2634
Sök

Köpråd: Bruksbil ~70 tkr

62 Inlägg
19 december 2011
Trådstartare
#1
Jag är ute efter att byta ut min gamla Lancer nu när ekonomin blivit lite bättre (fast jobb). Har varit lite sugen på att köpa helt ny bil men å andra sidan känns det vettigt att låta bli att låna för mycket pengar, så jag funderar också lite på vad man kan få i storleksordningen 70 000 kr eller däromkring.

Förutsättningar/behov:

-Märkesprestige är totalt ointressant. Är bilen bra och komfortabel är det skitsamma vad den heter.
-Jag är 95% av tiden själv i bilen så baksäteskomfort och bagageutrymme är mindre viktigt. Kombi är onödigt och fult.
-Mer viktigt är framsäteskomfort. Man ska kunna sitta bra i förarstolen även om man är 190+ cm lång. Gärna bra ljudkomfort. Även om jag mest pendlar korta sträckor ska jag stå ut med längre resor ibland.
-Jag fixar inte själv med bilen, så den ska vara pålitlig och inte krångla hela tiden.
-AC/ACC är självklart, likaså ESP. Gärna farthållare.
-Vettig bränsleförbrukning och skatt/försäkrings- och underhållskostnader.
-Den ska inte ha gått tio miljoner mil.

Alla tips mottages tacksamt.

Mer specifik fråga: Det finns en del Hyundai Elantra och Accent på annons för vettiga priser. Är de dåliga eller vettiga?


216 Inlägg
19 december 2011
#2
bmw 325 lr 525 grym ljud å framsäteskomfort, lr kanske nån lite äldre c70?
får ja fråga varför ESP är en självklarhet?

mvh

va skiljer en mekaniker från en amatör?
jo mekanikern har en ren overall

24 Inlägg
19 december 2011
#3
Jag köpte en Passat kombi 05a som bruksbil. 12.000mil, svensksåld, fullstämplad servicebok, få ägare, det mesta i utrustningsväg, 85.000:- , Inte haft ett enda problem med bilen sen jag köpte den för ett år sedan!

Dock har jag en Diesel, det enda negativa är väll skatten som ligger på 5800:- , Men jag åker nästan 3.000mil per år så för mig lönar det sig då jag FÅR (LÄS FÅR) tanka diesel på firman som förmån!

Har en förbrukning på 0.55 blandad körning, brukar åka runt 115mil innan jag tankar igen.

Känns som man får mycket bil för pengarna.


Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
19 december 2011
#4
http://www.blocket.se/ostergotland/BMW_ … _8&w=3

där har du en bil med en riktigt go motor ! samt att den är tyst och bekväm att åka/köra... dricker inte så mycket heller


60 Inlägg
19 december 2011
#5
CHEEVA skrev:
http://www.blocket.se/ostergotland/BMW_530_D_svensksald_37796343.htm?ca=23_8&w=3

där har du en bil med en riktigt go motor ! samt att den är tyst och bekväm att åka/köra... dricker inte så mycket heller

Jag håller med om BMWn som ett bra val.
Som märkes val är det inte bara prestige i dag kan jag tycka.
Köper man ett premium märke så får man kvalité och driftsäkerhet, det handlar vad jag känner om materialval och komfort framför allt som ett lågprismärke inte kan ha i sin budget. köper man en billig bil så har ju oftast kostnaderna dragits ner på något.
Jag kör själv BMW och har aldrig tidigare haft så lite problem trotts att den nu har gått väldigt långt


Trucker
2 710 Inlägg
19 december 2011
#6
BMWn är ett jättebra val. Men varför inte testa 9-5/9-3 Aero eller S60 T5 smile

Fart missbrukare

Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 december 2011
#7
Grantomta skrev:
bmw 325 lr 525 grym ljud å framsäteskomfort, lr kanske nån lite äldre c70?
får ja fråga varför ESP är en självklarhet?

mvh

Jag tycker faktiskt detsamma, ESP är en ovärderlig hjälp och har statistiskt visat sig minska antalet olyckor kraftigt. Jag hade också sett ett stabilitetssystem som en självklarhet!

