saab_sonett skrev:
Kristian_V skrev:
discokapten skrev:
Du får inte ändra någonting som har med motorn att göra....
Det blir man ju tvungen till... När katalysatorn rostat sönder med åren, måste den ju ersättas.
"Med original, eller likvärdig". Samma med rören till/från densamma.Fast har trådskaparen en "ET" motor, spelar det ju ingen roll, den hade inte kat. (Har han där emot en "FT" motor, hade den kat.)
3" är ju knappast orginal eller likvärdigt. Ser man sedan bilden på motorrummet med den öppna dumpen tronande längst upp i blickfånget förstår jag att han fick Regbesiktning. Hade han haft enbart 3" tror jag inte dom sagt något.
Detta tillsammans med xenonet är självklar regbesiktning. Det finns för övrigt inte en chans att få en 740 godkänd med xenonljus. Det fanns aldrig orginal på dom.
"
Registrerings besiktning" behövs om man vill ändra nått på bilen. Dragkrok, Xenon, vad som helst.
"
Ombesiktning" blir det om bilen inte uppfyller regler eller specifikation.
Om TS blivit skickad till "Registrerings bessiktning, så kan vederbörande registrera om fordonet med annan utrustning än vad den är specad med idag.
Tex. Kan man typa om den med Xenon! Det som krävs är:
* Fungerande strålkastar rengöring. Behöver inte vara högtryck. Går utmärkt med Volvons befintliga torkare, om de är fungerande. (Jag har Xenon, med torkare, från fabrik.)
* Automatisk nivåreglering av ljuset. (Finns att köpa eftermarknads satser för några hundralappar, med motorer och sensor på bakaxel.) Jag vet inte om det räcker med automatisk nivåreglering på bakaxeln, eller om strålkastarna måste ställa in sig separat.
Om man plockar bort det som man fick tvåor på, räcker det med att åka in på en vanlig efterkontroll och visa upp att bilen är återställd.
EDIT:
Bild= Xenon med torkare. Som bilen rullade ut ur fabriken hösten 2002.
![https://www1.garaget.org/archive/32/31872/104724/thumb_104724-1476582.jpg]()