Har en Audi 100 1.8E -88B (bilinfo hittar ni längst ner i inlägget). Det är såhär att jag har kört med 15-20L etanol till då 60-65L 95an. Bilen gick markant mycket bättre och lite mindre bränsleförbrukning kunde jag tyda. För någon vecka sedan la jag bara i 95an och nu svartryker den om jag gasar upp den lite grann. Samt att den rusar upp i tomgången ifall den står ett tag. Misstänker att den är beroende av en sup E85.
Men det måste ju vara något annat också. Vad kan det vara?
Sedan har jag märkt av att de är nåt/några reläer som klickar när jag startar upp bilen när den har stått över natten exempelvis. Vilket jag försöker minnas att jag inte har hört tidigare. Får även nu om bilen har stått över natten gasa upp den lite innan den lägger sig i acceptabel tomgång.
Har bytt lambdan för ca 850mil sedan, gjort service för dryga 300mil sedan, har bytt 2 tempgivare
Felsymtom ;Svartrycker vid uppvarvning
Dricker lite mer bränsle
Nåt/Några reläer som klickar vid uppstart av bilen
Får hålla lite gas vid uppstart efter en natt ex
Rusar upp i tomgång (ibland)
Har bytt/gjort tidigare ;
Bytt lambdan dryga 850mil sedan
Service dryga 300mil sedan
2 tempgivare, den under intill på termostathuset (vitkontakt(?) tror jag att det var) och den på kylaren
Lite felsökningHar kollat förgasarflänsen och lambdasonden.
Har vickat lite på luftburken för att se om det är något hål i flänsen men inte då det. Man brukar ju höra ganska snabbt om den tar in luft från den.
Mätte upp lambdan en dag, var så j-vla kallt ute så trodde att multimetern skojade med mig. Visade inte ens 0 på mätarn. Så mätte igen dagen efter och visade även inte då 0 på mätarn. Så provade rycka ur lambdan ur kontakten med bilen igång på tomgång. Bilen gick lite lite lite ner i tomgången men återhämtade sig sedan ganska snabbt igen.
Bilinfo - Audi 100 1.8E -88B. En förgasarinsprutare med motorkod PH och 4B.
Och ja, jag har skrivit i NA-forumet men dom verkar inte vilja svara.