3172
Sök

940 LTT, 97a. Bilen vibrerar som aldrig förr.

20 Inlägg
8 december 2011
Trådstartare
#1
Ja, som rubriken säger så vibrerar bilen väldigt mycket så fort hastigheten överstiger 20. den är uppställd till 0,9bars ladd och bakaxeln rasade för typ 1 månad sedan. så jag bytte bakaxel och det har inte varit några problem sedan dess. men förra helgen gick den sönder igen.

Åkte i några kilometer på 1an och gasa på och det blev en smäll sedan börja bilen vibrera om man kör över 20km/h. Spelar ingen roll om man kör på 1an, 2an eller 3an. 4 eller 5an har jag inte kunnat testa för att de vibrerar för mycket. Nu tänker ni "Ahaa stödlagret är soprent", men nej. bytte det idag och problemet kvarstår. Knutkorsen såg bra ut och inget av dom kärva, hardyskivan såg inte allt för sliten ut och bakaxeln bytte jag som sagt så den bör de ju inte vara.

Någon som vet vad det kan vara för fel?

Blev lite rörigt i texten men hoppas ni fattar.

866 Inlägg
8 december 2011
#2
Sitter hjulbultarna ordändligt ? :-)

20 Inlägg
8 december 2011
Trådstartare
#3
tekniknissen1 skrev:
Sitter hjulbultarna ordändligt ? :-)

Ja, bytte däck idag också efter att jag bytt stödlagret. kände på dom efter jag kört med muttermaskin så. men jag kände vibrationerna innan jag ens lämnat gården så de vara bara backa in igen och tänka om på nytt:/

866 Inlägg
8 december 2011
#4
Lyft upp den bak och lägg i en växel så får du vibrationer då så kan oftast höra var det kommer ifrån . Har du någon polare så kan han sitta o gasa o växla Och du  kan spring runt och höra.  Får du inget napp där så ligger det i framvagnen ! Har varit med om att lamell navet har rasat då får man feta viberationer så fort man gasar ? men du får det när hastigheten ökar och är inte axeleration  relaterat  ?

Pim_Pim
8 december 2011
#5
DU har inte haft isär kardanet och monterat det fel ?
Senast redigerat av Pim_Pim (8 december 2011)

20 Inlägg
9 december 2011
Trådstartare
#6
tekniknissen1 skrev:
Lyft upp den bak och lägg i en växel så får du vibrationer då så kan oftast höra var det kommer ifrån . Har du någon polare så kan han sitta o gasa o växla Och du  kan spring runt och höra.  Får du inget napp där så ligger det i framvagnen ! Har varit med om att lamell navet har rasat då får man feta viberationer så fort man gasar ? men du får det när hastigheten ökar och är inte axeleration  relaterat  ?

blir när man gasar på men även om man rullar över 20km/h.
Senast redigerat av hyperace (9 december 2011)

20 Inlägg
9 december 2011
Trådstartare
#7
Pim_Pim skrev:
DU har inte haft isär kardanet och monterat det fel ?

märkte upp vid hardyskivan och vid stödlagret gick det bara sätta det på ett sett pga att splines var lite annorlunda på ett ställe. vibrationerna kom ju även före isärtagandet av kardan så.

Fri fart för ett fritt folk!
14 086 Inlägg
9 december 2011
#8
börja med att kolla att bulterna till momenstagen sitter där och dom sitter fast låter verkligen som ett sånt problem

Kör fort så hinner inget hända...

866 Inlägg
9 december 2011
#9
Låter det illa när det vibrerar ? Typ när du försöker lägga i växel utan kopplingen ur ?  Försvinner det om du lyfter hjulen och gasar med växel i ? Det låter lite åt att navet i lamell plattan har gått.

Fri fart för ett fritt folk!
14 086 Inlägg
9 december 2011
#10
tekniknissen1 skrev:
Låter det illa när det vibrerar ? Typ när du försöker lägga i växel utan kopplingen ur ?  Försvinner det om du lyfter hjulen och gasar med växel i ? Det låter lite åt att navet i lamell plattan har gått.

m90 har fast lamell isånt fall är det svänhjulet som gett sig

Kör fort så hinner inget hända...

20 Inlägg
9 december 2011
Trådstartare
#11
Growe skrev:
börja med att kolla att bulterna till momenstagen sitter där och dom sitter fast låter verkligen som ett sånt problem

Momentstagen? vart sitter dom då?

2 230 Inlägg
9 december 2011
#12
hyperace skrev:
Growe skrev:
börja med att kolla att bulterna till momenstagen sitter där och dom sitter fast låter verkligen som ett sånt problem

Momentstagen? vart sitter dom då?

på bakaxeln är 2 tjocka armar på högersidan om diffenklumpen om du är bakom bilen
Senast redigerat av Rojpen (9 december 2011)

så kan det vara då det inte blev som det skulle

20 Inlägg
9 december 2011
Trådstartare
#13
Rojpen skrev:
hyperace skrev:
Growe skrev:
börja med att kolla att bulterna till momenstagen sitter där och dom sitter fast låter verkligen som ett sånt problem

Momentstagen? vart sitter dom då?

på bakaxeln är 2 tjocka armar på högersidan om diffenklumpen om du är bakom bilen

jaha dom, tyckte jag drog åt dom så jävligt, aja får inspektera dom imorgon då.

