3543
Sök

Är detta ett bra baspaket?

6 851 Inlägg
21 december 2011
Bejholt skrev:
NMI skrev:
skulle skippa kondning helt onödigt,, bättre satsa bra kablar och batteri.

Ja, konding gjordes ju bara för att man kunde göra den, helt onödigt när man kan köpa ett bra batteri från biltema och sätta dit 42 mm² kablar som inte går att gömma i bilen.

Om man nu ändå har en konding, varför inte använda den? Det är ju inte så att det är onödig kabeldragning som man måste göra. Har konding till alla mina byggen, och jag har nytt batteri och 32 mm² kablar, Men det räcker inte. Ska jag dra dit större kablar då??!! inget illa menat.

Räcker inte ett batteri till det du har i din saab, så har du allvarliga probem med installationen  och strömförsörjningen i din bil må ja säga.
Deta om du  har det som endast står om den att du har på din sida?!

2 665 Inlägg
21 december 2011
Nästan alla säger att en konding är onödigt/gör ingen nytta, men varför sitter det kondingar i nätdelen i alla slutsteg då??

Koppla in en snabb Voltmeter o mät spänningen på steget när du krämar på. Om spänningen aldrig blinkar till och sjunker vid varje basdunk då behöver du den inte. Men tror inte det finns någon som inte har det problemet.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

6 851 Inlägg
21 december 2011
Varför man har det i stegen är just för att stabilisera spänningen och för att man ska slippa ha kondingar på "utsidan" av steget, om du fattar wink
Vist, man kan ha konding, men det är det sista man ska montera. En konding kan inte ersätta klena kablar, dåligt batteri eller liknande.

557 Inlägg
21 december 2011
Trådstartare
Nu har jag köpt följande iallafall:

Magnat Black Core One steg på 2100Watt.
DigitalDesign 12" basar 2st.
Hollywood Energetics kondensator på 6 Farad.
Kabelkit på 35mm2 till detta.

1 045 Inlägg
21 december 2011
Rickard-v skrev:
Nästan alla säger att en konding är onödigt/gör ingen nytta, men varför sitter det kondingar i nätdelen i alla slutsteg då??

Koppla in en snabb Voltmeter o mät spänningen på steget när du krämar på. Om spänningen aldrig blinkar till och sjunker vid varje basdunk då behöver du den inte. Men tror inte det finns någon som inte har det problemet.

du svara på din fråga själv,, det sitter redan så pass bra i dagens steg av bra fabrikat så det behövs inga extra på utsidan,,

så kondnig är onödigt och det sista man ska kolla på,,, funkar som show / volt display.,

557 Inlägg
21 december 2011
Trådstartare
Men då har jag några frågor till då smile

Hur ska jag koppla mina basar till steget? Kopplar man parellellt eller i serie? Och hur skulle detta se ut isåfall? Jag antar att man kopplar parallellt.

Mina basar finns här: http://www.mds.se/sv/product/16363/Digi … -DD0512-12

Är på 4 Ohm.
Senast redigerat av 850heden (21 december 2011)

21 761 Inlägg
21 december 2011
Parallellkoppling är det som gäller med de där basarna. Eftersom du har valt att ha en konding så ska den kopplas in så nära slutsteget som möjligt. smile

96 Inlägg
21 december 2011
TT-Avant skrev:
Bejholt skrev:
NMI skrev:
skulle skippa kondning helt onödigt,, bättre satsa bra kablar och batteri.

Ja, konding gjordes ju bara för att man kunde göra den, helt onödigt när man kan köpa ett bra batteri från biltema och sätta dit 42 mm² kablar som inte går att gömma i bilen.

Om man nu ändå har en konding, varför inte använda den? Det är ju inte så att det är onödig kabeldragning som man måste göra. Har konding till alla mina byggen, och jag har nytt batteri och 32 mm² kablar, Men det räcker inte. Ska jag dra dit större kablar då??!! inget illa menat.

