2913
Sök

Hårt missljud fram utan förvarning.

18 Inlägg
15 januari 2012
Trådstartare
#1
När jag skulle köra en tur idag upptäckte jag ett tydligt hårt klonkande / bankande ljud som hördes en gång per hjulvarv höger fram. Det lät mer med kopplingen uppe, dvs drivande, än med kopplingen nertryckt.
Körde genast hem, några hundra meter, och ställde in bilen i garaget och hissade upp den.

Snurrade hjulet i färdriktning några varv och det kändes ett tydligt motstånd / hack vid en punkt och det klickade / hackade till när jag vred hjulet förbi den punkten. Kändes knappt något när jag snurrade hjulet bakåt.
Efter att ha snurrat hjulet några varv försvann det tydliga motståndet och endast en aning kändes vid samma punkt, ljudet som hörs nu är ett dämpat crunchande istället för det tidigare tydliga klicket.
Om man ruckar hjulet framåt och bakåt hörs ett tydligt glapp, inte längst ute vid hjulnavet utan längre in.

Har inte haft några missljud alls tidigare, varken knackande eller malande utan detta har uppstått väldigt plötsligt.
Bilen är en Alfa Romeo GTV 3,0.
Någon som har några ideér om vad som kan ha hänt?

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
15 januari 2012
#2
Hmmmm... drivknut som halvt som halvt gått sönder?

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

866 Inlägg
15 januari 2012
#3
Bromsskiva som har spruckit ? dom sitter väl inne på slutväxeln.

18 Inlägg
15 januari 2012
Trådstartare
#4
Glömde skriva att bilen är en 97:a, dvs inte med bromsskivorna monterade på slutväxeln.

318 Inlägg
15 januari 2012
#5
Är du helt säker på att det låter längre in än navet? för om det glappar låter det ju som hjullagret...
fast som ngn sa innan så kan det ju vara en inre drivknut men då borde det ju inte vara vid en viss punkt tycker man....


18 Inlägg
15 januari 2012
Trådstartare
#6
Jag tyckte allt att ljudet kom längre inifrån än vid navet. Glappet som kändes var när jag vred hjulet framåt och bakåt, det kan ju iofs var det lilla normala glappet när man vrider hjulet. Kände inte något glapp utåt inåt.

18 Inlägg
15 januari 2012
Trådstartare
#7
Nu har följande utveckling skett: Tog ut bilen ur garaget och rullade ut på gården, hördes inget. Körde ett varv på byn och minsann, inget missljud hördes, körde i cirklar åt höger och vänster och inget hördes.
Kan det vara så enkelt att det hoppat upp en liten sten, har grusväg hemma, som suttit i kläm och att den lossnat när jag hade bilen upphissad? Det lät väldigt högt innan och nu hördes ingenting alls...

18 Inlägg
16 januari 2012
Trådstartare
#8
Scheisse! Missljudet har kommit tillbaka idag.
Jag hissade upp bilen igen, men nu tyckte jag dock bestämt att det crunchande ljudet lät som att det kom ifrån området kring hjulnavet vilket väl bör tyda på yttre drivknut? När jag testade att köra med fullt rattutslag lät det dock inte mer än om jag körde rakt fram men det kanske inte måste låta mer med fullt rattutslag än utan vid skadad drivknut?


Sök