2218
Sök

Chip eller inte S60 170hk

74 Inlägg
17 januari 2012
Trådstartare
#1
Har precis monterat nytt Ferrita system från kat. Blev enligt min mening märkbar skillnad, mkt bättre respons på höga varv. Har hört att orginalsystemen inte direkt är effektoptimerade utan mer för komfort. Det borde inte vara omöjligt att komma upp i 200 hk utan att trimma mer ingående som porta/ plana byta kammar m.m. Har testat öppet filter och det gick inte på sugmotorn, någon som vet varför? Är det värt att slänga i ett chip?? (typ Bsr 188hk).


69 Inlägg
17 januari 2012
#2
nu har vi inte likadana bilar (volvo 855 GLT -97 170hk sugmotor) men motorn är väl mer eller mindre den samma, B5244S.

jag har både chipp (itsfun) och Ferrita 2,5" halvsats sportsystem.

chippet tycker jag gjorde att bilen känns mycket piggare och roligare att köra, motorljudet förändrades och låter sportigare.(har kanske med att tändningen är framställd?) jag tycker att chippet gav mig mer effekt än avgasystemet.

då det är en sugmotor och många säger att det inte ger något så hade jag inte stora förhoppningar men blev överraskad att det blev en så stor skillnad som det blev smile värt varenda krona.

BSR erbjuder 2 timmars testkörning, är du inte nöjd återställs bilen och du får pengarna tillbaka,
http://sv.bsr.se/about/test-tuning-kit/

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
17 januari 2012
#3
Är det trimma du ska så är det kanske bättre att sälja din bil och istället köpa en likadan fast med turbo. Det är ju ingen direkt prisskillnad på en 2.4 och en 2.4T på blocket. Är det trimma du vill så är det ju ganska dumt att utgå ifrån en icke trim-vänlig sugis smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

74 Inlägg
17 januari 2012
Trådstartare
#4
F4S4N skrev:
Är det trimma du ska så är det kanske bättre att sälja din bil och istället köpa en likadan fast med turbo. Det är ju ingen direkt prisskillnad på en 2.4 och en 2.4T på blocket. Är det trimma du vill så är det ju ganska dumt att utgå ifrån en icke trim-vänlig sugis smile
De är jag mycket medveten om smile inga fler sådana kommentarer tack. Nu är ämnet Sugmotor!

Någon som vet varför sugmotorn (S60/V70n) bludrar och missar när öppetfilter monteras??


74 Inlägg
17 januari 2012
Trådstartare
#5
MrPontus skrev:
nu har vi inte likadana bilar (volvo 855 GLT -97 170hk sugmotor) men motorn är väl mer eller mindre den samma, B5244S.

jag har både chipp (itsfun) och Ferrita 2,5" halvsats sportsystem.

chippet tycker jag gjorde att bilen känns mycket piggare och roligare att köra, motorljudet förändrades och låter sportigare.(har kanske med att tändningen är framställd?) jag tycker att chippet gav mig mer effekt än avgasystemet.

då det är en sugmotor och många säger att det inte ger något så hade jag inte stora förhoppningar men blev överraskad att det blev en så stor skillnad som det blev smile värt varenda krona.

BSR erbjuder 2 timmars testkörning, är du inte nöjd återställs bilen och du får pengarna tillbaka,
http://sv.bsr.se/about/test-tuning-kit/
ok låter bra, hur blev det med bränsleförbrukningen med chip i din?

Jag ligger på 0,89l/mil nu. på 95okt.


CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
17 januari 2012
#6
Räcker det inte med "188hk" som t.ex BSR steg 1 ger dig? Det ligger ju på 4-5000Kr vilket är överkomligt. Att sedan utveckla mer effekt blir DYRT. Hur mycket pengar har du tänkt att lägga?

Förbrukningen kan minska något. Kommer inte ihåg hur effektkurvan för just 170hk motorn ser ut. Har dock för mig att motor utvecklar MINDRE vrid på låga varvtal med chip än vad den gör utan. Alltså måste du varva mer för att accelerera likvärdigt, vilket inte påverkar förbrukningen positivt. Sedan vill ju BSR att man ska köra på 98oktan när bilen är chippad, vilket kan sänka förbrukningen något. Men det är ju dyrare att tanka, så det brukar gå jämnt ut!

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

74 Inlägg
18 januari 2012
Trådstartare
#7
F4S4N skrev:
Räcker det inte med "188hk" som t.ex BSR steg 1 ger dig? Det ligger ju på 4-5000Kr vilket är överkomligt. Att sedan utveckla mer effekt blir DYRT. Hur mycket pengar har du tänkt att lägga?

