Bmw E36 328 dör ibland när man kopplar och är slö? *!FELET HITTAT!* Hjälp, med ett annat fel tack!

Richtenb
17 december 2011 · 1 365 Inlägg

Ja det är iofs inte helt logiskt. Men bräkleen är bäst. Dvs bromsrengöring. Soraya på en jävla massa och sen låter du den lufttorka ett antal timmar gärna hela natten. Oftast är det inget fel på elektroniken utan smuts på mät trådarna.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Ahlen93
18 december 2011 · 186 Inlägg

Japp ska prova snart men sätter nog i hop det ikväll måste ha ihop den tills imorgon.

Sampyla
18 december 2011 · 75 Inlägg

Jag har precis samma fel på min 328, och det är ena lambdan som är trasig! Ska byta den nu i veckan, så kanske kolla upp dina med och se om dom funkar som dom ska? De ska visst va ganska vanligt fel på 328orna att lambdan ger upp!

Ahlen93
18 december 2011 · 186 Inlägg

okej vart sitter dom på 328orna? Tror inte det är det vad jag kunnat läsa mig till men blir det inte bättre kan man ju alltid kolla smile

Sampyla
18 december 2011 · 75 Inlägg

Ahlen93 skrev:
okej vart sitter dom på 328orna? Tror inte det är det vad jag kunnat läsa mig till men blir det inte bättre kan man ju alltid kolla smile

En sitter vid kattarna och en vid grenröret typ smile Iaf vad jag har läst så är det vanligt fel! Sen vet jag ju inte om det stämmer. Hoppas det löser sig iaf! smile

Ahlen93
18 december 2011 · 186 Inlägg

Okej ska kolla upp detta om det inte hjälper att byta tomgångsmotorn eftersom jag är ganska säker på att jag fick en defekt från skroten, provade att rengöra luftmassemätaren idag och de hjälpte inte.
Men den är inte ojämn i tomgången alltså utan de är att den dör när man kopplar när man ska motorbromsa ibland, hur beter sig din med trasig lambda då?

Sampyla
18 december 2011 · 75 Inlägg

Ahlen93 skrev:
Okej ska kolla upp detta om det inte hjälper att byta tomgångsmotorn eftersom jag är ganska säker på att jag fick en defekt från skroten, provade att rengöra luftmassemätaren idag och de hjälpte inte.
Men den är inte ojämn i tomgången alltså utan de är att den dör när man kopplar när man ska motorbromsa ibland, hur beter sig din med trasig lambda då?

När bilen är kall och jag startar den så varvar den upp till 2000 typ och sakta går neråt sen dör den, får starta igen och samma sak igen, 2000 men nu pendlar den mella typ 300 och 800 varv på tomgång och sen lägger den sig på 500 ungefär, sen när man är ute och kör så när man trycker ner kopplingen så dör han nästan varje gång, men ibland kan det vara att jag har tomgång på 1500 varv ist, så den pendlar, både dör och är för hög.

Ahlen93
18 december 2011 · 186 Inlägg

Okej men då måste de vart att jag fick en defekt tomgångsmotor för min ligger på 1100-1200varv när jag startar den för att den ska bli varm sen när den blivit varm ligger den på stadiga 800varv det är bara när man gasar upp den och släpper eller när man kopplar när man motorbromsar den sjunker till ibland 300-600varv och sedan går upp till jämna 800varv om den inte dör, den går jätte fint på tomgång så länge den står på tomgång eller vad man ska säga.
Måste alltså vara att gasspjället är skitigt eller defekt tomgångsmotor.
Men ska felsöka i veckan om det inte hjälper hos en jag känner.

Ahlen93
18 december 2011 · 186 Inlägg

Gjorde rent gasspjället med avfettning och de hjälpte ej, med andra ord borde tomgångsmotorn vara defekt men ska felsöka på tisdag förhoppningsvis och se om vi kan hitta felet.
Återkommer med Svar.

Ahlen93
20 december 2011 · 186 Inlägg

Så nu har jag bytt till en tomgångsmotor som gått 7000mil och nu har den inte dött någon gång än när jag motorbromsar och jag har kört 5-10mil big_smile
Men är det normalt att tomgången först sjunker till typ 500-600varv och sedan stannar på stadiga 800varv?
Den dör ju i allafall inte big_smile

Ahlen93
22 december 2011 · 186 Inlägg

Nu har den börjat dö igen ibland men mer sällan än vad de gjorde innan.
Det är ingen luftmassemätare för den drar inte mycket och den går rent, ingen slang som är hål i för har provat med startgas tva gånger. Så jag har börjat fundera skulle bränslefilter eller Tändstift kunna orsaka en sådan grej för den är lite trög startad man får stå på starten ett tag?
Har läst om lambdasond men då ska den ju dra mycke bensin och jag ligger under litern i förbrukning och då har jag gasat en hel del så det kan de inte heller va.
Tomgångsmotorn som jag satt i nu har gått 7000mil och såg riktigt fräsch ut så alltså är de någon mer sak som spökar.
Någon som vart med om något liknande?
Vart sitter bränslefiltret på E36 328?
Tacksam för hjälp!

