10 januari 2012
Trådstartare
min 320i (BLÅBÄRT) går lite konstigt. botten draget äre inge fel på den är stark som fan under 1000rpm på 5an är inga problem bara gasa så accar den inget hackande ens. men när jag ska dra på ordentligt så jaa då drar den iväg inte slö på något sätt men strax efter 5500rpm så drar den ännu mer blir som en kick där, påminner om min 405 mi16 och den slirade lamell lite till 4500rpm,
men bmwn går ju hänga upp i rondeller nu när det va torrt och då på kanske 3000rpm behöver inte varva mkt så att det slirar tvekar jag på.
kopplingen gnisslar/kvittrar på tomgång och ibland när man kör men om jag pumpar till på gasen så tar det direkt liksom.
så va fan kan det vara som gör att den drar så in i helvete mkt mer på de höga varven?
det som är gjort med bilen är
motor M52B25 (323/523 motor för dom som inte vet)( andra kammar, smidd vev,stakar och kolvar + lättare än i m50 och alublock)
M50B25 insug, fuelrail, box tändspolar ja hela el härvan
extraktorgrenrör, 325i kattar med de små dämparna som sitter direkt efter sen byxrör till 2,5"och där ifrån dubbla 1" rör rakt bak.
viskofläkten kastat har elfläkt istället,
ingen AC kompressor
sportluftfilter nere i fronten har 3" alurör med siliconslang från filter till lmm och vidare till insuget sedan.
har sprutat startgas överallt där och motorn reagerar inte så det måste vara tätt,
bilen gick likadant med 2,5" efter kattarna och med helt 325 avgassystem inkl grenrör, går lite bättre hela registret med exktraktort.
så varför gör den som den gör? är alla 323 och 325 vanos motorer sånna, original motorn gick inte så och det va en m52b20. kan det bero på att boxen inte är till denna motorn? är som jag skrev högre upp andra kammar och sedan bara material som skiljer på min och en m50b25 vanos motor.