3405
Sök

Volvomotor i e30 chassi

13 Inlägg
12 december 2011
Trådstartare
Hej!
har sökt runt på lite olika forum men hittar inget konkret svar:

Vad behövs för att trycka i en "volvomotor", b210? i ett e30 chassi?
Jag vet att det är att "förstöra bilen" genom att sätta i en "traktor motor"
Men nu är det så att min BMW motor har skurit och har inte ekonomin att köpa en "ny" BMW original motor, Volvomotorer är billigare och går fortfarande bra!

Men som sagt hur mycket behöver man byta ut?, kan man fortfarande ha kvar originallåda mm??

Tack på förhand // Filip!

Officiell Däcksparkare
919 Inlägg
12 december 2011
S316i skrev:
Hej!
har sökt runt på lite olika forum men hittar inget konkret svar:

Vad behövs för att trycka i en "volvomotor", b210? i ett e30 chassi?
Jag vet att det är att "förstöra bilen" genom att sätta i en "traktor motor"
Men nu är det så att min BMW motor har skurit och har inte ekonomin att köpa en "ny" BMW original motor, Volvomotorer är billigare och går fortfarande bra!

Men som sagt hur mycket behöver man byta ut?, kan man fortfarande ha kvar originallåda mm??

Tack på förhand // Filip!

Elsystemet borde behövas byte av olika komponenter så B21'an kan lira med BMWns övriga el. Tror nog att lådan måste bytas med:/
Bättre och få tag i en bess å skatt billig volvo å ha tills ekonomin tillåter?
Senast redigerat av Dixieman (12 december 2011)

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502

Porsche 944 Turbo
54 Inlägg
12 december 2011
Jag har en komplett 316-motor med växellåda och diff och kardan. ge mig ett bud eller ett bytesförslag. Det står bara och dammar sen jag reggade in min e30 med v8. Fint skick och endast 15000 mil från -89.

Porsche 944 Turbo - Svensksåld och snart med svensk motor.

13 Inlägg
12 december 2011
Trådstartare
@Dixieman: ok tack för snabbt svar smile
@Rhodin-GBG: Köpte hela min 316 för 1700:- och har sett motorer på Laga.se mm för runt 4-5000:-
ett stort problem jag ser är att jag bor i stockholm och du i GBG så den frakten lär ju bli billig å bra smile, ska tänka lite på saken och på hur mycket jag är villig att lägga ner på en risig 316 eller om man ska köpa ngt annat och börja om från scratch

Porsche 944 Turbo
54 Inlägg
12 december 2011
Det e inte omöjligt att jag kan leverera den till dig. Jag ska upp till Stockholm före jul, och om du är villig att slänga upp 4000kr får du växellådan och allt för dom pengarna, inklusive frakt! Motorn är finfin, och jag har inte hjärta att slänga den. Den är komplett inklusive startmotor, generator och databox. Bara att hänga i...

Hör av dig på mobilen: 0705 939299 - Mvh Fredrik

Porsche 944 Turbo
54 Inlägg
12 december 2011
Om du nu köper min motor, och därmed landar på ca 6000kr kommer du billigt undan...det är svårt att hitta ens en besiktningsbar bil för dom pengarna nu....allt börjar bli skrot som e kvar....men men! Hör av dig om du e sugen!

13 Inlägg
12 december 2011
Trådstartare
ska tänka på saken, har bilen inne på verkstad nu, hoppas på att det bara är vattenpumpen som är paj, sprutade nämligen vatten ur motorn trots att den vara avstängd, är väldigt novis på bilar då jag precis tagigt körkort och börjat intressera mig i mer "mekkar" saker och inte bara färdiga bilar (konstigt skrivet)

IAF. jag kan komma med ett svar tidigast på onsdag (15/12) då jag har fått lönespec och genomgång av min nuvarande motor.

edit: vet att jag skrev att motorn hade skurit men hoppas på att det inte är så.

