jag har orginalkåpan kvar, men jag skulle vilja ha en kromad. Dessa är förvisso inte dyra, men jag har köpstopp för stunden. Bröllopet som ska betalas kryper allt närmare...

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
13 mars 2012
Trådstartare
#86
Jaha då har jag misslyckats med att lägga upp nåt på en hel vecka igen. Jag sa i början på förra veckan att innan helgen skulle åtminstone alla kolvar vara i och kammen skulle vara inklockad. Så blev inte riktigt fallet. Det blev vårväder, glass i Vaxholm, övningskörning med en polare och diverse annat som kom imellan.

Jag har iallafall börjat. Nu under kvällen klockade jag in kammen klart så jag kan montera kamdrivning färdigt för sista gången. Jag tog ett par bilder för att ha något att visa.

Här är kolvstoppet jag byggde på jobbet. Tanken är att man monterar det så kolven inte kan gå hela vägen upp, sen drar man runt motorn tills kolven tar i stoppet, noterar värdet på gradskivan. Sen drar man runt motorn tills kolven tar i från andra hållet och noterar det värdet. Sen kan man med hjälp av dessa två siffror ställa in gradskivans TDC-punkt så att den stämmer.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/P3130095.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/P3130103.jpg

När man väl har gradskivan korrekt inställd stoppar man i en tryckare i loppet för första insugsventilen. Sen drar man runt motorn tills man kommer till maxlyftet på denna tryckare. Detta kollar man med indikatorklocka. Sen nollar man indikatorklockan vid maxlyft. Sen backar man ner tryckaren en halv millimeter eller så åt båda hållen och noterar dessa gradvärden. Lägg ihop värdena och dela med två och då får du ditt "Intake Center Line".

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/P3130105.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/P3130106.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/P3130107.jpg

I mitt fall fick jag ICL till 105.5 grader och enligt kamkortet som följde med kammen ska den ligga på 106 grader. Och med tanke på att det alltid finns lite glapp i kamdrivning, kammen är infettad med rätt trögt fett, indikatorklockan är svår att få helt paralell med tryckaren OCH jag har gjort gradskivan själv så ser jag detta som helt ok.

Vi ska ha fest i helgen och tills dess vill jag få i alla kolvar så man har nåt fränt att visa upp tongue Ska försöka vara lite duktigare med uppdateringar.

Återkommer...

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
22 mars 2012
Trådstartare
#87
Här kommer en liiten update till.

Igår kom deklarationen och det ser ut som det kan bli några extra kronor i V8-kassan runt midsommar. Men fram tills dess fortsätter jag i mitt vanliga tempo och pysslar med något varje dag som jag har tid.

Jag har sista tiden letat efter någon snygg transmissionskåpa som ska fungera med den kamkedjan jag har. Eftersom jag har en Magnum Roller-kedja (bredare än orginal) så är det inte självklart att alla kåpor passar. Och dom jag har hittat i rätt prisklass som passat har varit antingen lågkvalitativa eller fula. Så vad gör man? Jo... man böjer, trycker och knackar lite på orginalkåpan som följde med motorn så att den gav nog med frigång till kedjan, slänger in kåpan i ett blästerskåp och slutligen lackar man den med den färg som verkar vara svårast att få tag i av alla färger i Sverige - Krymplack eller skrynkelfärg som den också kallas.

I slutändan har man iallafall en kåpa som är orginell och som känns lite fabriksracing. Kommer se riktigt rätt ut när man har lite fler detaljer i samma finish.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/P3220004.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/P3220005.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/P3220001.jpg

Imorgon är jag ledig hela dan, men ska iväg på en Cinderella-kryssning med polarna till på lördag. Jag har gett mig fan på att imorgon innan vi åker in till båten ska jag dricka några iskalla pilsner och plocka i rest en av kolvarna och stakarna.

Till veckan ska jag börja med tråget och få dit oljepumpen är tanken. Får väl se hur det går tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

Officiell Däcksparkare
919 Inlägg
22 mars 2012
#88
snyggt som fan big_smile

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502

84 Inlägg
22 mars 2012
#89
Snyggt jobbat som vanligt! Och kåpan blev ju redigt snygg!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 mars 2012
#90
Härligt projekt, kul att se precis den här typen av uppfinningsrikedom och hantverk. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
22 mars 2012
Trådstartare
#91
Rquired skrev:
Härligt projekt, kul att se precis den här typen av uppfinningsrikedom och hantverk. smile

Jag längtar tills min spjällhusadapter är klar så jag man montera spjällkropparna och börja bygga länkage. Då jävlar ska det uppfinnas. Eller vad sägs om 8 stycken spjäll fördelade på 4 stycken individuellt progressiva spjällaxlar, fördelade på 2 stycken progressiva öppningssteg med ett länkage med variabel utväxling beroende på hur mycket spjällen ska öppnas som max, och som dessutom inte får bli för tungtrampat samtidigt som det inte får kosta en krona att bygga tongue Tänk då på att detta ska snickras ihop av en kille som byggde hela bakvagnen på sin förra racebil med ögonmått. Det kan bli mycke Mulle Meck och Uppfinnar-Jocke-känsla på dom inläggen som blir under den byggperioden tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
23 mars 2012
Trådstartare
#92
Lycka!!

