4514
Sök

Snödrifta med Quattro

Älskar Emelie<3
339 Inlägg
9 december 2011
Trådstartare
#1
Tjenare skulle vilja ha lite tips på hur man snödriftar med en a4 b5 Quattro?
jag anser mej själv vara grym på att sladda med bakhjulsdrivna bilar och det e grymmt stor skillnad på denna och en gammal 240 tongue

lärde mej igår att när man gör donuts så skall man hälla väldigt låga varv på hjulen i början och öka stegvist, provade detta med mycket stor framgång.

problemet är ju att det är så fruktansvärt mkt vikt fram på bilen så den blir lätt understyrd när man kommer på 3 an o laddtrycket kommer o glida framåt i strax över 90 km/h känns inte alltid jättekul :S

skulle vara kul om jag får lite tipps inför kommande vinter smile


Sladda lungt alla bilkåta jävlar big_smile


1 067 Inlägg
9 december 2011
#2
Med 4d gäller fullt ben och absolut inget fegande.   Funkar så länge det finns gaas..


Ska tipsa 4x4 spekaren Koop om denna tråden.    lol


Älskar Emelie<3
339 Inlägg
9 december 2011
Trådstartare
#3
Hool skrev:
Med 4d gäller fullt ben och absolut inget fegande.   Funkar så länge det finns gaas..


Ska tipsa 4x4 spekaren Koop om denna tråden.    lol

ett av dom största problemen e ju tyvärr att den lätt blir understyrd på höga varv :S


130 Inlägg
9 december 2011
#4
Inled sladden med handbromsen, det brukar gå bra. Sen styr upp det med gas och lite mer handbroms om det går för rakt
Senast redigerat av Tott (9 december 2011)

Det är inget fel på bilen förutom att den brinner.

2 230 Inlägg
9 december 2011
#5
du får väll förställa med bilen, eller använd handbromsen för att få ut röven sen stämpla fullt smile enkelt och effektivt då den är fram tung och inte vill få ut röven ^^

så kan det vara då det inte blev som det skulle

Älskar Emelie<3
339 Inlägg
9 december 2011
Trådstartare
#6
jag får prova på lite mer helt enkelt för det ni sejer att jag ska göra gör jag, får väl helt enkelt träna mycket mer nu försvann snön i allt regn men förhoppningsvis kommer det mer framöver big_smile


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
9 december 2011
#7
Jag sitter lite i samma sits, dock kan jag låsa mina diffar manuellt, vilket hjälper en del. Men det är fortfarande svårt som attans jämfört med RWD tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Rocketdog
270 Inlägg
9 december 2011
#8
Vet inte om det är samma fyrhjulsdrift på Audi. Men på VR-4'an så är det bara att stämpla fullt och svänga ratten. Går det för rakt så är det att hjälpa till med handbromsen lite.

Men i övrigt så det lite fortare frammåt när man försöker med 4hjulskrafs. Så man får ha lite balls och inte fega ur.

Ljudet som en dumpventil avger är egentligen en spank-piska som sitter på en spänd fjäder.

självutnämnd expert
157 Inlägg
9 december 2011
#9
Kan få sladd på min bil utan handbroms bara svänga och gasa behöver inte ens gå snabbt ,visst ibland är den lite understyrd, och underlaget spelar självklart roll också så tillvägasättet blir nog också olika på olika underlag. först vintern med quattro för mig med men har inte några direkt problem att få sladd smile

if you’re going to talk the talk, you’ve got to walk the walk

193 Inlägg
9 december 2011
#10
Man får helt enkelt planera körningen mer. Jag körde subaru förra vintern och för att lyckas få upp ett bra ställ så behövdes högre hastighet, bra däck och lite mod! smile

Jag inledde stället genom att svänga fram och tillbaka på vägen så jag fick bakänden att kasta, när jag var ca 10 meter ifrån kurvan så la jag upp bilen på 90 graders vinkel med hjulen stående nästan rakt fram och lät bilen arbeta sig inåt. Farten framåt har jag redan uppnått när jag går in i kurvan. När du känner att du börjar överstyra i kurvan så är det bara att ge mer gas och följa efter med ratten åt det håll du vill att bilen ska vinkla sig. Om du känner att bilen understyr så gäller det att antingen få grepp på framdäcken genom att rikta dom i färdriktning och sedan försiktigt styra tillbaka hela bilen i grundposition så att du har fullt grepp igen (Hastiga rörelser ger oftast mer sladd) eller svänga åt det håll som får nosen och hjulen på bilen att peka "inåt" och ge full gas så att bilen arbetar sig inåt i kurvan.

Det där med att inleda stället med hjälp av handbromsen tror jag inte så mycket på, dels så får man spänna upp den oftare, det sliter extra mycket på beläggen, sen vet jag inte om det sliter på 4wd systemet på något sätt? Men för mig så känns det inte så bra att använda den ihop med fyrhjulsdrivna bilar.