Fri fart för ett fritt folk!
14 086 Inlägg
9 december 2011
#14
hyperace skrev:
Rojpen skrev:
hyperace skrev:

Momentstagen? vart sitter dom då?

på bakaxeln är 2 tjocka armar på högersidan om diffenklumpen om du är bakom bilen

jaha dom, tyckte jag drog åt dom så jävligt, aja får inspektera dom imorgon då.

haha jag drog mina såååå hårt jag bara kunde 1månad senare så hade ena bulten skruvat ur sig massor

sista gången så hade jag bilen på lyften sen drog vi med långt dragskaft och hängde mig och polarn som väger över 100kg var i skaftet smile

Kör fort så hinner inget hända...

20 Inlägg
10 december 2011
Trådstartare
#15
Growe skrev:
hyperace skrev:
Rojpen skrev:

på bakaxeln är 2 tjocka armar på högersidan om diffenklumpen om du är bakom bilen

jaha dom, tyckte jag drog åt dom så jävligt, aja får inspektera dom imorgon då.

haha jag drog mina såååå hårt jag bara kunde 1månad senare så hade ena bulten skruvat ur sig massor

sista gången så hade jag bilen på lyften sen drog vi med långt dragskaft och hängde mig och polarn som väger över 100kg var i skaftet smile

hahaha, kanske är dom som släppt då.

Fri fart för ett fritt folk!
14 086 Inlägg
10 december 2011
#16
hyperace skrev:
Growe skrev:
hyperace skrev:

jaha dom, tyckte jag drog åt dom så jävligt, aja får inspektera dom imorgon då.

haha jag drog mina såååå hårt jag bara kunde 1månad senare så hade ena bulten skruvat ur sig massor

sista gången så hade jag bilen på lyften sen drog vi med långt dragskaft och hängde mig och polarn som väger över 100kg var i skaftet smile

hahaha, kanske är dom som släppt då.

om dom släppt så är du inte ensam med problemet

polarn ena skruv hoppade loss och vred sönder alustaget och plåten som staget sitter fast i

fast det var iof en hög arslen som mekat med den axeln

Kör fort så hinner inget hända...

20 Inlägg
10 december 2011
Trådstartare
#17
Growe skrev:
hyperace skrev:
Growe skrev:

haha jag drog mina såååå hårt jag bara kunde 1månad senare så hade ena bulten skruvat ur sig massor

sista gången så hade jag bilen på lyften sen drog vi med långt dragskaft och hängde mig och polarn som väger över 100kg var i skaftet smile

hahaha, kanske är dom som släppt då.

om dom släppt så är du inte ensam med problemet

polarn ena skruv hoppade loss och vred sönder alustaget och plåten som staget sitter fast i

fast det var iof en hög arslen som mekat med den axeln

Ska gå ut å titta på dedär lite senare, smeta in hela bultarna med locktite eller??

huh?
10 427 Inlägg
10 december 2011
#18
Growe skrev:
hyperace skrev:
Rojpen skrev:

på bakaxeln är 2 tjocka armar på högersidan om diffenklumpen om du är bakom bilen

jaha dom, tyckte jag drog åt dom så jävligt, aja får inspektera dom imorgon då.

haha jag drog mina såååå hårt jag bara kunde 1månad senare så hade ena bulten skruvat ur sig massor

sista gången så hade jag bilen på lyften sen drog vi med långt dragskaft och hängde mig och polarn som väger över 100kg var i skaftet smile

haha! Dom ska dras med 140Nm, dvs inte alls särskilt hårt wink


Fri fart för ett fritt folk!
14 086 Inlägg
10 december 2011
#19
steifan skrev:
Growe skrev:
hyperace skrev:

jaha dom, tyckte jag drog åt dom så jävligt, aja får inspektera dom imorgon då.

haha jag drog mina såååå hårt jag bara kunde 1månad senare så hade ena bulten skruvat ur sig massor

sista gången så hade jag bilen på lyften sen drog vi med långt dragskaft och hängde mig och polarn som väger över 100kg var i skaftet smile

haha! Dom ska dras med 140Nm, dvs inte alls särskilt hårt wink

mm och hur bra sitter dom då? inte alls
antingen får man dra dom som FAN eller köra någon gänglåsning

men hatar att skruva när det sitter gänglåsning så det hoppar jag smile
sen ska den dras när axeln har bilens vikt helst
så den dras fast i rätt läge
annars riskerar den att släppa direkt när man gungar till bilen smile

Kör fort så hinner inget hända...

20 Inlägg
10 december 2011
Trådstartare
#20
Growe skrev:
steifan skrev:
Growe skrev:

haha jag drog mina såååå hårt jag bara kunde 1månad senare så hade ena bulten skruvat ur sig massor

sista gången så hade jag bilen på lyften sen drog vi med långt dragskaft och hängde mig och polarn som väger över 100kg var i skaftet smile

haha! Dom ska dras med 140Nm, dvs inte alls särskilt hårt wink

mm och hur bra sitter dom då? inte alls
antingen får man dra dom som FAN eller köra någon gänglåsning

men hatar att skruva när det sitter gänglåsning så det hoppar jag smile
sen ska den dras när axeln har bilens vikt helst
så den dras fast i rätt läge
annars riskerar den att släppa direkt när man gungar till bilen smile

Fan va tråkigt att höra, har inte tillgång till någon grop eller ramp just nu:/


Sök