2501
Sök

BMW 530d e39 -00 går knepigt!

Lastbilschaffis
64 Inlägg
12 december 2011
Trådstartare
Har köpt mig en BMW 530d e39 -00 automat som går lite knepigt alltså..

Ibland känns det som att köra en gammal merca 300diesel utan turbo i accet, alltså inget vidare attraherande.. Ibland går den någorlunda bra i accet, men det är ju inga 193hk som skjuver på..

Dom gångerna accet är bra, och man håller gasen i botten, så drar den upp till 140km/h, där får man lägga i sista växeln manuellt, sen får man fortsätta hålla gasen i botten ett par sekunder innan den börjar acca igen, då drar den upp till 160km/h så är det stopp.

Spridarna är bytta/renoverade för bara några hundra mil sedan, han som hade bilen innan mig är en kompis, och jag vet att han är pedant med grejerna, så det är riktigt gjort!
Har varit inne på verkstad och kollat felkoder och det kom inte upp några. Det har inte heller kommit upp något felmeddelande i displayen.

Är det någon som har varit ute för liknande fel och vill dela med sig av sina kunskaper så är jag tacksam!

Kolla framåt! Det som händer i backspegeln får du läsa om i tidningen dagen efter!

"Bad luck"
24 Inlägg
12 december 2011
Har du kollat turbotrycket? Hur mycket laddar den?
Du testade aldrig att dra av batteriet eller?

Du måste ju se till att få snurr på grejerna Nisse så jag inte behöver torka av dig så nästa gång... wink

Att köra SAAB är som att sätta på en polare i röven... Det är säkert skönt men man gör det inte!

124 Inlägg
12 december 2011
Jag har varit med om nått liknande men det var en 525 tds e39 men den var de mapsensorn som var skrot på värt att kolla upp kanske.

Lastbilschaffis
64 Inlägg
12 december 2011
Trådstartare
Har inte kollat turbotrycket, kanske kan vara värt att göra det ja! Batteriet tog jag av i en timma, därefter kollade jag felkoder med datorn, men det kom inte upp något direkt nämnvärt sad Ja det är inte kul att få pisk av en nyare  bil  wink
Spiralkinder skrev:
Har du kollat turbotrycket? Hur mycket laddar den?
Du testade aldrig att dra av batteriet eller?

Du måste ju se till att få snurr på grejerna Nisse så jag inte behöver torka av dig så nästa gång... wink

Kolla framåt! Det som händer i backspegeln får du läsa om i tidningen dagen efter!

Lastbilschaffis
64 Inlägg
12 december 2011
Trådstartare
Det kan helt klart vara idé att kolla upp detta, hur ser/märker man det? Tack! smile
thule_92 skrev:
Jag har varit med om nått liknande men det var en 525 tds e39 men den var de mapsensorn som var skrot på värt att kolla upp kanske.

124 Inlägg
12 december 2011
Den bete sig som du beskriver din bil. Ja fick höra från väldigt många att mappsensorn kunde ge sig. Så testade ja en från en annan bil som fungerade och bilen gick som den skulle efter bytet. Men sen vet ja inte ens om det sitter en sån på din bil eftersom du har 3liters motorn. Gå in på autopower där finns de många som gillar tyskt.
Senast redigerat av thule_92 (12 december 2011)

Lastbilschaffis
64 Inlägg
29 december 2011
Trådstartare
Nu har jag kollat railtryck, laddtryck, luftmängd och jag vet inte vad det var allt.. Alla värden är bra, några ligger till och med över gränsvärdet.

Bytte en spridare idag och det gjorde gött för just axxet, så nu är det toppfarten kvar.

När vi kopplat in datorn och gjort felsökning så har det alltid kommit en "okänd felkod" nu har vi luskat fram att den felkoden ligger till EGRen! Så nu är nästa steg att hitta den och göra något åt saken.. Någon som har erfarenhet?
Har googlat mig till att den sitter på insuget, så har haft loss och gjort rent den utan resultat..
Hatar bilfanskapet just nu..

Sök