2558
Sök

Hjälp med knäppande bas

695 Inlägg
16 januari 2012
Med fel låda samt spänningsfall kan man elda i stort sett vilket element som helst..
Senast redigerat av nesum (16 januari 2012)

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

Anti-Volvo
103 Inlägg
16 januari 2012
Trådstartare
Precis. Tyckte det var lite skumt när basen började lukta bränt så man vågade ju inte basa på riktigt. Men nu blir det väl annat med låda byggd för basen.

695 Inlägg
16 januari 2012
Fettis skrev:
Precis. Tyckte det var lite skumt när basen började lukta bränt så man vågade ju inte basa på riktigt. Men nu blir det väl annat med låda byggd för basen.

Men under rätt omständigheter kan man leverera BRA massa mer effekt än va elementet är specat för. Börja med rätt låda och få bukt med spänningsfallet så blir de nog bra/bättre..

®™ Nuclear Performance

2 037 Inlägg
17 januari 2012
Kan väl även vara så att talspolen tar i botten av magnetgapet?
Hade det problemet själv när jag hade en förstärkare som gav ut mer än dubbel effekt av vad högtalaren klarade av. Spelade man rätt så fullt så knäppte det jävligt hårt.

695 Inlägg
17 januari 2012
MammDiin skrev:
Hade det problemet själv när jag hade en förstärkare som gav ut mer än dubbel effekt av vad högtalaren klarade av. Spelade man rätt så fullt så knäppte det jävligt hårt.

Som sagt, en bas klarar utan problem den dubbla effekten under rätt omständigheter, dock blir ljudet aldrig bättre än vad lådan tillåter och har du en låda med helt fel avstämning finns risken att basen "bottnar" om den inte brinner upp innan...

®™ Nuclear Performance

2 037 Inlägg
17 januari 2012
nesum skrev:
MammDiin skrev:

Som sagt, en bas klarar utan problem den dubbla effekten under rätt omständigheter, dock blir ljudet aldrig bättre än vad lådan tillåter och har du en låda med helt fel avstämning finns risken att basen "bottnar" om den inte brinner upp innan...

Ja de brukar tåla en hel del extra effekt så länge som den är ren...
Men i mitt fall så var basen gammal och gummiupphängningen rätt så skör. Och lådan var inte heller optimal när jag inte hittade någon information om basen ifråga...

Sök