3765
Sök

Val av Motor till "banbil"

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
19 januari 2012
#21
p12 skrev:
Har du en skriven källa på det?

Då är det väll bätter att köra med m50 med singel eller kompressor. som är billigare, både att köpa, och att bygga om, håller original för mycket effekt, passar utan ombyggnation. Den är dessutom lättare, vilket borde vara högre prio än mycket effekt i en banbil.

Har han lite manliga gener så bryr han sig inte om ifall du eller någon annan tycker att det är för "vanligt".

Med M50 så gissar jag att du menar M50B25.
En M50B25 är tyngre än en LS1 tack vare att den har järnblock, så om man är ute efter att spara vikt och göra en hyfsat "seriös" ban-bil så är det en bättre idé att antingen köra med LS1 eller M60/M62. Eller om man vill vara lite små-häftig så kan man slänga i en S62. Huvudsaken är att de väger mindre än M50B25, speciellt om man slänger på ett turbo system eller en kompressor på M50'n.


Och jag sa aldrig något om "vanlighet". Han får ju lira med vad han vill, men vill han ha den bästa möjliga grundbasen för en banbil så ligger LS1 så nära man kan komma. Finns en orsak varför folk slänger ner LS1 i bland annat Mazda Miata och FD3S RX-7. Den är helt enkelt riktigt jävla bra, och lätt att trycka ut effekt ur.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

551 Inlägg
19 januari 2012
#22
Rinnegan skrev:
p12 skrev:
Har du en skriven källa på det?

Då är det väll bätter att köra med m50 med singel eller kompressor. som är billigare, både att köpa, och att bygga om, håller original för mycket effekt, passar utan ombyggnation. Den är dessutom lättare, vilket borde vara högre prio än mycket effekt i en banbil.

Har han lite manliga gener så bryr han sig inte om ifall du eller någon annan tycker att det är för "vanligt".

Med M50 så gissar jag att du menar M50B25.
En M50B25 är tyngre än en LS1 tack vare att den har järnblock, så om man är ute efter att spara vikt och göra en hyfsat "seriös" ban-bil så är det en bättre idé att antingen köra med LS1 eller M60/M62. Eller om man vill vara lite små-häftig så kan man slänga i en S62. Huvudsaken är att de väger mindre än M50B25, speciellt om man slänger på ett turbo system eller en kompressor på M50'n.


Och jag sa aldrig något om "vanlighet". Han får ju lira med vad han vill, men vill han ha den bästa möjliga grundbasen för en banbil så ligger LS1 så nära man kan komma. Finns en orsak varför folk slänger ner LS1 i bland annat Mazda Miata och FD3S RX-7. Den är helt enkelt riktigt jävla bra, och lätt att trycka ut effekt ur.

en aluminium m60 är tyngre än en järnblock m50, så där har du allt fel.

källa:http://www.unixnerd.demon.co.uk/enumber.html

Haters gonna hate.

551 Inlägg
19 januari 2012
#23
Kan inte tänka mig att en ls1 skulle vara lättare än en m6X heller.

Haters gonna hate.

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
19 januari 2012
#24
p12 skrev:
Kan inte tänka mig att en ls1 skulle vara lättare än en m6X heller.

Med tanke på att en LS1 väger endast 10kilo mer än en 13b-REW och du kan hinka ned en LS1 i en FD3S och fortfarande ha 50/50 viktfördelning, så tvivlar jag starkt att en rak-sexa med järnblock väger mindre.

För referens så väger LS1 ganska betydligt mindre än både RB26DETT och 2JZ-GTE.

Notera även att du måste slänga på cirka 20 - 30kilo på M50B25'ans vikt med ett turbokit alternativt kompressor för att komma upp i ens liknande effekt, så räkna med det dessutom.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

551 Inlägg
19 januari 2012
#25
Rinnegan skrev:
p12 skrev:
Kan inte tänka mig att en ls1 skulle vara lättare än en m6X heller.

