2991
Sök

Koppling med 2ohms dubbla talspolar.

4 Inlägg
10 december 2011
Trådstartare
Hallå!

Som rubriken lyder så undrar jag hur jag ska koppla ihop mina basar 2ohms dubbla talspolar till mitt monoblock. Här har ni paketet som jag beställde http://blekingebilradio.se/product.html … ry_id=3128. Skulle vara tacksam om någon kunde skicka ett kopplingsschema eller rita en skiss åt mig då jag är helt ute å cyklar här.

Tack på förhand!

171 Inlägg
10 december 2011
antar att du ska köra med en låda för dubbla 12 basar? i så fall ska du koppla så här. 

http://www.rockfordfosgate.com/rftech/w … ofer_imp=3

alternativ 2 ger en last på 2 ohm vilket hade passar utmärkt för ditt steg.

sedan på steget så skall du `brygga´ (står i instruktionsboken hur detta går till)
dvs man kopplar på tex vänster + och sen höger - på steget

Team dBakuten
3 453 Inlägg
10 december 2011
http://www.rockfordfosgate.com/rftech/woofer_wizard/2_2ohmDVC_2ohm.png

Så.. så blir det lite enklare.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

685 Inlägg
10 december 2011
n1k391 skrev:
antar att du ska köra med en låda för dubbla 12 basar? i så fall ska du koppla så här. 

http://www.rockfordfosgate.com/rftech/w … ofer_imp=3

alternativ 2 ger en last på 2 ohm vilket hade passar utmärkt för ditt steg.

sedan på steget så skall du `brygga´ (står i instruktionsboken hur detta går till)
dvs man kopplar på tex vänster + och sen höger - på steget

sen när bryggar man ett monoblock? tongue

Dock så finns där 2st plus och 2st minus utgångar som är där för att underlätta inkoppling av flera basar. mao så är båda plus parallell kopplade och båda minus är parallell kopplade.

171 Inlägg
11 december 2011
jag vet faktist inte, dock så står det i instruktionsboken för mitt steg som jag kör med att det är mer optimalt att brygga om man kör med en bas, finns flera här på forumet som gjort precis likadant vad jag vet. så ska låta den delen med brygga vara osagt så lämnar vi det åt någon som kan saken lite bättre:P tokken borde kunna svara på denna frågan:)
sett hans byggen , helt sinnessjukt! men fett blir det:P

Team dBakuten
3 453 Inlägg
11 december 2011
n1k391 skrev:
jag vet faktist inte, dock så står det i instruktionsboken för mitt steg som jag kör med att det är mer optimalt att brygga om man kör med en bas, finns flera här på forumet som gjort precis likadant vad jag vet. så ska låta den delen med brygga vara osagt så lämnar vi det åt någon som kan saken lite bättre:P tokken borde kunna svara på denna frågan:)
sett hans byggen , helt sinnessjukt! men fett blir det:P

Sant som det är sagt att monoblock inte kan bryggas, det finns utgångar för dubbla talspolar men dessa är paralellkopplade inuti steget redan.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
11 december 2011
Precis som det har nämnts så kan man inte bryggkoppla ett monosteg.

Stereosteg däremot, ja det bryggar man så som du säger n1k391.

För att förenkla lite till då:
Mono = EN kanal.
Stereo = TVÅ kanaler.
Senast redigerat av Lonefox (11 december 2011)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

6 851 Inlägg
11 december 2011
Och NÄR ska folk fatta detta med monoblock?! Man har förklarat detta gång på gång på gång här på gorg så man blir förvånad att folk som är här inte har fattat det där en!?!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
11 december 2011
TT-Avant skrev:
Och NÄR ska folk fatta detta med monoblock?! Man har förklarat detta gång på gång på gång här på gorg så man blir förvånad att folk som är här inte har fattat det där en!?!

När helvetet fryser till is?

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

6 851 Inlägg
11 december 2011
Lonefox skrev:
TT-Avant skrev:

När helvetet fryser till is?

näää...! tror fan inte det blir då heller. Ja må låta förbannad, men blir bara så trött på sånna saker som kommer upp HEEEELA tiden.

21 761 Inlägg
11 december 2011
Visst kan man bli trött på att samma fråga dyker upp ofta, men då fortsätter man att "nöta in" svaren. Till slut (dvs när helvetet verkligen har frusit till is) förstår alla. wink

4 Inlägg
11 december 2011
Trådstartare
Tackar för hjälpen! Har kopplat in allt och de basar riktigt gött..

Sök