2694
Sök

Volvo 740 -85 Batterilampa och hel ljus el problem

29 Inlägg
22 december 2011
Trådstartare
#1
Det är alltså en Volvo 740 årsm -85 med B230A motor.

När jag stänger av tändning så fortsätter batterilampan att lysa (suger mkt ström).

När jag slår på hel lyset så stiger tämpmätaren till max omedelbart och lägger sig igen då jag stänger av hel lyset (detta fel uppstår ibland och ibland inte 50/50).

Startmotorn är ny bytt (felen var före och kvarstod efter bytet).

Vet också att min generator laddar dåligt (kommer inte ihåg exakta volt men under 13v iaf).

Passar även på att fråga vart min motor kan läka då den "skjuter" ur sig vatten under insuget typ mellan toppen och blocket (inte kollat så mkt på det).
Den läker ur sig vattnet på cirka 5-10 minuter och går alltid för varmt. Innan jag visste om läckan kom från kylarn eller motorn osv osv.. så testade jag häva i kanel i kylaren för att de om det täta. Men sprutlackerade istället mitt motorrum med kanel. Det var då jag upptäckte att den läckte under insuget någonstans.

Så undrar om någon vet något "standard" ställe det brukar "forsa" vatten från eller om det kan ha med top packningen att göra (men den går rent och inte heller fuktiga avgaser eller avgaser i expansions kärlet).

Tacksam för svar! smile

MVH


Edit: kan det ha med detta relä att göra? : http://www.skruvat.se/Rela-extraljus-fl … 12366.aspx
El felen alltså.
Senast redigerat av Blyfa (22 december 2011)

Vill du bli hård i snoppen? Sätt dig i en Volvo och tryck gasen i botten!

460 Inlägg
22 december 2011
#2
Blyfa skrev:
Det är alltså en Volvo 740 årsm -85 med B230A motor.

När jag stänger av tändning så fortsätter batterilampan att lysa (suger mkt ström).

När jag slår på hel lyset så stiger tämpmätaren till max omedelbart och lägger sig igen då jag stänger av hel lyset (detta fel uppstår ibland och ibland inte 50/50).

Startmotorn är ny bytt (felen var före och kvarstod efter bytet).

Vet också att min generator laddar dåligt (kommer inte ihåg exakta volt men under 13v iaf).

Passar även på att fråga vart min motor kan läka då den "skjuter" ur sig vatten under insuget typ mellan toppen och blocket (inte kollat så mkt på det).
Den läker ur sig vattnet på cirka 5-10 minuter och går alltid för varmt. Innan jag visste om läckan kom från kylarn eller motorn osv osv.. så testade jag häva i kanel i kylaren för att de om det täta. Men sprutlackerade istället mitt motorrum med kanel. Det var då jag upptäckte att den läckte under insuget någonstans.

Så undrar om någon vet något "standard" ställe det brukar "forsa" vatten från eller om det kan ha med top packningen att göra (men den går rent och inte heller fuktiga avgaser eller avgaser i expansions kärlet).

Tacksam för svar! smile

MVH


Edit: kan det ha med detta relä att göra? : http://www.skruvat.se/Rela-extraljus-fl … 12366.aspx
El felen alltså.
Att den suger ström och laddar dåligt tror jag har något att göra med kabelbrott på vägen till/från tändningslåset från/till generatorn. Hade liknande problem på en gammal traktor som vi konverterat med en genarator från 740. Felen i instrumentpanelen skulle kunna vara något jordfel?

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

1 353 Inlägg
22 december 2011
#3
det där med hellyset och tempmätaren skulle jag tro är jordfel eller nån lödning som släppt bakom på instrumentet.


och vattnet kan absolut vara toppackningen, dom kan läcka ut vatten på utsidan enbart, även om det inte är jättevanligt.

men sitter inte termostathuset på b230 alldeles bredvid insuget också på den sidan i toppen?
kolla så det är tätt där och att det inte är några sprickor?
Senast redigerat av Batta (22 december 2011)

There's no replacement for displacement

29 Inlägg
22 december 2011
Trådstartare
#4
Okej tack ska kolla upp det som går att kolla upp smile

Vill du bli hård i snoppen? Sätt dig i en Volvo och tryck gasen i botten!


Sök