Med tanke på att en LS1 väger endast 10kilo mer än en 13b-REW och du kan hinka ned en LS1 i en FD3S och fortfarande ha 50/50 viktfördelning, så tvivlar jag starkt att en rak-sexa med järnblock väger mindre.

För referens så väger LS1 ganska betydligt mindre än både RB26DETT och 2JZ-GTE.

Notera även att du måste slänga på cirka 20 - 30kilo på M50B25'ans vikt med ett turbokit alternativt kompressor för att komma upp i ens liknande effekt, så räkna med det dessutom.

Källa på det? ifrågasätter dig inte. Tycker bara att det alltid är naturlig att uppge vartifrån man får sin info.

för övrig tycker jag att små skillnader i vikt (20-30 kg) är rätt betydelselöst i detta fall. han kommer ju ändå inte få en banbil i klass med en lotus direkt. så kanske man ska sattsa på det billigaste alternativet.

En e34 är ett stort åbäke och kommer nog inte gå fint på bana, oavsett om han har de dyrase öhlinsdämparna på marknaden. Tror inte bilen kommer bil bra i ett helhetsperspektiv, oavsett motor. Det är i alla fall min åsikt.

Haters gonna hate.

1 938 Inlägg
19 januari 2012
#26
Har för mig att alusil kom runt feb 1997 eller 1998 i m62, sen kom även vanos nånstans på 2000talet, minns inte när.

Har en 540 kombi me 6petat, lekt lite me den å har inte hittat några svaghetstecken med originaleffekten, än. smile

551 Inlägg
19 januari 2012
#27
Glesmark skrev:
Har för mig att alusil kom runt feb 1997 eller 1998 i m62, sen kom även vanos nånstans på 2000talet, minns inte när.

Har en 540 kombi me 6petat, lekt lite me den å har inte hittat några svaghetstecken med originaleffekten, än. smile

Allt det där är bara överdrivet. Nikasil är inget problem egentligen, bara de gnälliga amerikanerna som tycker att svavelblandat vatten är samma sak som bensin. Britterna faller tyvärr under samma kategori.

Porsche använder fortfarande nikasil i sina 911, F1 bilar med, så så illa kan det inte vara, så länge man inte häller ner budweiser i tanken.

http://en.wikipedia.org/wiki/Nikasil

Haters gonna hate.

1 938 Inlägg
19 januari 2012
#28
p12 skrev:
Glesmark skrev:
Har för mig att alusil kom runt feb 1997 eller 1998 i m62, sen kom även vanos nånstans på 2000talet, minns inte när.

Har en 540 kombi me 6petat, lekt lite me den å har inte hittat några svaghetstecken med originaleffekten, än. smile

Allt det där är bara överdrivet. Nikasil är inget problem egentligen, bara de gnälliga amerikanerna som tycker att svavelblandat vatten är samma sak som bensin. Britterna faller tyvärr under samma kategori.

Porsche använder fortfarande nikasil i sina 911, F1 bilar med, så så illa kan det inte vara, så länge man inte häller ner budweiser i tanken.

http://en.wikipedia.org/wiki/Nikasil

http://www.bmw-planet.com/images/M62_Nikasil_1.jpg
http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M62

Mars 1997 slutade dom tydligen med nikasil och övergick till alusil.

Man använder ju fortfarande nikasil i t.ex cross-cylindrar.
11 000 rpm 4takt med 52 hk ur 450 kubik. (Honda crf 450 2011)
Rätt imponerande litervolym ur en stånka, som för övrigt kör med nikasil i cylindern.

Viste inte att porsche kör med nikasil, men har aldrig hört om problem med porsches motorer ang. nikasil i alla fall.

551 Inlägg
19 januari 2012
#29
Glesmark skrev:
p12 skrev:
Glesmark skrev:
Har för mig att alusil kom runt feb 1997 eller 1998 i m62, sen kom även vanos nånstans på 2000talet, minns inte när.

Har en 540 kombi me 6petat, lekt lite me den å har inte hittat några svaghetstecken med originaleffekten, än. smile

Allt det där är bara överdrivet. Nikasil är inget problem egentligen, bara de gnälliga amerikanerna som tycker att svavelblandat vatten är samma sak som bensin. Britterna faller tyvärr under samma kategori.