I övrigt kan jag bara rekommendera BMW, jag bryr mig inte om prestige utan kör BMW för kvalitén och har inte blivit besviken hittills...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
19 december 2011
#8
CHEEVA skrev:
http://www.blocket.se/ostergotland/BMW_530_D_svensksald_37796343.htm?ca=23_8&w=3

där har du en bil med en riktigt go motor ! samt att den är tyst och bekväm att åka/köra... dricker inte så mycket heller

Men den har även gått rätt långt, så är inte pumpen donad så lär du räkna med den kostnaden...

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

60 Inlägg
19 december 2011
#9
Jag kan tänka mig att det är den typen av bil han ska titta efter, inte just en Diesel som för visso är kanon enligt mig.
Pumparna har jag ingen erfarenhet av men jag byter bränslefilter på min själv och relativt ofta, kan ha med det att göra om man vill skona pumpen onödigt arbete.


216 Inlägg
20 december 2011
#10
Rquired skrev:
Grantomta skrev:
bmw 325 lr 525 grym ljud å framsäteskomfort, lr kanske nån lite äldre c70?
får ja fråga varför ESP är en självklarhet?

mvh

Jag tycker faktiskt detsamma, ESP är en ovärderlig hjälp och har statistiskt visat sig minska antalet olyckor kraftigt. Jag hade också sett ett stabilitetssystem som en självklarhet!

I övrigt kan jag bara rekommendera BMW, jag bryr mig inte om prestige utan kör BMW för kvalitén och har inte blivit besviken hittills...

Tycker de är rätt roligt med ESP-frågan, jobbar på ju på scanias labb å tester här viasar att ESP på lastbilar faktiskt är mer falsk säkerhet.  I personbils frågan tycker ja de är skitsamma, för egentligen har du lärt dej köra bil utan esp å abs lider du inte av de. Enda gången ja fått ett riktigt esp ingripande va när ja fick jazz på bilsläpet å då måste man ju gasa för att räta ekipaget men esp bromsa så de gjorde ju bara saken värre.

va skiljer en mekaniker från en amatör?
jo mekanikern har en ren overall

2 600 Inlägg
20 december 2011
#11
volvo s80,s60,v70 kan du få en fin för 70k fin komfort och hygglig utrustning mm mera.

gör som jag kör gubba racer=)

60 Inlägg
20 december 2011
#12
Det är egentligen en djungel när man ska köpa bil. Man går oftast på känsla och kan bli hur frustrerad som helst när man går på nitar.
Jag har haft väldigt många bilar under ca 12 år nu.
Det vore intressant att plocka ihop en vagn efter vad respektive tillverkare har för egenskaper.
Jag har även kört bilar som slår det mesta i komfort som tex Citroen C5 av senare kaliber med gashydraulisk fjädring är nästan oslagbart på dåliga vägar, däremot har jag inget förtroende för kvalitén i vårt klimat när det kommer till franska bilar mer än som hobbyvagnar.
Jag har fått äran att skruva med vänners och kollegors bilar och överhängande så är de franska bilarna i den kretsen mest opålitliga.
Jag förstår där emot om man vill ha en C5 a för komforten.

Nu när jag är nöjd med driftsäkerheten i min BMW så kommer det bli en lika dan fast nyare  när min är förbrukad.

Jag har haft många VW bilar och de flesta har varit otroligt bra och driftsäkra, men de 2 senaste var där emot de värsta jag haft (kan bero på tidigare ägares misshandel eller liknande), bland annat en Caddy skåp Tdi -99 som stod på verkstad hela tiden med allt för dyra och omständliga fel.

Jag känner även en som har ett måndags ex av Toyota som hämtades ut ny, den havererade hela tiden första året. Nu vet jag inte längre hur det går för honom.

Lycka till alla ni som köper begagnat eller nytt.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
20 december 2011
#13
Grantomta skrev:
Rquired skrev:
Grantomta skrev:
bmw 325 lr 525 grym ljud å framsäteskomfort, lr kanske nån lite äldre c70?
får ja fråga varför ESP är en självklarhet?

mvh

Jag tycker faktiskt detsamma, ESP är en ovärderlig hjälp och har statistiskt visat sig minska antalet olyckor kraftigt. Jag hade också sett ett stabilitetssystem som en självklarhet!

I övrigt kan jag bara rekommendera BMW, jag bryr mig inte om prestige utan kör BMW för kvalitén och har inte blivit besviken hittills...

