3406
Sök

Drivknutar volvo v70

49 Inlägg
27 december 2011
Trådstartare
Hej jag håller på att lossa drivknutarna på påda sidor, bilen är en v70r -98 manuell.
På höger sida är drivaxeln lös men jag får inte ur drivknuten ur navet, är det bara att slå ut den eller är det någon mer låsring? Sitter som fan iaf.

Vänster sida har jag lossat navmuttern, är det bara och slå inåt när allt sitter på plats? Eller måste man plocka bort drivaxeln där med?

Känns som det kommer bli gängpaj om jag slår mer på knuten.

Tacksam för svar.

2 266 Inlägg
27 december 2011
Gänga på muttern igen så du inte stukar gängen. Spraya på lite rostlösningsmedel på splinesen i navet och banka lite så den kryper in lite. Sen lär du lossa spindelleden för att få ur drivaxeln sista biten ur navet.

svetsdiff !!!

49 Inlägg
27 december 2011
Trådstartare
Det har jag gjort men rör sig inte en mm, funderar på om det kan vara limmat isf måste man värma först?

2 266 Inlägg
27 december 2011
De ska inte vara limmat i navet så utan dom kan fastna av rost om de suttit där sen fabrik. Har varit med om att de rostar fast i splinesen så då är de smörja och värma. Speciellet om ett bromsok har kärvat fast och varmt upp allt i navet så lagret får stryk då fastnar de också. Värm på och banka på du krävs rätt mycke våld innan man har pajat drivknuten i gängorna om muttern sitter på plats

svetsdiff !!!

49 Inlägg
27 december 2011
Trådstartare
Ok tack för svar smile

Sök