2016
Sök

Problem med dörr på Golf gti -97

3 Inlägg
18 januari 2012
Trådstartare
Här kommer en knivig fråga till er mer kunniga.. :-)

Jag har en golf som krånglar med förardörren så fort det blir minusgrader ute.

Såhär går det till..

Jag kommer in i bilen och startar den. Stoppar in ungarna och skrapar rutorna. Sen får jag inte upp dörren! (endast när det är minusgrader finns alltså detta problemet.) Det slutar med att jag får klättra in i bilen från någon av bakdörrarna. Alla andra dörrar förutom förardörren går att öppna. (jag har barnstol fram.)

Handtagen på dörren har inget som helst motstånd, när detta händer.. (som det är i vanliga fall när dörren går att öppna)

Vad kan ha hänt? Det verkar som om det beror på kylan.. och jag har funderat på om det är centrallåset/låset som spelar mig ett spratt på just den dörren?

Funderar också på om det skulle bli skillnad om jag tog ut säkringen för centrallåset.. men jag hittar inte Haynes boken för tillfället så där går jag bet.. Någon som vet vilken säkring det är som är för låset??

Annars.. Vad har ni för tankar? Någon som varit med om detta på golf??

3 Inlägg
18 januari 2012
Trådstartare
Är det verkligen ingen ingen som har Haynes bok för Golf? -97?

2 Inlägg
18 januari 2012
Hade ett liknande problem på min bil här nyligen, en Ford Scorpio dock men det är mer eller mindre samma symptom.
Ena bakdörren gick bara att öppna om handtaget drogs så långt det bara gick, fram tills dess var det som du säger inget "motstånd" alls. När den väl gick upp i högsta läget så lät och kändes det som att låsmekanismen fortfarande hakade tag litegrann i den delen av låset som sitter i karossen, som att handtaget bara hade varit halvt öppen när man drog upp dörren eller hur man nu ska beskriva det. Vad exakt som orsakade det vet jag inte, men efter att ha tinat upp bilen i garage så försvann problemet och allt var som förut igen, förmodligen något där inne som frusit lite för mycket.

Mitt tips är alltså att om möjligt tina upp bilen i valfri lokal, garage, p-hus eller till och med gds-hallen vid tvätt eller liknande och se om det hjälper då det bara händer vid kyla för dig. Problemet har inte återkommit för mig ännu så du kanske har samma tur.

3 Inlägg
18 januari 2012
Trådstartare
krille84 skrev:
Hade ett liknande problem på min bil här nyligen, en Ford Scorpio dock men det är mer eller mindre samma symptom.
Ena bakdörren gick bara att öppna om handtaget drogs så långt det bara gick, fram tills dess var det som du säger inget "motstånd" alls. När den väl gick upp i högsta läget så lät och kändes det som att låsmekanismen fortfarande hakade tag litegrann i den delen av låset som sitter i karossen, som att handtaget bara hade varit halvt öppen när man drog upp dörren eller hur man nu ska beskriva det. Vad exakt som orsakade det vet jag inte, men efter att ha tinat upp bilen i garage så försvann problemet och allt var som förut igen, förmodligen något där inne som frusit lite för mycket.

Mitt tips är alltså att om möjligt tina upp bilen i valfri lokal, garage, p-hus eller till och med gds-hallen vid tvätt eller liknande och se om det hjälper då det bara händer vid kyla för dig. Problemet har inte återkommit för mig ännu så du kanske har samma tur.

Jag klarar mig så länge det är + eller nollgradigt ute... Det är bara vid minusgrader som det återkommer tyvärr.. (Men inte förra vintern... då var den helt ok hela vintern.)

309 Inlägg
18 januari 2012
bort med dörrsidan och smörj allt som har med låset att göra så blir den säkert nöjd. har du tur kanske det räcker att smörja låskistan om du inte vill bort med dörrsidan.

Läser och släcker felkoder. pm för info

Sök