Räcker inte ett batteri till det du har i din saab, så har du allvarliga probem med installationen  och strömförsörjningen i din bil må ja säga.

he he, nä, jag har inte skrivit i det då jag inte har kopplat färdigt. Det ska stå 2st 12" basar på 1500w st och ett steg på tyvärr 1300w  som driver dom båda. (driver på rätt bra ändå när man går ner på 1 ohm) sen ett steg på 600w som driver fram och bakhögtalarna. Sen är det lite små saker som diskanter m.m som håller på att installeras m.m...uppgifter m.m kommer att visas så snart bygget är klart.  För tillfället så håller motorn på att få sig en uppdatering, så ljudet har fått vänta. Men ska strax börja med det. lovar wink

557 Inlägg
21 december 2011
Trådstartare
Okej de låter bra de. Då borde jag hamna på 2 Ohm då om man räknar på att parallellkoppla basarna.?

Sen hur kopplar man till steget då?

Sitter ju  - - ++ 4 st plintar.

96 Inlägg
21 december 2011
satan Heden smile du drar på friskt du he he. Kolla om du någon dag kan komma förbi om du är hemma. Skulle vara kul att få se din nya kärra live smile

ha det gött mannen.

6 851 Inlägg
21 december 2011
850heden skrev:
Okej de låter bra de. Då borde jag hamna på 2 Ohm då om man räknar på att parallellkoppla basarna.?

Sen hur kopplar man till steget då?

Sitter ju  - - ++ 4 st plintar.

alla plus till plus och minus till minus. En från var bas till var anslutning på steget.

6 851 Inlägg
21 december 2011
Bejholt skrev:
TT-Avant skrev:
Bejholt skrev:

he he, nä, jag har inte skrivit i det då jag inte har kopplat färdigt. Det ska stå 2st 12" basar på 1500w st och ett steg på tyvärr 1300w  som driver dom båda. (driver på rätt bra ändå när man går ner på 1 ohm) sen ett steg på 600w som driver fram och bakhögtalarna. Sen är det lite små saker som diskanter m.m som håller på att installeras m.m...uppgifter m.m kommer att visas så snart bygget är klart.  För tillfället så håller motorn på att få sig en uppdatering, så ljudet har fått vänta. Men ska strax börja med det. lovar wink

Vad är det för märke på sakerna?

557 Inlägg
21 december 2011
Trådstartare
Jag ska koppla som detta lilla schema visar då.

http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=27350&image=1494035

557 Inlägg
21 december 2011
Trådstartare
Fan  jag verkar inte få fram några bilder men som detta schema visar http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1494035

6 851 Inlägg
21 december 2011
ja, fast då du har två plus och två minus på steget så koppla en bas på var par. samma sak som bilden, fast lättare inkoppling.

557 Inlägg
21 december 2011
Trådstartare
TT-Avant skrev:
ja, fast då du har två plus och två minus på steget så koppla en bas på var par. samma sak som bilden, fast lättare inkoppling.

Du menar att jag ska ta Plus från högtalare 1 till ena plus på steget.

Och sen ta Plus från högtalare 2 till andra plus på steget.

Sen samma sak med minus från högtalarna?

557 Inlägg
21 december 2011
Trådstartare
Bejholt skrev:
satan Heden smile du drar på friskt du he he. Kolla om du någon dag kan komma förbi om du är hemma. Skulle vara kul att få se din nya kärra live smile

ha det gött mannen.

Jamen... Ja jag får ta och komma förbi någon gång.

6 851 Inlägg
21 december 2011
850heden skrev:
TT-Avant skrev:

Du menar att jag ska ta Plus från högtalare 1 till ena plus på steget.

Och sen ta Plus från högtalare 2 till andra plus på steget.

Sen samma sak med minus från högtalarna?

ah..! DÄR gick hissen hela vägen upp..hehe wink

557 Inlägg
21 december 2011
Trådstartare
Gött då har man fattat de mesta iallafall smile Tack för hjälpen!

6 851 Inlägg
21 december 2011
850heden skrev:
Gött då har man fattat de mesta iallafall smile Tack för hjälpen!

Så bra, då finns det hopp för en iaf. haha.
vassegod och lycka till.

Sök