2801
Sök

Värme i kypé icke/ibland fungerande (Audi 80 2.0 -92)

7 Inlägg
8 januari 2012
Trådstartare
#1
Hej allihopa, jag är ny här så hoppas jag inte har lagt denna tråd fel nu.

Jag har ett väldigt skumt fel angående värmen i kupén. När bilen är varm och jag har fläkten på max så kommer det relativt kall luft, inte varm som bilen ska klara av. När jag har fläkten inställd på lägsta varv så blåser den varm luft som bilen ska göra. Spelar ingen roll men ju snabbar fläkten snurrar ju kallare blir det. Otroligt skumt samt att om jag har bilen på ca. 1500 RPM så är luften kallare än vad den är vid 5000 RPM (Började snegla lite då på dålig vattencirkulation men med tanke på att det även beror på kupéfläktens "fart" så börjar jag bli väldigt fundersam över om det verkligen kan vara det). Så nu undrar jag vad det kan bero på. När bilen står still på tomgången så får jag även varmare luft än när jag åker på vägarna. Bilen har AC om det kan vara något att spekulera över.

De saker som jag har tittat upp är:

Säkringar, alla hela.
Kylsystemets täthet, inga läckage.
Värmepaket, får varmt vatten in och kommer varmt vatten från paketet.
Kylslangar, alla har vatten i sig och det cirkulerar.
Vattenpump, strömmar på vattnet bra.
Vattennivå samt glykolhalt, allt okej.

Vad mer kan man kolla upp? Är detta ett vanligt problem inom Audi 80-serien? Börjar bli väldigt irriterande utan värme i bilen. Tack på förhand för svar.

Edit: Ändrade "luftcirkulation" till "Vattencirkulation" för att det var fel.
Senast redigerat av BunnyPig (8 januari 2012)

7 Inlägg
10 januari 2012
Trådstartare
#2
Bump!

Finns det något relä som styr värmen vid olika farter som man kan ställa in fläkten på? För det är skumt att den ger värme vid låg fläktvarv men inte vid hög...

Försöker iaf
12 819 Inlägg
10 januari 2012
#3
Kolla upp koderna du kan få fram från ACC-panelens OBD.
http://nordicaudi.com/index.php?url=ark … p&var=

Låter som att spjället för varm/kall luft inte öppnar och stänger som den ska, du får ut värme men när fläkten snurrar snabbare så hinner luften kylas av innan den når utblåsen.


Sen skulle jag även testa byta termostat. Stirra dig inte blind på att det kanske står 90grader på kylvätskan enligt tempmätaren, de är inte kända för att visa rätt i gammel audis direkt.



Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (10 januari 2012)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

7 Inlägg
10 januari 2012
Trådstartare
#4
Tack för svar Tommy!

Jag har en analog inställning för temperaturen i bilen.

Hur kollar jag om spjället rör sig? Vart sitter det och hur öppnar man upp?

Okej, jag ska prova byta den och se vad som händer.

Förlåt för frågorna men är inte så insatt i just detta ämne. smile

Försöker iaf
12 819 Inlägg
10 januari 2012
#5
BunnyPig skrev:
Tack för svar Tommy!

Jag har en analog inställning för temperaturen i bilen.

Hur kollar jag om spjället rör sig? Vart sitter det och hur öppnar man upp?

Okej, jag ska prova byta den och se vad som händer.

Förlåt för frågorna men är inte så insatt i just detta ämne. smile

Är det något eftermonterat då när du inte har det digitalt?

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

4 Inlägg
10 januari 2012
#6
har haft någa folkvagnar med samma problem men är inte säker på att det ser lika ut på din 2 liters maskin. jag har haft 1.8 som man tar bort återcirkulationsreglaget på övre slangen och nedre slangen in till värmepaketet. bara sätta dit rörbitar emellan istället så vattnet rinner fram och tillbaka hela tiden.
det som blir är att det tar typ 2 minuter längre innan du får full värme i bilen men du får däremot värme i kupén fast du har fläkten på högsta och det är ju ingen nackdel tongue


7 Inlägg
14 januari 2012
Trådstartare
#7
Okej tack för alla svar!

Tommy: Nej jag har inte satt dit något efteråt och vet ej om det har ändrats tidigare.

Sobban: Ska prova smile

Försöker iaf
12 819 Inlägg
14 januari 2012
#8
BunnyPig skrev:
Okej tack för alla svar!

Tommy: Nej jag har inte satt dit något efteråt och vet ej om det har ändrats tidigare.

Sobban: Ska prova smile

Kan du fixa bild på hur det ser ut? Lite nyfiken.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

7 Inlägg
14 januari 2012
Trådstartare
#9
På spjället?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
15 januari 2012
#10
BunnyPig skrev:
På spjället?

På luftkonditioneringens  manövering.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

7 Inlägg
15 januari 2012
Trådstartare
#11
Intrumentpanelens knappsystem alltså? Vet inte vart allting sitter eller vad det heter. Tyvärr.

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
15 januari 2012
#12
Du behöver inte veta vart nånting sitter eller vad det heter, en bild på mittkonsollen vore kul att se.
Bilar med AC hade en digital panel, fanns aldrig med bara "analoga spakar"

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968


Sök