Det är bättre att använda sig av de naturliga krafterna! smile

198 Inlägg
9 december 2011
#11
Provade lite lätt idag med min A4 (B7), slask med is under och det var i stort sett bara att gasa lite till när det understyrde så kom baken ut direkt och under ganska kontrollerade former.


Dock är det stor skillnad på olika bilar och olika audi-modeller. A4orna ska ju ha blivit mer och mer överstyrda för varje generation .

2 230 Inlägg
9 december 2011
#12
Stennert skrev:
Man får helt enkelt planera körningen mer. Jag körde subaru förra vintern och för att lyckas få upp ett bra ställ så behövdes högre hastighet, bra däck och lite mod! smile

Jag inledde stället genom att svänga fram och tillbaka på vägen så jag fick bakänden att kasta, när jag var ca 10 meter ifrån kurvan så la jag upp bilen på 90 graders vinkel med hjulen stående nästan rakt fram och lät bilen arbeta sig inåt. Farten framåt har jag redan uppnått när jag går in i kurvan. När du känner att du börjar överstyra i kurvan så är det bara att ge mer gas och följa efter med ratten åt det håll du vill att bilen ska vinkla sig. Om du känner att bilen understyr så gäller det att antingen få grepp på framdäcken genom att rikta dom i färdriktning och sedan försiktigt styra tillbaka hela bilen i grundposition så att du har fullt grepp igen (Hastiga rörelser ger oftast mer sladd) eller svänga åt det håll som får nosen och hjulen på bilen att peka "inåt" och ge full gas så att bilen arbetar sig inåt i kurvan.

Det där med att inleda stället med hjälp av handbromsen tror jag inte så mycket på, dels så får man spänna upp den oftare, det sliter extra mycket på beläggen, sen vet jag inte om det sliter på 4wd systemet på något sätt? Men för mig så känns det inte så bra att använda den ihop med fyrhjulsdrivna bilar.

Det är bättre att använda sig av de naturliga krafterna! smile

ja förställa är absolut bästa och skonsammast. du kan dra handbromsen utan problem bara man ger fan i att gasa och frikopplar är ju mer eller mindra samma sak på en RWD bil att dra handbromsen..

men scandiavian flick (hur det nu stavas) är ju klart bästa sättet att få sladd på bilen, sen bara gasa dit man vill och styra lite så klart

så kan det vara då det inte blev som det skulle

558 Inlägg
9 december 2011
#13
steg 1 ha ordentligt med fart
steg2 vrid på ratten åt fel håll
steg 3 vrid tillbakaåt "rätt håll"
steg 4 släpp inte gasen!
steg 5 va lycklig över din prestation smile

Älskar Emelie<3
339 Inlägg
9 december 2011
Trådstartare
#14
Asså drifta går ju någorlunda dock så är det ju att den känns understyrd men alla 4x4 kanske gör det ? Jag har ju legat längre och bredare med min quattro än någon tidigare rwd bil men känns bara fel att det blir understyrd. Men övning ger väl färdighet balls har jag iaf wink
Jag och min lillebror kommer lägga ut en film senare under vinter halvåret han kör vr6 så fet kommer bli fett tongue


7 274 Inlägg
9 december 2011
#15
saab_tompa skrev:
Asså drifta går ju någorlunda dock så är det ju att den känns understyrd men alla 4x4 kanske gör det ? Jag har ju legat längre och bredare med min quattro än någon tidigare rwd bil men känns bara fel att det blir understyrd. Men övning ger väl färdighet balls har jag iaf wink
Jag och min lillebror kommer lägga ut en film senare under vinter halvåret han kör vr6 så fet kommer bli fett tongue

När man gasar för lite så vill bilen räta ut sig igen wink


Maskinbefäl
1 038 Inlägg
9 december 2011
#16
Annars blir den som mitsun min..

Grymt understyrd, nästan plogande som en framhjulsdriven bil, kommer in mot kurvan (låg fart på parkering motsv. För att öva) ca 20 - 30 km/h ge ett överdrivet styrutslag och gasa lite, tvåan r lämplig växel, bilen växar kvikt från plogande i början, så man nästan förbereder sig för att möta snövallen med allt för hög fart till riktigt övertyrd. Sen r det bara att reglera sladdvinkeln med gasen. Ju mer gas ju vidare ställer du upp den. Släpper du gasen eller koppar ur återfår den greppet läskigt sabbt och börjar understyra vilket för en ovan kan resultera i läskiga returer och kast....

Efter några turer får man bra kontroll och kan ställa upp den med gasen och ratten och ställa den fint genom kurvorna så länge det är halt.

Jag har p roblem att ställa upp mitsun på torr asfalt, men det beror nog på att jag är för feg och har lite för lite effekt (200hk).

Med vänlig hälsning, Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...


Sök