3109
Sök

Saabs museumsbilar till salu

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
17 januari 2012
Trådstartare
Läste just här http://bringatrailer.com/2012/01/16/bre … -sell-off/ att alla bilarna som står i Saabs museum i Trollhättan är till salu och att man kan skicka bud på bilarna till Delphi som utsetts till Saabs advokater i allt det här tråkiga..

http://www.delphi.se/filearchive/5/5940 … Museum.PDF en pdf på alla bilarna som går att bjuda på. (Denna är på Svenska vilket den andra länken inte är..)

Vet inte vad ni tycker men jag tycker det är riktigt synd att inte ens museumet kan få finnas kvar.. Jag har aldrig varit där och antar att det är som med de flesta museum ganska trist att gå där om man inte är intresserad men finns nog många svenskar som skulle titta på bilarna om man gick in där.. 

Vet inte riktigt vad jag mer ska säga.. Vet inte ens om detta är sant men av allt man sett och hört om Saab konkursen så känns det som att detta verkligen händer. Men det är säkert någon här som vet hur det ligger till?

Edit: Missade denna länken som verkar stärka att det jag skrivit här över är sant..
http://www.delphi.se/filearchive/5/5926 … museet.pdf
Senast redigerat av Tribbe (17 januari 2012)

SAAB Entusiast
162 Inlägg
17 januari 2012
SAAB museét har varit helt underbart att gå igenom! Varit där varje år sedan 1997 i stort sett. Om de försvinner helt kommer ja sakna det extremt mycket! Hoppas viss del av samlingen blir kvar!

Men mycket tråkigt om många bilar skingras.

MVH Magnus B!

Tribbe skrev:
Läste just här http://bringatrailer.com/2012/01/16/bre … -sell-off/ att alla bilarna som står i Saabs museum i Trollhättan är till salu och att man kan skicka bud på bilarna till Delphi som utsetts till Saabs advokater i allt det här tråkiga..

http://www.delphi.se/filearchive/5/5940 … Museum.PDF en pdf på alla bilarna som går att bjuda på. (Denna är på Svenska vilket den andra länken inte är..)

Vet inte vad ni tycker men jag tycker det är riktigt synd att inte ens museumet kan få finnas kvar.. Jag har aldrig varit där och antar att det är som med de flesta museum ganska trist att gå där om man inte är intresserad men finns nog många svenskar som skulle titta på bilarna om man gick in där.. 

Vet inte riktigt vad jag mer ska säga.. Vet inte ens om detta är sant men av allt man sett och hört om Saab konkursen så känns det som att detta verkligen händer. Men det är säkert någon här som vet hur det ligger till?

Edit: Missade denna länken som verkar stärka att det jag skrivit här över är sant..
http://www.delphi.se/filearchive/5/5926 … museet.pdf

Pim_Pim
17 januari 2012
Får ju inte hända !

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
17 januari 2012
Trådstartare
Känns ju som att nästintill alla svenskar har någonting förknippat med Saab har man inte ägt en själv så känner man ju trodligtvis någon som har ägt en. Har ju riktigt svårt att tro att det finns hela släkten där det bara ägts Saab eller Volvo.. Bil som bil både Saab och Volvo är ju riktigt fina bilar om man jämnför mot andra bilmärken men i Sverige har det alltid funnits ett gnabb om det där.. Finns ju museum om allt möjligt varför inte behålla ett där alla invånare i landet har en förknippelse till det som visas där?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
17 januari 2012
Det hade varit mycket synd om en sådan samling försvann, man behöver inte tycka att SAAB är intressant men är man lite öppen bör man förstå värdet i att bevara något för framtiden oavsett om det är lerkrukor, gamla skrifter eller bilar.

Å andra sidan har SAAB skulder att betala och museet är i konkursförvaltarnas våld, är det rätt att folk blir utan pengar på grund av att SAAB har tillgångar med nostalgiskt värde?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
17 januari 2012
Trådstartare
Självklart ska ju de anställda få sina löner. Tycker själv att dom borde få en extra slant för att de fått stå ut med allt detta.. Bästa vore ju om någon rik knösus köpte upp hela museumet och lät bilarna stå kvar. Men det lär ju aldrig hända.

4 637 Inlägg
18 januari 2012
Egentligen flera Saabar men framförallt den läckra Ursaaben hör hemma på något statligt museum.