Tycker de är rätt roligt med ESP-frågan, jobbar på ju på scanias labb å tester här viasar att ESP på lastbilar faktiskt är mer falsk säkerhet.  I personbils frågan tycker ja de är skitsamma, för egentligen har du lärt dej köra bil utan esp å abs lider du inte av de. Enda gången ja fått ett riktigt esp ingripande va när ja fick jazz på bilsläpet å då måste man ju gasa för att räta ekipaget men esp bromsa så de gjorde ju bara saken värre.

Jo, lastbilar är dock en helt annan sak att försöka styra med hjälp av ESP. Kan hålla med om att det finns situationer där ESP och Antispinn stjälper mer än det hjälper men generellt tycker jag det är en viktig del för säkerheten.

Körskicklighet och vana i all ära, den gången man blir överraskad har man väldigt liten nytta utav det... smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Fri fart för ett fritt folk!
14 129 Inlägg
20 december 2011
#14
lupo 3l..
biljäveln ser liten ut men jag kan sitta fram och sen gå och sätta mig i baksätet utan att ändra stolen och sitter bra fram och okej bak
är dock bara 1.83 men tror att det inte är ett problem för dig

borde finnas med esp och allt sånt där strunt som gör bilarna skitråkiga smile
0.3liter/milen gör jhu att total ekonomin är VÄLDIGT bra och det är ganska drifsäkra vagnar

dessutom kan man spara pengar till en kista ifall man skulle råka krocka smile

Kör fort så hinner inget hända...

216 Inlägg
20 december 2011
#15
Rquired skrev:
Grantomta skrev:
Rquired skrev:

Jag tycker faktiskt detsamma, ESP är en ovärderlig hjälp och har statistiskt visat sig minska antalet olyckor kraftigt. Jag hade också sett ett stabilitetssystem som en självklarhet!

I övrigt kan jag bara rekommendera BMW, jag bryr mig inte om prestige utan kör BMW för kvalitén och har inte blivit besviken hittills...

Tycker de är rätt roligt med ESP-frågan, jobbar på ju på scanias labb å tester här viasar att ESP på lastbilar faktiskt är mer falsk säkerhet.  I personbils frågan tycker ja de är skitsamma, för egentligen har du lärt dej köra bil utan esp å abs lider du inte av de. Enda gången ja fått ett riktigt esp ingripande va när ja fick jazz på bilsläpet å då måste man ju gasa för att räta ekipaget men esp bromsa så de gjorde ju bara saken värre.

Jo, lastbilar är dock en helt annan sak att försöka styra med hjälp av ESP. Kan hålla med om att det finns situationer där ESP och Antispinn stjälper mer än det hjälper men generellt tycker jag det är en viktig del för säkerheten.

Körskicklighet och vana i all ära, den gången man blir överraskad har man väldigt liten nytta utav det... smile

jo vet att de skiljer från bil å lastbil, men sen tror ja att ESP å antispinn ger falsk säkerhet i många fall.

Tex: år 78 Sven ska ta sin nya volvo 245 till jobbet på morgonen han åker iväg å hjulen spinner när han accelera iväg från gatan då visste Sven att de va halt, åker lite försiktigare hela vägen till jobbet

år 2011 Sven ska ta sin nya vw passat till jobbet på morgonen antispinnlampar lyser lite när han gasar iväg men bryr sig inte om de lampan blinkar ju ändå jämt. Sven kommer ut på landsvägen å håller sina 90 plus sen från höger svänger morgontrötte Kalle ut som inte skrapat sina rutor helt ut, han ser inte Sven. Sven ska nita enda som händerär att absen slår å han försöker väja men de hjälper inte utan dom åker ihop.

tänk va bra de är med alla säkerhetsgrejer som gör att vi kan åka ännu fortare(y) ist för att knalla lite lugnt.

Sen körvana utan säkerhetsfinesser gör ju att du tränar bort reflexen att styra å bromsa samtidigt, då lär du dej att om de blir kris kan man bara göra antingen eller.

va skiljer en mekaniker från en amatör?
jo mekanikern har en ren overall

60 Inlägg
20 december 2011
#16
Growe skrev:
lupo 3l..
biljäveln ser liten ut men jag kan sitta fram och sen gå och sätta mig i baksätet utan att ändra stolen och sitter bra fram och okej bak
är dock bara 1.83 men tror att det inte är ett problem för dig

borde finnas med esp och allt sånt där strunt som gör bilarna skitråkiga smile
0.3liter/milen gör jhu att total ekonomin är VÄLDIGT bra och det är ganska drifsäkra vagnar

dessutom kan man spara pengar till en kista ifall man skulle råka krocka smile

Det var just en Lupo 3L 2004 som jag hade dyrast fel på av mina VWs.