Porsche 944 Turbo
54 Inlägg
12 december 2011
Vad kostar det där kostnadsförslaget på reparationen? Det kanske inte ens är värt att be om det, utan bara att köpa min motor, och behålla den andra som eventuell reservdelsmotor i framtiden? Jeje...Känn efter vad du har råd med, så kommer vi säkert överens...

Om du har några 17-tumsfälgar till E30 (4/100) så kan vi byta rakt av...

Mvh F.

13 Inlägg
12 december 2011
Trådstartare
har en kille som gör det gratis smile, har tyvär bara 7 st 14" fälgar (svarta eller så kan jag blästra dom till ren alu)

Porsche 944 Turbo
54 Inlägg
12 december 2011
Bra för dig! Gratis e gott!

14 tum är för litet...jag kan inte ha mindre än 17 tum på min e30 och håller på att samla på mig lite fälgar, så jag ska kunna ha en uppsättning med monterade Rdäck, och en med vinterdäck...Du kanske vet nån som har en uppsättning liggandes, som du kan tjacka billigt och byta mot min motor?

F.

Smålänning
7 883 Inlägg
12 december 2011
B230FK i BMW E30 är ett exempelbygge som brukar nämnas hos SFRO...

Med B21 blir det svårt att regga..

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

13 Inlägg
12 december 2011
Trådstartare
Rhodin-GBG skrev:
Bra för dig! Gratis e gott!

14 tum är för litet...jag kan inte ha mindre än 17 tum på min e30 och håller på att samla på mig lite fälgar, så jag ska kunna ha en uppsättning med monterade Rdäck, och en med vinterdäck...Du kanske vet nån som har en uppsättning liggandes, som du kan tjacka billigt och byta mot min motor?

F.

Förstod nästan det 3" är rätt stor skillnad när det gäller Fälg smile, ska kolla runt lite efter fälg.

13 Inlägg
12 december 2011
Trådstartare
Kollade på din e30 nu, jävlar vilket bygge, ser bra ut smile, fattar vrf du inte kan ha mindre än 17" nu smile

Bonntrimmare
620 Inlägg
12 december 2011
du lär ha lite kött på benen innan du ger dig in på att meck i en volvo motor i en då du lär stöta på en hel del problem gällande oljetråg som tar i framvagns balk pga att volvo har bulan bak E30 är byggda för att ha bulan fram.
Jag har dock en 318 motor (M40B18) liggandes som är bult on i din bil och ger dig några extra hästar som besiktnings gubben aldrig kommer se då motorerna e identiska på utsidan. hämt pris 1500kr bara att låna en kombi å rulla över till väst kusten.

MVH Daniel

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

Porsche 944 Turbo
54 Inlägg
12 december 2011
Ja det har blivit bra bygget....nu letar jag som sagt efter fler billiga fälgar för att kunna få till alla mina uppsättningar. Har just köpt hus så man får spara lite mer nu... Säg bara till om du vill handla eller byta så löser vi nåt...

F.

13 Inlägg
12 december 2011
Trådstartare
låter intressant D_Carlsson, hur mår själva motorn, en jobbig sak är att jag nog behövern ny kardan också, eller iaf fästet till den. som sagt, får se på onsdag, då får jag beskedet

Porsche 944 Turbo
54 Inlägg
12 december 2011
I min deal får du både kardan och stödlager med! Om du vill kan jag även slänga med kompletta länkarmar, inklusive fungerande handbroms och vanlig broms. Ge mig ett bud, så ska vi nog komma överens. Det är ju jul snart!

13 Inlägg
12 december 2011
Trådstartare
ok, har båda dealarna i tanke, tack för alla snabba svar smile

Bonntrimmare
620 Inlägg
14 december 2011
köp bägge vi finns ju bara ett stenkast ifrån varandra när du väl kommit till rätt sida landet

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

Porsche 944 Turbo
54 Inlägg
14 december 2011
Bra idé....men kom till mig först så inte pengarna hinner ta slut! Hehe.... smile

Sök