Har under 2011 lovat flera personer att de skulle göras en projekttråd om min Saab 9000 och så här dagen innan nyår får jag väll lägga upp en så de blir gjort
Och som vanligt när man ska gör något med bilen så börjar det snabbt spåra ur. Från början när jag köpte bilen så skulle de egentligen bara besiktigas o köras med, kanske laga lite rost och eventuell omlackering, men när jag fick en 2:A på oljeläckage ansåg jag att de var lättare att byta motor än o riva ner o läcksöka. Från början satt där en 2,0L T motor och när jag hittade en komplett 2,3L T motor med diverse bytade saker för 2000kr va man snabbt framme o slängde upp pengarna och de motor bytet gjordes under sommaren 2010 (bilder i galleri). tyvärr så höll den bara 2 veckor efter besiktning o sen dess har den stått still.
Efter mycke sökande o frågande o fortfarande ingen lösning på vad som va fel har jag nu bestämmt mig för att köpa mig en ny motor och stoppa i. Men när vi skulle lyfta ur motorn va olyckan framme och växellådan fastnade i huvudbroms cyllindern o rev av 3 bromsrör.
Huvudanledningen till varför jag väntat med omlackering var för att ja ville slippa riva ur motor och just huvudbromscyllinder, men eftersom de nu redan va gjort så tänkte jag börja med att göra i ordning och lackera i motorrummet innan nya motor åker i så kan man ta utvändigt vid ett senare tillfälle.
Så planen är nu:
* Renovera nya motorn, med nya packningar/lager/packboxar
* Extreme extraktor grenrör
* TB60 turbo
* Extern wastgate med screemerpipe
* 2mm topplockspackning i koppar
* Lacka motorn svart
* Röda detaljer i hela motorrummet
* Polyuretan bussningar
* Lacka hela bilen, färg = Carbon grey
* Lacka fälgar
* Laga rost
* Uppdaterat bränslesystem
* Nya bromsrör
* EBC bromsar
Tänker satsa på ca 300-350hk på hjulen och 1,4 i laddtryck, men än sålänge håller jag på med kosmetiskt innan jag börjar på motorn och först på tur står motorrummet så de är klart tills motorn ska i.
Nedan kommer lite bilder på vad som har hänt hittils:
När jag köpte den
När jag köpte den
Monterat min nya vinge på den nya bakluckan ja monterade
gamla panelen passade dåligt, va borrad o skuren i så den bytades till en fin ja hitta på skroten för 300kr
allting utrevet
nya panelen i
hundbenet va rost angripet så kapade bort o fixade ett nytt
fått den o passa som ja vill nu
bitar från min gamla framskärm som skulle slängas fick ett nytt syfte. kapade ut o böjde till o svetsade mig en ny kant till innerhjulhuset
svetsat fast den nya biten
slipat svetsskarvar o grundat, spackling utförs i varmare väder
lagt grundfärg över för att de inte ska stå med ren plåt över vintern
lagar rost vid tak-kanten
lagar rost på den nya bakluckan jag skaffade, den gamla var för dålig för att laga
motorn som jag spenderade 12 veckor med att anpassa efter bilen som gav upp efter 2 veckor
bromsrören som slets av
rensat de mesta
påbörjat blästring
lagt rostskyddsgrund och kittat alla skarvar i plåten
börjat blästra andra sidan
grundat o kittat
börjat blästa insidan
ett ramben klart ett halvt kvar
råkade köpa grövre sant än sist så blev stora märken i plåten så allting här ska göras om, MED RÄTT SAND!
har täckt dom rena plåtytorna med grå grundfärg över vintern, när de blir varmare ska alla ställen med grå grund blästras om
alla ställen med grå grund blästras om pga dåligt resultat
lagt grundfärg över kittet
så här står den i skrivandets stund
har inte gjort mer än så här sen de blev för kallt att vara i verkstan då den är oisolerad men ska försöka hitta på något annat o göra under tiden jag väntar på våren
prylarna jag använder till blästing och övrigt är biltemas bläster pistol för fristråle, biltemas olivinsand med 0.34 kornstorlek, hagmangs röda rostskyddsgrund, hagmans grå grundfärg och wurth's kitt. Har nog använt ca 40-50 kg sand till allting och mer kommer de att bli.
Frågor och rekomendationer är välkommna