Om man har gott om pengar att lägga på onödigt dyra hightech lösningar i udda material så är det en grym bil som drar mindre bränsle än man kan ana.

På en månad fick jag laga min Lupo för 12000:- och då hade de dyra delarna klarat sig.
Man ska inte smutts kasta de stora ingenjörerna i tyskland, men den bilen börjar bli gammal och känslig nu.

Vanliga lupon är nog att föredra om man hittar någon som är frisk i sånt fall.


60 Inlägg
20 december 2011
#17
Grantomta skrev:
Rquired skrev:
Grantomta skrev:

Tycker de är rätt roligt med ESP-frågan, jobbar på ju på scanias labb å tester här viasar att ESP på lastbilar faktiskt är mer falsk säkerhet.  I personbils frågan tycker ja de är skitsamma, för egentligen har du lärt dej köra bil utan esp å abs lider du inte av de. Enda gången ja fått ett riktigt esp ingripande va när ja fick jazz på bilsläpet å då måste man ju gasa för att räta ekipaget men esp bromsa så de gjorde ju bara saken värre.

Jo, lastbilar är dock en helt annan sak att försöka styra med hjälp av ESP. Kan hålla med om att det finns situationer där ESP och Antispinn stjälper mer än det hjälper men generellt tycker jag det är en viktig del för säkerheten.

Körskicklighet och vana i all ära, den gången man blir överraskad har man väldigt liten nytta utav det... smile

jo vet att de skiljer från bil å lastbil, men sen tror ja att ESP å antispinn ger falsk säkerhet i många fall.

Tex: år 78 Sven ska ta sin nya volvo 245 till jobbet på morgonen han åker iväg å hjulen spinner när han accelera iväg från gatan då visste Sven att de va halt, åker lite försiktigare hela vägen till jobbet

år 2011 Sven ska ta sin nya vw passat till jobbet på morgonen antispinnlampar lyser lite när han gasar iväg men bryr sig inte om de lampan blinkar ju ändå jämt. Sven kommer ut på landsvägen å håller sina 90 plus sen från höger svänger morgontrötte Kalle ut som inte skrapat sina rutor helt ut, han ser inte Sven. Sven ska nita enda som händerär att absen slår å han försöker väja men de hjälper inte utan dom åker ihop.

tänk va bra de är med alla säkerhetsgrejer som gör att vi kan åka ännu fortare(y) ist för att knalla lite lugnt.

Sen körvana utan säkerhetsfinesser gör ju att du tränar bort reflexen att styra å bromsa samtidigt, då lär du dej att om de blir kris kan man bara göra antingen eller.

Man måste använda huvudet även med hjälpmedel i moderna bilar.
Jag lyckades bromsa in i tid en gång tack vare ABS, den kortar ju broms sträckan framför allt på halt underlag.
Jag tycker att tekniken är bra som hjälpmedel, inte något att förlita sig på. Systemen räddar aldrig en dålig förare.


Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
20 december 2011
#18
fy fan för anti spin abs och annat mög ... kör bil bättre utan massa sånt trams, lite känsla i broms foten så stannar man snabbare utan abs också

allt från mig bye bye smile


62 Inlägg
20 december 2011
Trådstartare
#19
Det är flera som rekommenderat BMW. Det är ju klart frestande med tanke på komfort. Men är de inte dyra i drift, vad gäller reservdelar o dyl?


60 Inlägg
20 december 2011
#20
Jag tror du kommer bli positivt överraskad som jag när det gäller bränsleförbrukningen om du inte väljer någon med V12 eller liknande.
Delarna till min bil har inte varit så dyra.

Jämförde med att byta broms ok på min V fram för 790:- köpte samtidigt ett till kompisens C5 för 1800:- H fram.
Då var det billigare att byta broms på min bil är en Citroen.
Delarna handlades i samma affär samma dag.



Sök