Porsche använder fortfarande nikasil i sina 911, F1 bilar med, så så illa kan det inte vara, så länge man inte häller ner budweiser i tanken.

http://en.wikipedia.org/wiki/Nikasil

http://www.bmw-planet.com/images/M62_Nikasil_1.jpg
http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M62

Mars 1997 slutade dom tydligen med nikasil och övergick till alusil.

Man använder ju fortfarande nikasil i t.ex cross-cylindrar.
11 000 rpm 4takt med 52 hk ur 450 kubik. (Honda crf 450 2011)
Rätt imponerande litervolym ur en stånka, som för övrigt kör med nikasil i cylindern.

Viste inte att porsche kör med nikasil, men har aldrig hört om problem med porsches motorer ang. nikasil i alla fall.

Nej inte jag heller. Men de kanske har anpassats sig efter bensinmarknaden, till exempel alusil i USA eller liknande för att undvika problem. de har tydligen kört med det sen tidigt 70-tal och använt det i diverse tävlingsbilar, bland annat 917 (sinnsessjuk kärra). Jag tror de har forskat och beprövat denna metod riktigt mycket.

Haters gonna hate.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
20 januari 2012
#30
Sen beror det ju lite på hur bilen ska användas? Ska det bara lekas så kan man ju hänga i vilket tungt gjutjärnsmonster som helst under huven och ha hur kul som helst?
Det blir ju inga varvrekord men kan nog bli förbannat kul med nån gammal BB-spis, inte gratis heller men ordentligt udda. smile
Dessutom så framkallar man enorm lycka hos däcktillverkarna.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

551 Inlägg
20 januari 2012
#31
RD_87 skrev:
Sen beror det ju lite på hur bilen ska användas? Ska det bara lekas så kan man ju hänga i vilket tungt gjutjärnsmonster som helst under huven och ha hur kul som helst?
Det blir ju inga varvrekord men kan nog bli förbannat kul med nån gammal BB-spis, inte gratis heller men ordentligt udda. smile
Dessutom så framkallar man enorm lycka hos däcktillverkarna.

Gillar man Ronny o Ragge är det säkert skithäftigt...

Haters gonna hate.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
20 januari 2012
#32
p12 skrev:
RD_87 skrev:
Sen beror det ju lite på hur bilen ska användas? Ska det bara lekas så kan man ju hänga i vilket tungt gjutjärnsmonster som helst under huven och ha hur kul som helst?
Det blir ju inga varvrekord men kan nog bli förbannat kul med nån gammal BB-spis, inte gratis heller men ordentligt udda. smile
Dessutom så framkallar man enorm lycka hos däcktillverkarna.

Gillar man Ronny o Ragge är det säkert skithäftigt...

Nja det blir ju långt mycket mer busbil än banbil, men som sagt beror det ju på vad man är ute efter. Om man ska vara mer seriös så skulle jag nog gå på en V-8 av modernare snitt eller kanske nån weber-trimmad sexa för ljudupplevelsen.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
20 januari 2012
#33
p12 skrev:
Gillar man Ronny o Ragge är det säkert skithäftigt...

Beror på vad det är för bigblock, inte alla väger bly.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

1 482 Inlägg
21 januari 2012
#34
Bmw M60B40 Turbo.
Lär ju dock rulla ut ett antal bmw's i sommar med M60Turbo maskiner.
M60 blev poppis när en viss person på PPF bevisade att motorn pallar över 1bar i ladd oöppnad med små modifikationer utan att blocket sprack.

BLT Service
Theracords Music Label

KHRacing
21 januari 2012
#35
läs mitt tidigare inlägg i tråden :-9

551 Inlägg
21 januari 2012
#36
Rinnegan skrev:
p12 skrev:
Gillar man Ronny o Ragge är det säkert skithäftigt...

Beror på vad det är för bigblock, inte alla väger bly.

Tror inte jag nämnde något om vikt faktiskt..

Haters gonna hate.


Sök