831 Inlägg
18 januari 2012
Det är väl nu om någon gång det är mer intressant än någonsin med ett SAAB museum.

1 217 Inlägg
19 januari 2012
Hmm, jag hade tänkt skriva ett långt inlägg om vad jag tycker om den här försäljningen, men inser att mina ord skulle strida mot både garagets regler och förmodligen även Svea rikes-lagbok.

Så jag låter väll bli även om insatta underförstått begriper ändå (varsågoda ni på dom höga hästarna, ni får som ni vill).

Forummoderator
26 349 Inlägg
19 januari 2012
Bara att hoppas på att någon rik knös - förmodligen en Moderat för det är ju dom som har pengar - med ett hjärta som kniper för SAAB, som köper upp alla bilar, och serdemera skapar sig ett nytt museum där alla bilar kan fortsätta visas.
Varför inte med en liten symbolisk summa för entrén?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Forummoderator
26 349 Inlägg
19 januari 2012
Navkapsel skrev:
Mack skrev:
Bara att hoppas på att någon rik knös - förmodligen en Moderat för det är ju dom som har pengar - med ett hjärta som kniper för SAAB, som köper upp alla bilar, och serdemera skapar sig ett nytt museum där alla bilar kan fortsätta visas.
Varför inte med en liten symbolisk summa för entrén?

Vore ju toppen!
Om en sosse däremot köpte museet skulle ingen vanlig människa ha råd att gå in med tanke på deras skatter.

En Sosse har inte råd från första början att köpa hela kalaset, så problemet skulle inte existera..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

537 Inlägg
19 januari 2012
jag känner att detta är mkt tråkigt. jag har aldrig varit på saabmuseet men jag har länge velat åka dit, men nu verkar det ju som att det inte blir nåt av med det... sad

451 Inlägg
19 januari 2012
Kolla in Sidan 27 på PDF

En Saab Subaru ?! Saab 9-2

157 Inlägg
19 januari 2012
JUSTer skrev:
Kolla in Sidan 27 på PDF

Det är ju en serieproducerad bil så inte direkt något speciellt med den.

Visst såldes bara i usa, men finns ett flertal i trafik i här i landet.
Senast redigerat av benilsson (19 januari 2012)

537 Inlägg
19 januari 2012
benilsson skrev:
JUSTer skrev:
Kolla in Sidan 27 på PDF

Det är ju en serieproducerad bil så inte direkt något speciellt med den.

Visst såldes bara i usa, men finns ett flertal i trafik i här i landet.

det är tre användare här på garaget som har en sån, tribbe, villeville och boy_059 om nån är intresserad att kolla mer tongue

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
19 januari 2012
Trådstartare
JUSTer skrev:
Kolla in Sidan 27 på PDF

Det enda som är konstigt med den är att det står årsmodell 04 när det bara sålts 05or och 06or.. Den är ju tillverkad 04 dock..

451 Inlägg
19 januari 2012
Vad sjukt, de visste jag inte om smile

Se där, man lär sig nått nytt varje dag än...! big_smile
Senast redigerat av JUSTer (19 januari 2012)

2 924 Inlägg
19 januari 2012
Tribbe skrev:
JUSTer skrev:
Kolla in Sidan 27 på PDF

Det enda som är konstigt med den är att det står årsmodell 04 när det bara sålts 05or och 06or.. Den är ju tillverkad 04 dock..

Inget konstigt alls, många av bilarna på bilmuséumet är förseriebilar dvs tillverkade innan serieproduktion.

~ Life is short, have FUN! ~

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
19 januari 2012
Trådstartare
peegee skrev:
Tribbe skrev:
JUSTer skrev:
Kolla in Sidan 27 på PDF

Inget konstigt alls, många av bilarna på bilmuséumet är förseriebilar dvs tillverkade innan serieproduktion.

Det har du nog rätt i det tänkte jag inte på.

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
19 januari 2012
uch..är verkligen inte en saab människa utan raka motsatsen

men fy fan så synd att sälja ut dessa

var jhu mängder med intresanta bilar
gillar 9000 med 4wd smile

många bilar kommer nog dock till ägare som kommer hålla bilarna i det skicket dom borde
men endå synd att splitta på en sån samling =/

Kör fort så hinner inget hända...

Sök