Jag älskar att ha varannan fredag ledig! Man får så sjukt mycket gjort. Förutom allt som jag var tvungen att göra hemma så har jag hunnit fixa en del med motorn. Jag kan nu stolt säga att mitt V8-block inte är en block längre utan en komplett bottendel. Alla kolvar är äntligen i, och utan ett enda missöde. Nu blire en dusch, sen Overhaulin på TV och en pilsner. Klockan är nu 10:12 och jag tar helg tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

Herr
1 722 Inlägg
23 mars 2012
#93
Fortsätt äga! smile

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
1 april 2012
Trådstartare
#94
Hej igen! Precis som vanligt så har jag inte gjort i närheten av allt som jag hade tänkt att göra den här veckan, men precis som vanligt så har jag fått något gjort iallafall. Oljetråget har jag inte överhuvudtaget rört, och tanken var ju att det skulle vara klart den här veckan. Inte heller är oljepumpen monterad eller pickupen fixad på något  sätt. Det jag istället har gjort är att jag har gjort iordning adaptern mellan block och oljefilter där det sitter uttag för oljekylare. Detta är tydligen något som sitter på GM Trucks-motorer. Den som följde med min motor verkade vara hel och riktig, så jag blästrade av den gjorde rent den i ultraljudsbad och sen drog jag på samma skrynkelfärg som på transmissionskåpan. Blev rätt bra faktiskt.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/DSC01486.jpg

Självklart lite nya hydraulkopplingar. Blir riktig pressad hydraulslang till kylaren sen när det är dags
http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/DSC01488.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/DSC01501.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/DSC01503.jpg

Ja, jag vet. Oljefiltret är skitstort och sticker ner väldigt långt. Rent av lite längre ner än själva tråget. Planen är att detta filter ska få sitta på under första uppstart och inkörning då filtret har stor kapacitet och kan ta all skit som släpps under första uppstarten. Det blir nog ett kortare filter sen så det inte hamnar så nära marken.

Jag har hunnit med att blästra av bakre packbox-kåpan också, och pressat i en ny packbox i den.
http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Projekt%20383cui/DSC01489.jpg

Sakta men säkert faller bitarna på plats. Ska göra ett nytt försök med tråget den här veckan. Jag har nu iallafall en plan och en idé för hur det ska se ut. Återkommer med mer om detta senare.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

Offroad Racing
3 122 Inlägg
1 april 2012
#95
Kanske inte spelar nån roll med oljefiltret, men det finns ju filterförflyttare att köpa. Så behöver man inte ha filtret på motorn alls. kan ju även rent av ha dubbla filter, både för reningskapacitet men även för att få en liten extra skvätt olja i systemet. Har en sån dubbelfilterhistoria på min bil, riktigt smidigt att ha dom på innerskärmen. (trevligare att stå ovanför dom när dom ska loss än att ligga under)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

579 Inlägg
1 april 2012
#96
Önskar man hade den kunskapen du har smile


50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
3 april 2012
Trådstartare
#97
henke_99 skrev:
Kanske inte spelar nån roll med oljefiltret, men det finns ju filterförflyttare att köpa. Så behöver man inte ha filtret på motorn alls. kan ju även rent av ha dubbla filter, både för reningskapacitet men även för att få en liten extra skvätt olja i systemet. Har en sån dubbelfilterhistoria på min bil, riktigt smidigt att ha dom på innerskärmen. (trevligare att stå ovanför dom när dom ska loss än att ligga under)

Det var faktiskt ingen dum idé. Iochmed att tanken är att det ska bli en rod dessutom så kommer det både bli trångt både på bredden och nära till backen så det kanske är det man ska satsa på. Då kan man göra som på Volvos stora industrimotorer... ha en filterpanel med en hel rad filter med en sammanlagd volym på hur många liter som helst tongue

motorraZ skrev:
Önskar man hade den kunskapen du har smile

Det handlar bara om att göra fel MASSOR med gånger så man lär sig av alla misstag. Eller så gör man som mig... Gör rätt hela tiden och vet allt om allt cool tongue eller hur va de nu?

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

76 Inlägg
3 april 2012
#99
Älskar det här projektet !

Vart får man tag i den där "skrynkelfärgen" ?

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
5 april 2012
Trådstartare
#100
RBBN skrev:
Älskar det här projektet !

Vart får man tag i den där "skrynkelfärgen" ?

Hansen Racing säljer den men den finns sällan i lager

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!


Sök