Förbrukningen kan minska något. Kommer inte ihåg hur effektkurvan för just 170hk motorn ser ut. Har dock för mig att motor utvecklar MINDRE vrid på låga varvtal med chip än vad den gör utan. Alltså måste du varva mer för att accelerera likvärdigt, vilket inte påverkar förbrukningen positivt. Sedan vill ju BSR att man ska köra på 98oktan när bilen är chippad, vilket kan sänka förbrukningen något. Men det är ju dyrare att tanka, så det brukar gå jämnt ut!
Du får ursäkta men dina svar hjälper inte mig i mina frågor.


CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
18 januari 2012
#8
Okej, tycker du att det är ett dåligt svar? Jag ger dig fakta och om du läser igenom allt så försöker jag ju hjälpa dig.

Det jag ville veta var, som sagt, hur mycket pengar är du beredd att lägga på bilen för att komma upp i 200HK?

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

74 Inlägg
21 januari 2012
Trådstartare
#9
F4S4N skrev:
Okej, tycker du att det är ett dåligt svar? Jag ger dig fakta och om du läser igenom allt så försöker jag ju hjälpa dig.

Det jag ville veta var, som sagt, hur mycket pengar är du beredd att lägga på bilen för att komma upp i 200HK?
Men börja och läs om tråden! Pengar har inte till ämnet att göra!! Jag kan säkert komma en bra bit över
200Hk med rätt delar. Tanken är inte att vråltrimma!!!! Dina svar är inget som hjälper mig i mina frågor, inget illa menat! Vi lägger ner det här nu och kör vidare på det vesentliga. Du kanske kan svar på varför S60/V70n (sugmotor) inte går med öppet luftfiler.

Tack för dina svar!


74 Inlägg
21 januari 2012
Trådstartare
#10
Funderar nu starkt på att chippa min, Vilka ska man vända sig till, tänker främst på Its fun eller BSR. Någon som har erfarenhet?


69 Inlägg
21 januari 2012
#11
stenko skrev:
hur blev det med bränsleförbrukningen med chip i din?

Jag ligger på 0,89l/mil nu. på 95okt.
jag är lite osäker på förbrukningen, jag låg på ~samma som du gör före chippning, eller om det var .88 vid 100km/h Stockholm-Arlanda
efter chippningen så mätte jag vid ett senare tillfälle nästan samma sträcka (glömde starta den precis på samma ställe så det vart en bit senare) då fick jag .89 i 100km/h detta dessutom på V-Power,
MEN! jag upptäckte senare, lite pinsamt att säga det, men jag hade toklite luft i ett däck, nu är jag osäker på om det var jag eller min bror som hade 0,6 bar, gick som skit på vägen gjorde den i alla fall då...... så jag antar att min senare mätning är värdelös (det hade gått några månader emellan mätningarna, nypumpade fina däck vid första mätningen)

jag kör sällan landsväg eller strckäckor där jag kan göra en rättvis mätning, det är mest rödlysen, stadskörning, bilkö, rondeller.

men jag körde Södertälje-Stockholm, halvaktiv körning, låg 100-140 beroende på trafik, utan farthållare och mycket upp och ner med hastigheten(inget bromsande i alla fall) denna gången hade jag nollställt färddatorn i Södertälje och när jag kommit till essingeleden ungefär så låg jag på låga 0.8x tror det var 0.82
men jag har gjort för lite mätningar för att kunna ge några exakta svar på förbrukningen.

men du kan förvänta dig högre förbrukning pga att bilen kommer bli mycket roligare att gasa med big_smile

F4S4N skrev:
Har dock för mig att motor utvecklar MINDRE vrid på låga varvtal med chip än vad den gör utan. Alltså måste du varva mer för att accelerera likvärdigt, vilket inte påverkar förbrukningen positivt.
källa? visa mig en graf på våra motorer med original samt chippad där den ger mindre vrid.

jag upplever i alla fall min bil som piggare på lägre varv än tidigare. det var även någon annan som jag pratade med som snackade om bättre bottenvrid

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
21 januari 2012
#12
MrPontus skrev:
källa? visa mig en graf på våra motorer med original samt chippad där den ger mindre vrid.

jag upplever i alla fall min bil som piggare på lägre varv än tidigare. det var även någon annan som jag pratade med som snackade om bättre bottenvrid
Har för mig att jag såg detta på BSR. Där finns kurvor med original jämfört med chip. Dock hittar jag bara kurvorna for 140Hk original nu :S Ser ingen kurva alls för 170Hk varianten. BSR kanske har missat det när dom byggde om hemsidan, för det har funnits förr!

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!


Sök