Senast redigerat av Ahlen93 (22 december 2011)

Turbovin Turbo lover
22 december 2011 · 555 Inlägg

Jag har haft stora hål på slangar utan att det reagerat med startgas, ja jag har faktiskt aldrig lyckats få nån bil att reagera på startgas öht. så det är inget helt felsäkert felsökningssätt. Är ju inte ovanligt att slangarna till tomgångsmotorn spricker upp men dem har du väl kollat när du bytte motorn antar jag. Har du inte tillgång till Carsoft felkodsläsare? Finns ju billigt på Tradera.

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
Richtenb
22 december 2011 · 1 365 Inlägg

Bränslefiltret sitter ivarjefall under en kåpa på förarsidan under bilen har jag för mig. Det är rätt enkelt att hitta om du följer bränsleledningarna. Ett tips är att ha en stump slang och nya slangklämmor till hands. Så var det ivarjefall på min 95:a, tror de bytte filter till 96 och framåt men är inte helt säker.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Ahlen93
22 december 2011 · 186 Inlägg

Turbovin skrev:
Jag har haft stora hål på slangar utan att det reagerat med startgas, ja jag har faktiskt aldrig lyckats få nån bil att reagera på startgas öht. så det är inget helt felsäkert felsökningssätt. Är ju inte ovanligt att slangarna till tomgångsmotorn spricker upp men dem har du väl kollat när du bytte motorn antar jag. Har du inte tillgång till Carsoft felkodsläsare? Finns ju billigt på Tradera.

Du vet den lilla slangen till tomgångsmotorn som man fäster från LMM slangen?
Den har jag sett att den har spricker i gummit, men har det någon betydelse för sprickorna är där man trycker på slangen i det räfflade på lmm slangen?
Skulle det kunna vara det?
Mycket slangar är bytt eftersom tidigare ägare antagligen trott det var felet men jag såg när jag tog isär tomgångsmotorn första gången att den var orörd.
Den slangen kan ju inte kosta många kronor.
Men sån där felkodsläsare måste man väll ha program för?
Kan du länka en på tradera åt mig.
Fick felsöka gratis på Toyota men programmet hitta inte bilen, kan vara för att jag har importerad.

Rquired Allmänt envis
22 december 2011 · 12 512 Inlägg

Ahlen93 skrev:

Turbovin skrev:
Jag har haft stora hål på slangar utan att det reagerat med startgas, ja jag har faktiskt aldrig lyckats få nån bil att reagera på startgas öht. så det är inget helt felsäkert felsökningssätt. Är ju inte ovanligt att slangarna till tomgångsmotorn spricker upp men dem har du väl kollat när du bytte motorn antar jag. Har du inte tillgång till Carsoft felkodsläsare? Finns ju billigt på Tradera.

Du vet den lilla slangen till tomgångsmotorn som man fäster från LMM slangen?
Den har jag sett att den har spricker i gummit, men har det någon betydelse för sprickorna är där man trycker på slangen i det räfflade på lmm slangen?
Skulle det kunna vara det?
Mycket slangar är bytt eftersom tidigare ägare antagligen trott det var felet men jag såg när jag tog isär tomgångsmotorn första gången att den var orörd.
Den slangen kan ju inte kosta många kronor.
Men sån där felkodsläsare måste man väll ha program för?
Kan du länka en på tradera åt mig.
Fick felsöka gratis på Toyota men programmet hitta inte bilen, kan vara för att jag har importerad.

Läckage på den slangen kan helt klart orsaka knepig gång, det beror på hur den har spruckit men det behöver inte vara ett stort läckage för att påverka. Pröva att täta befintlig slang, antingen med eltejp eller mer optimalt: Om du har tillgång till krympslang eller likande. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Turbovin Turbo lover
22 december 2011 · 555 Inlägg

http://www.tradera.com/bmw-carsoft-6-5- … _145739973

Bara att söka på Carsoft på Tradera, fanns flera auktioner. Obs det fanns för Mercedes också så kolla vad du budar på. Programmet får man antingen med på skiva eller så finns det nån vänlig själ som lagt upp på nätet nånstans.

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
slynjavel
22 december 2011 · 25 Inlägg

Kamaxelgivare var felet på vår 323Ci 00:a.

Ahlen93
23 december 2011 · 186 Inlägg

Okej ska testa med eltejp smile
Du menar vevlägesgivaren eller?
Men den är det inte sade han på mekonomen som provkörde för då går dom ju dåligt jämt på tomgång, min går fint på tomgång men den dör ibland när jag kopplar.
Men hittar sånt där carsoft kit alla bilar för när han skulle felsöka min bil på toyota hitta den inte min för att den var importerad sade han:S
Men det kanske inte har någon betydelse med de här programmet.

Senast redigerat av Ahlen93 (23 december 2011)

Richtenb
23 december 2011 · 1 365 Inlägg

Nu borde du verkligen koppla in en scanner innan du gör något mer. Det är inte skitbilligt att chansa sig fram. Det kostar inte mer än 200 kr. klart billigare än att byta fel saker.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Turbovin Turbo lover
23 december 2011 · 555 Inlägg

Carsoft ska funka, funkar fint på min import E34. Carsoft är väl lite mer anpassat för just BMW, gamla BMW stödjer ju inte OBD-protokollen fullt ut vad jag vet så det kan krångla med universal-läsare. Jag fick inte kontakt med min förra E34 med polarns läsare som kostar över 40k.

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang