3816
Sök

Bromsok bak på volvo 850 gtl

98 Inlägg
10 januari 2012
Trådstartare
Modell:
Volvo 850 glt -92 (osäker på årsmodellen.)

Problemet:
bromsoket på vänster sida av bilen har rostat fast. det finns tvp 13 bultar varav av har jag fått lös och ena så har bultskallen blivit misbildad. går inta att använda något verktyg för att få loss den.

Frågan:
Är själva bromsoket delbart på denna modell?
Såg att det är en skarv på sidan av oket (sätt bakifrån)
isåfall hur sitter det ihop?

Grejen är att jag måste byta bromsbackarna inför besikningen.

MVH

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
10 januari 2012
13 bultar? vad har du nu delat? bromsoket sitter endast med 2!

sedan vet du att man skall spänna handbromsen bak vid skivorna va? funkar dåligt att spänna inne i bilen på dessa...

98 Inlägg
10 januari 2012
Trådstartare
Xoff skrev:
13 bultar? vad har du nu delat? bromsoket sitter endast med 2!

sedan vet du att man skall spänna handbromsen bak vid skivorna va? funkar dåligt att spänna inne i bilen på dessa...

oj ursäkta menade med TVÅ bultar med 13 som storlek roll har inte delat på något ännu bata legat under bilen och funderat på hur f** jag ska få lös bromsoket. när jag låg under bilen och kollade på oket så såg jag att det verkade gå att dela på oket.
Ska inte spänna någonting bara byta bromsbakarna som är helt slut.

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
10 januari 2012
men hur vet du att backarna är slut ifall du inte delat på det ännu? jag vet nämnligen själv att många tror att de är slut bara för att de inte tar längre, men ingen av dessa har provat att spänna bak...

men ifall du vet att de är slut skall de ju givetvis bytas!

hur pass demolerad är bulten? finns ju annars verktyg för kassa skallar, på tex biltema...

jag har faktiskt aldrig använt metoden att dela oken, tror inte det är så bra, de håller ju ihop ganska bra kraft, sedan sitter det ju packningar mellan delarna, tror man bör byta dem ifall man delar det (men vet inte vart man kan köpa dem)

men ifall du funderar på att dela oket, kolla först så du får bort luft nipplen, de brukar sitta som fan och gå av vid försök till demontering, och ifall du delar oket och sedan inte kan lufta det måste du ju köpa nytt ok, då blir det jenast en dyrare historia, (och du måste isåfall lik förbannat få bort bulten;) )

98 Inlägg
10 januari 2012
Trådstartare
Xoff skrev:
men hur vet du att backarna är slut ifall du inte delat på det ännu? jag vet nämnligen själv att många tror att de är slut bara för att de inte tar längre, men ingen av dessa har provat att spänna bak...

men ifall du vet att de är slut skall de ju givetvis bytas!

hur pass demolerad är bulten? finns ju annars verktyg för kassa skallar, på tex biltema...

jag har faktiskt aldrig använt metoden att dela oken, tror inte det är så bra, de håller ju ihop ganska bra kraft, sedan sitter det ju packningar mellan delarna, tror man bör byta dem ifall man delar det (men vet inte vart man kan köpa dem)

men ifall du funderar på att dela oket, kolla först så du får bort luft nipplen, de brukar sitta som fan och gå av vid försök till demontering, och ifall du delar oket och sedan inte kan lufta det måste du ju köpa nytt ok, då blir det jenast en dyrare historia, (och du måste isåfall lik förbannat få bort bulten;) )

Bytte bromsbackarna på andra sida i sommras och dom var total slut. så där av vet jag att andra sidan är slut xD
850in står bara och tar plats samt så behövs en tredje bil. måste få klar den snart så vi kan besikiga den.

Bulten är ganska så demolerad! är ett kapspår i den och rund dragen sad grannen ska sno något rostlösande på jobbet som verkar vara super bra enligt honom. får se om det hjälper annars delar jag på oket om det nu går och löser resten med våld roll får åka till biltema och köpa ett ok där så man slipper lägga ut pånger på volvos original ok wink

Sök